سیاسی 09:13 - 13 خرداد 1402
وزیر امور خارجه در دیدار با همتای برزیلی در کیپ تاون از آمادگی ایران برای تدوین و امضای برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت خبر داد و از وزیر خارجه برزیل برای سفر به تهران دعوت کرد.

آمادگی ایران برای تدوین و امضای برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت با برزیل

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان و «مائورو ویرا» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و برزیل روز جمعه ۱۲ خرداد ماه در کیپ تاون آفریقای جنوبی و در حاشیه نشست بریکس دیدار و گفت‌وگو کردند.

امیرعبداللهیان در این دیدار با تبریک مجدد پیروزی «لولا داسیلوا» در انتخابات ریاست جمهوری برزیل، ابراز اطمینان کرد که روابط دو کشور در دوره جدید بیش از پیش گسترش خواهد یافت.

وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم، سیاست‌های مستقل برزیل را مورد توجه و اهتمام دولت جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: قدمت ۱۲۰ ساله روابط دوجانبه، سرمایه بزرگی برای دو کشور است.

امیرعبداللهیان با اشاره به حجم بالای روابط تجاری دو کشور گفت: برزیل را شریک بزرگ تجاری ایران می‌دانیم.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده است که برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت با برزیل را تدوین و امضا کند.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: حمایت برزیل از عضویت ایران در گروه بریکس، علاوه بر تقویت چندجانبه گرایی، حجم تبادل تجاری و همکاری‌های اقتصادی ایران و برزیل را افزایش خواهد داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین از همکاری ارزشمند دولت برزیل در پهلوگیری ناوگروه دریایی ایران در بندر برزیل و برنامه‌ها و گفت‌وگوهای خوب انجام شده در جریان سفر این ناوگره به دور دنیا تشکر کرد.

امیرعبداللهیان همچنین از همتای برزیلی خود برای سفر به تهران دعوت به عمل آورد.

* مخالفت برزیل با تحریم‌های یکجانبه

«مائورو ویرا» وزیر امور خارجه برزیل نیز در این دیدار گفت: با شما هم‌نظر هستم که فرصت خوبی را برای تقویت روابط دوجانبه در اختیار داریم.

وی از دعوت به عمل آمده برای سفر به تهران تشکر کرد و افزود: از سفر به تهران به منظور یافتن راهکارهای مناسب برای تقویت روابط دوجانبه در تمام سطوح خوشحال می‌شوم.

وزیر امور خارجه برزیل با ابراز امیدواری نسبت به پیشرفت مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران گفت: برزیل با تحریم‌های یکجانبه مخالف است و برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران، زمینه تقویت روابط دوجانبه را فراهم‌ می‌کند.

در این دیدار طرفین در خصوص انجام برخی برنامه‌های مشترک به مناسبت ۱۲۰ سالگی روابط دوجانبه توافق کردند.

پایان پیام/


11906617
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور عالی رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود و به زیر ساخت‌ها عمق بخشی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور گفت: به همه مسئولان اعلام کرده‌ام که مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد و در این زمینه اقداماتی را هم انجام داده‌ایم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: تنها راه عملی برای بازگرداندن صلح به منطقه این است که شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف جنگ در غزه کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور در پیامی درگذشت مرحومه حاجیه خانم معصومه حائری، فرزند گرامی آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و همسر بزرگوار شهید گرانقدر آیت‌الله سیدمصطفی خمینی را به بیت محترم امام (ره) و خاندان معزز این بانوی مومنه تسلیت گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای وارد قزاقستان شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به منظور شرکت در اجلاس وزرای دفاع عضو شانگهای وارد آستانه پایتخت قزاقستان شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور با حضور در بخش‌هایی از مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران و استماع مشکلات این منطقه در زمینه‌های درمانی، آموزشی و بافت فرسوده، دستوراتی را برای رفع این موانع صادر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور با حضور در منزل شهید علی آقابابایی از شهدای حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، با خانواده این شهید دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور ضمن بازدید از طرح توسعه بیمارستان شهدای یافت‌آباد، در جریان آخرین وضعیت این طرح و موانع و مشکلات پیش روی تکمیل آن قرار گرفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر و نماینده ایران نزد سازمان‌های بین المللی در ژنو گفت: چندجانبه‌گرایی و دیپلماسی ستون‌های اساسی برای تقویت صلح و حفظ اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی هستند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است