فرهنگی‌هنری 16:33 - 29 دی 1400

ایران در حال فراهم آوردن زمینه‌های تمدن نوین اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی «اسلام، دینِ وحدت، توسعه و تمدن» با همکاری دانشگاه بین المللی کامپالا و رایزنی فرهنگی کشورمان در اوگاندا، با حضور مقامات، اساتید و دانشجویان آن دانشگاه با مطالعه موردی نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار و در آن، به پرسش‌های دانشجویان پاسخ داده شد.

چوکومِکا دیجی استاد و معاون دانشگاه بین المللی کامپالا، اوچانا فرانسیس، رئیس دانشگاه کنتیم، محمدرضا قزلسفلی رایزن فرهنگی ایران در کامپالا، خانم بوسینگیه کامپه موکا رئیس امور دانشجویی دانشگاه بین المللی کامپالا و دو دانشجو از سخنرانان این نشست بودند.

جمهوری اسلامی ایران همیشه منادی وحدت بوده است

قزلسفلی در بخشی از سخنان خود در این نشست گفت: جمهوری اسلامی ایران ظرف ۴۳ سال گذشته منادی و مجری وحدت بین مسلمین بوده و عملا از جوامع مستضعف و محروم حمایت و دردها و مشکلات آنها را بیش از دیگران درک کرده و در حال فراهم آوردن زمینه‌های تشکیل تمدن نوین اسلامی است.

وی همچنین به تبیین و تشریح نقش حیاتی وحدت در توسعه همه جانبه جمهوی اسلامی ایران پرداخت و گفت: میراث به جا مانده از استعمار قدیم و حاکمیت استعمار جدید موجب تفرقه و عقب ماندگی بسیاری از کشورها شده است. با ایجاد و تحکیم وحدت، گسترش باورها و ارزش‌های دینی و... زمینه‌های استقرار توسعه و تمدن اسلامی فراهم خواهد شد.

وی در ادامه به تبیین و تشریح فلسفه ارسال رسل و انزال کتب، ارائه تحلیلی از اوضاع جهان اسلام، ضرورت دشمن شناسی، شرح دلائل تهاجم غرب به نظام جمهوری اسلامی ایران، نقش حیاتی امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) در تعریف و اسقرار وحدت، عوامل و موانع وحدت و... جهت نیل به تمدن نوین اسلامی پرداخت.

رایزن فرهنگی ایران با بیان اینکه اقتدار و عزت جمهوری اسلامی ایران نتیجه وحدت اسلامی است، گفت: مقصود از وحدت امت اسلامی این است که مسلمانان بر محور مشترکات دینی در برابر خطراتی که اصل اسلام و جامعه مسلمانان را تهدید می‌کند، همبستگی و همدلی داشته و از اختلاف‌های مذهبی، سیاسی، نژادی، زبانی و... که موجب سستی امت اسلامی می‌شود، پرهیز کنند.

وی با اشاره به ماهیت وحدت آفرین نظام جمهوری اسلامی ایران گفت: با تحقق وحدت، مشکلات و بحران‌های موجود در سطح جهان حل و توسعه و تمدن مطلوب قرآن مجید و اسلام ناب جامه عمل خواهد پوشید. جهالت، تکبر، شایعه سازی، غفلت از آثار زیان بار تفرقه، جهل از دسیسه‌ها و توطئه‌های دشمنان، کوته نظری، سوء ظن، حسادت و... از جمله عوامل تفرقه است.

قزلسفلی اضافه کرد: تقویت ارزش‌های دینی و معنوی، ایثار، سعه صدر، پرهیز از گروه گروه شدن، پیروی از شخصیت‌های وحدت آفرین، نهادینه کردن آموزه‌های دینی و ارزش‌های انسانی و... نیز از جمله عوامل وحدت است.

وحدت از رحمان است و تفرقه از شیطان

قزلسفلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که برخی افراد ناآگاه و یا مغرض از تشیع شناخت کافی نداشته و اتهاماتی بر آن وارد می‌کنند گفت: شیعیان نیز عامل به سنت‌های پیامبر اکرم (ص) هستند. در جمهوری اسلامی ایران شیعه و سنی با حفظ اعتقادات خود در کنار یکدیگر و دست به دست هم داده و در توسعه کشور و زمینه‌های استقرار تمدن نوین اسلامی تلاش کرده و به اکاذیب تفرقه انگیز دشمنان توجهی ندارند.

وی ضمن اشاره به بیانات امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه وحدت از رحمان است و تفرقه از شیطان و کسانی که بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد می‌کنند نه شیعه هستند و نه سنی، گفت: اتهامات نخ نما شده استعمارگران به تشیع بی اساس است. در تمدن نوین اسلامی تمام ابعاد انسانی هماهنگ توسعه یافته، نیازهای حقیقی بشر در حد مطلوب تامین شده و اهداف خلقت تحقق خواهد یافت.

رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اسلام مکتب انسان ساز، نجات بخش، آزادی و تمدن آفرین بوده و برای نیازهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را طرح و برنامه دارد گفت: پیامبر اکرم(ص) ظرف ۱۰ سال در مدینه با متحد کردن مسلمانان بنیانگذار تمدن اسلامی بود.

قزلسفلی با بیان اینکه بر اساس آموزه‌های قرآنی و اسلامی هر توسعه مادی و علمی که در مسیر اهداف خلقت باشد تمدن خوانده می‌شود، ادامه داد: تمدن باید استعدادهای سازنده نهفته شده در انسان را شکوفا کرده و جامعه بر اساس قسط و عدل استقرار کند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به بیانات امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در خصوص نقش سازنده وحدت، با بیان اینکه تمدن نوین اسلامی بدون وحدت شیعه و سنی محقق نمی‌شود، گفت: وحدت اسلامی یک امر اصولی و فریضه قرآنی است و تحقق هدف ایجاد تمدن نوین اسلامی بدون اتحاد مسلمانان ممکن نیست. دشمنان با نشر اکاذیب و توهین به اسلام و خاندان پیامبر اکرم(ص) سعی در تفرقه افکنی میان مسمانان دارند و از این مسیر نیز به بسیاری از اهداف خود رسیده‌اند.

اسلام حامی عدالت اجتماعی است

چوکومِکا دیجی معاون و استاد دانشگاه بین المللی کامپالا ضمن تقدیر از سخنان محمدرضا قزلسفلی، گفت: اسلام حامی عدالت اجتماعی است و رفتار و کردار هر مسلمان باید در جهت تحقق صلح و توسعه و تمدن باشد.

وی افزود: کسانی که بین مسلمانان تفرقه ایجاد می‌کنند، منافع و برنامه‌های پنهانی دارند. همه انبیای الهی با یک رسالت مبعوث شده‌اند و از این رو هیچ اختلافی بین آنها نبوده و نیست. مایه تاسف است که برخی با سوء استفاده از دین بین مسلمانان تفرقه می‌اندازند.

دیجی که مسلمان نیجریایی مقیم اوگاندا است در ادامه با اشاره وجود وحدت بین موجوداتی مانند موریانه‌ها، مورچه‌ها، ستاره‌ها، سیارات و... گفت: با این وجود چرا بین انسان‌ها وحدت نباشد؟

چوکومِکا دیجی اضافه کرد: وحدت موجب شکوفایی استعدادهای انسانی می‌شود. تلاش و کوشش، استمداد از خداوند متعال، صبر و مقاومت، پرهیز از تحجر و افراط و تفریط، بهره‌مندی از ظرفیت‌های مادی و معنوی از جمله عوامل تاسیس تمدن نوین اسلامی است. وحدت، مبنای و رکن تمدن نوین اسلامی است. برای رسیدن به تمدن مطلوب اسلام حل اختلاف‌ها و تمرکز بر اشتراکات و همگرایی میان همه فرقه‌های اسلامی لازم و ضروری است. خداوند در قرآن وعده پیروزی مسلمانان را داده اما تاکید کرده که راه تحقق آن در پرهیز از نزاع‌ها و درگیری‌های فرقه‌ای و تکیه بر مشترکات و همگرایی میان امت اسلامی است.

اوچانا فرانسیس، رئیس دانشگاه کنتیم نیز در این نشست سخنان رایزن فرهنگی ایران را مفید و سازنده و زمینه ساز یک همزیستی مسالمت آمیز توصف در سطح جهان توصیف کرد.

وی ضمن اشاره به سیاست مخرب تفرقه بینداز و حکومت کن، گفت: ریشه بسیاری از مشکلات جهان امروز تفرقه، طمع، جهل، تعصب کور، حسادت و خودخواهی است.

اوچانا فرانسیس اضافه کرد: تفرقه باعث فساد در جامعه می‌شود. وحدت سرچشمه برکاتی است که برای رسیدن به توسعه مورد نظر اسلام لازم است.

در انتهای این برنامه نیز قزلسفلی در پاسخ به پرسش یک دانشجو در موضوع راه نجات از بحران‌های موجود با اشاره به حدیث «العالم( العارف) بزمانه لا تهجم علیه اللوابس» از امام صادق(ع) گفت: کسی که بصیرت داشته و زمان را می‌شناسد شبهات به او هجوم نیاورده، آگاهانه حق را از باطل تشخیص داده، دوست را از دشمن تمییز داده، حرکت‌های وحدت آفرین داشته و در نهایت برای استقرار توسعه همه جانبه و تمدن نوین اسلامی تلاش می‌کند. خطر استعمار نو به مراتب از استعمار قدیم بیشتر و موثرتر است. زیرا استعمار نو نوعی بردگی فکری و ذهنی است.

قزلسفلی در پایان به ارتباط بیداری و وحدت و نقش آنها در تاسیس تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: هر ملتی که بیدار باشد و وحدت محور، هرگز مورد هجوم دشمنان واقع نخواهد شد.


11417723
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اسماعیلی با بیان اینکه از طرح‌های کاربردی در حوزه حکمرانی فرهنگی حمایت می‌شود، از راه‌اندازی ستاد تدوین احکام برنامه هفتم در وزارت فرهنگ خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر میراث فرهنگی، مرمت را امری مقدس و کار پروردگار عالم دانست و گفت: میراث ملموس و میراث‌ناملموس از هم جدا نیستند و روی هم تاثیر متقابل دارند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» محمد رسولی شاعر آئینی درباره عملیات وعده صادق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شعری سرود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ثبت‌نام ناشران دیجیتال برای حضور در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه آغاز خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمار صدور مجوزهای سه ماه پایانی سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل توسعه روابط فرهنگی آسیا و اقیانوسیه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پیشنهاد داد: در راستای توسعه همکاری‌های فرهنگی بین کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، ویزای زیارتی یا گردشگری برای شهروندان این کشورها، برقرار شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس شنیده‌ها اکران فیلم سینمایی مست عشق که قرار بود فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه همزمان در ایران و ترکیه آغاز شود، به تعویق افتاد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پس از برگزاری جلسه کمیته انتخاب، نامزد‌های نهایی عنوان «چهره سال ۱۴۰۲ هنر انقلاب» معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» با اعلام اتابک نادری، دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی، جدول اجرای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره منتشر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسول صدرعاملی، ۷ سال پس از آخرین فیلمی که جلوی دوربین برده، «زیبا صدایم کن» را کارگردانی می‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است