وبگردی 22:08 - 22 مهر 1404
زمان آن فرا رسیده که نظام حقوقی و سیاست‌گذاری کشور، در کنار «حق بر محیط زیست سالم»، از حق کودک بر میراث فرهنگی زنده و ناملموس نیز سخن بگوید.

نسل بی‌قصه؛ کودکان و انقراض فرهنگی در عصر بحران‌های زیست‌محیطی

باشگاه خبرنگاران جوان - در دهه‌های اخیر، واژه «تغییرات اقلیمی» ذهن‌ها را بیشتر به بحران‌های زیست‌محیطی، چون خشکسالی، آتش‌سوزی جنگل‌ها یا آلودگی هوا معطوف کرده است. اما کمتر کسی از شکل دیگری از بحران سخن می‌گوید؛ بحران اقلیم فرهنگی. همان‌گونه که گرمایش زمین زیست‌کره را تهدید می‌کند، گرمایش فرهنگی شهرنشینی، فناوری و جهانی‌سازی نیز زیست‌جهان کودکان را در معرض انقراض قرار داده است.

کودک امروز ایرانی، نه در کوچه‌های خاکی بازی می‌کند، نه نوای «گرگم به هوا» و «یه‌قل‌دوقل» را می‌شناسد، و نه صدای لالایی‌های محلی را شنیده است. آیین‌های نوروزی، قصه‌های شفاهی مادربزرگ، و بازی‌های محلی که نسل‌های متوالی حامل هویت فرهنگی این سرزمین بودند، اکنون در حال ناپدید شدن‌اند. اما مسئله فقط نوستالژی نیست.

انقراض میراث فرهنگی ناملموس کودکی، تهدیدی مستقیم علیه حقوق کودک و توسعه فرهنگی آینده کشور است. همان‌گونه که کودک حق دارد در هوایی پاک تنفس کند، حق دارد در فرهنگی زنده و متنوع رشد یابد. در این معنا، تغییرات اقلیمی فرهنگی نیز همان‌قدر خطرناک است که بحران زیست‌محیطی؛ چرا که هر دو «حق کودک بر بقا» را تهدید می‌کنند، یکی بقاء زیستی را و دیگری بقاء فرهنگی را.

۱- تغییرات اقلیمی فرهنگی؛ مفهومی نو در نظام حقوق کودکان

«تغییرات اقلیمی فرهنگی» مفهومی است که از پیوند دو قلمرو به ظاهر جدا برمی‌خیزد: محیط زیست و فرهنگ. همان‌گونه که نابودی گونه‌های زیستی تعادل اکوسیستم را برهم می‌زند، نابودی آیین‌ها، زبان‌ها و بازی‌های محلی نیز تعادل فرهنگی جوامع را تهدید می‌کند. این بحران در جوامع در حال گذار، مانند ایران، شدیدتر است؛ زیرا سه روند هم‌زمان در کارند:

«تغییرات اقلیمی فرهنگی» مفهومی است که از پیوند دو قلمرو به ظاهر جدا برمی‌خیزد: محیط زیست و فرهنگ. همان‌گونه که نابودی گونه‌های زیستی تعادل اکوسیستم را برهم می‌زند، نابودی آیین‌ها، زبان‌ها و بازی‌های محلی نیز تعادل فرهنگی جوامع را تهدید می‌کند.

شهرنشینی فزاینده و کاهش زیست‌محیط‌های طبیعی کودکی.

جهانی‌سازی فرهنگی و یکنواخت شدن الگو‌های بازی و آموزش.

غلبه فناوری و فضای مجازی بر تعاملات انسانی و آیین‌های بومی. در چنین شرایطی، کودکی از یک تجربه زیسته جمعی و محلی به تجربه‌ای منزوی، فردی و جهانی بدل شده است.

۲- حق کودک بر میراث فرهنگی ناملموس!

اسناد بین‌المللی متعددی بر حق کودکان در حفظ و انتقال میراث فرهنگی تأکید کرده‌اند. به‌عنوان مثال: ماده ۳۰ کنوانسیون حقوق کودک بر حق کودک برای مشارکت در زندگی فرهنگی، دینی و زبانی جامعه خود تأکید دارد و کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو برای صیانت از میراث فرهنگی ناملموس میراث فرهنگی را «مجموعه‌ای از آیین‌ها، سنت‌ها، مهارت‌ها، زبان‌ها، قصه‌ها و بازی‌های بومی» می‌داند که جوامع از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند.

با وجود این، نظام‌های حقوقی ملی کمتر به پیوند میان «میراث فرهنگی» و «حقوق کودک» توجه کرده‌اند. حال آنکه کودک نه‌تنها میراث‌دار، بلکه حامل آینده فرهنگ است. فقدان محیط‌های فرهنگی زنده، به معنای محرومیت کودک از حق تجربه و بازآفرینی فرهنگی است — همان‌گونه که فقدان محیط زیستی سالم، او را از حق حیات پایدار محروم می‌کند.

۳- شهرنشینی، فناوری و انقراض بازی‌های کودکانه!

یکی از بارزترین نمود‌های تغییرات اقلیمی فرهنگی، حذف فضا‌های بازی آزاد و طبیعی کودکان است. کودک امروز در آپارتمان‌های کوچک، میان دیوار‌های سیمانی و زمان‌بندی‌های فشرده آموزشی، دیگر فرصت «بازی خودانگیخته» را ندارد. بازی‌های دیجیتال جایگزین بازی‌های خیابانی شده‌اند، اما این جایگزینی صرفاً تکنولوژیک نیست — تحولی در معنا و ماهیت بازی رخ داده است.

در بازی‌های بومی، کودک می‌آموخت چگونه تعامل کند، مذاکره کند، ببازد و دوباره برخیزد؛ بازی‌ها حامل ارزش‌های جمعی، اخلاقی و زیباشناختی بودند. اما در بازی‌های دیجیتال متکی بر الگوریتم و امتیاز، کودک به کاربر مصرف‌کننده تبدیل می‌شود، نه کنشگر فرهنگی. از منظر حقوقی، حذف تدریجی فضا‌های بازی سنتی و طبیعی، نقض ماده ۳۱ کنوانسیون حقوق کودک است که بر حق کودک برای بازی، استراحت و فعالیت‌های فرهنگی تأکید می‌کند.

۴- قصه‌ها و آیین‌ها در خطر فراموشی هستند؟

قصه‌گویی سنتی یکی از قدیمی‌ترین ابزار‌های تربیت فرهنگی در ایران بوده است. قصه‌های عامیانه، متون حکایت‌محور و لالایی‌های محلی حامل نوعی «حافظه جمعی فرهنگی» بودند که نسل‌ها را به هم پیوند می‌دادند. اما امروزه، روایت‌های رسانه‌ای جهانی، این حافظه را به حاشیه رانده‌اند. پلتفرم‌های دیجیتال، قهرمانان و نماد‌هایی جدید خلق کرده‌اند که اغلب ریشه‌ای در فرهنگ بومی ندارند. از منظر فرهنگی، این روند نوعی استعمار نرم فرهنگی کودکی است؛ و از منظر حقوقی، مصداق محرومیت کودک از حق مشارکت فرهنگی در جامعه خود محسوب می‌شود.

۵- حق کودک بر میراث فرهنگی در پرتو عدالت نسلی در عصر مدرن

عدالت نسلی مفهومی کلیدی در حقوق محیط زیست است: هر نسل حق دارد میراث طبیعی و زیستی را از نسل‌های پیشین دریافت و به نسل‌های بعدی منتقل کند. همین منطق باید به حوزه فرهنگ نیز تسری یابد. کودک حق دارد فرهنگ زنده و متنوع را تجربه کند؛ فرهنگی که نه در موزه‌ها، بلکه در کوچه، بازی، زبان و آیین روزمره جاری است. بنابراین، حق کودک بر میراث فرهنگی ناملموس بخشی از عدالت فرهنگی نسلی است؛ همان‌گونه که حق او بر محیط زیست سالم بخشی از عدالت زیست‌محیطی است.

۶- راهکار‌های سیاستی و حقوقی در این زمینه چیست؟

۱- تدوین «منشور ملی حق کودک بر میراث فرهنگی» با الهام از اسناد یونسکو و کنوانسیون حقوق کودک؛

۲- گنجاندن آموزش میراث فرهنگی ناملموس در نظام آموزشی ابتدایی و پیش‌دبستانی؛

۳- حمایت از بازی‌ها، موسیقی‌ها و آیین‌های بومی در رسانه‌های عمومی؛

۴- ایجاد «پارک‌های میراث فرهنگی کودک» برای احیای بازی‌ها و آیین‌های محلی؛

۵- ایجاد بانک دیجیتال قصه‌ها و روایت‌های بومی ایران به‌عنوان بخشی از هویت فرهنگی کودکان ایرانی؛

۶- تقویت ارتباط میان سازمان میراث فرهنگی، آموزش‌وپرورش و نهاد‌های مدنی کودک در حفاظت از میراث فرهنگی کودکانه.

بحران تغییرات اقلیمی فرهنگی، بحرانی خاموش، اما عمیق است. اگر جنگل‌ها و دریا‌ها می‌سوزند، قصه‌ها و بازی‌ها نیز در سکوت در حال سوختن‌اند. اگر گونه‌های زیستی در حال انقراض‌اند، آیین‌های کودکانه نیز گونه‌های در خطر فرهنگی‌اند.

حقوق کودک در قرن بیست‌ویکم تنها در حفظ سلامت جسمی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه شامل حق بر فرهنگ، خاطره و هویت جمعی نیز هست. کودکی که از آیین‌ها، بازی‌ها و قصه‌های سرزمینش بی‌خبر است، در حقیقت از بخشی از خود محروم مانده است.

زمان آن فرا رسیده که نظام حقوقی و سیاست‌گذاری کشور، در کنار «حق بر محیط زیست سالم»، از حق کودک بر میراث فرهنگی زنده و ناملموس نیز سخن بگوید. زیرا هیچ توسعه پایداری بدون حفظ ریشه‌های فرهنگی کودکی ممکن نیست؛ و هیچ نسلی نمی‌تواند آینده‌ای روشن بسازد، اگر گذشته‌اش را از یاد برده باشد.

منبع: ایرنا


12234467
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بعضی عطاری‌ها با استفاده از صابون تریاک، پودر مارمولک و روغن خرس دست به نسخه پیچی می‌زنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زمان آن فرا رسیده که نظام حقوقی و سیاست‌گذاری کشور، در کنار «حق بر محیط زیست سالم»، از حق کودک بر میراث فرهنگی زنده و ناملموس نیز سخن بگوید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در برخی مراکز فروش تلفن همراه، صد‌ها مدل شارژر ارزان‌قیمت و بی‌نام‌ونشان عرضه می‌شود که بسیاری از آنها موجب سوختن باتری، آسیب به دستگاه یا حتی آتش‌سوزی شده‌اند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در دنیای امروز، شادی به جزئی از زندگی انسان‌ها محسوب می‌شود و این موضوع از منظر دینی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سلامت روان، واژه‌ای است که نمی‌توان آن را در یک یا دو جمله بازگو کرد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تأکید بر حقوق مردم و پرهیز از ستم در سیره پیامبر اعظم (ص) و امام علی (ع) مانند عهدنامه مالک اشتر به صورت گسترده و دقیق مطرح شده است که با اصل عدالت‌محوری کوروش همخوانی دارد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» هارون یشایایی تهیه‌کننده پیشکسوت سینما با اشاره به اینکه ناصر تقوایی کاملا سینما را بلد بود، گفت که او تا روز‌های پایانی زندگی آرمان‌های بزرگی در سر داشت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در دنیای پرهیاهوی شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند بدون لایک، کامنت یا اشتراک‌گذاری در سکوت حضور داشته باشند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اخیراً رضا پهلوی بعد از ناکامی‌های پی‌درپی در اجرای طرح‌های خود، به جشن‌های باستانی ایران روی آورده و چشم امید به جشن مهرگان برای براندازی بسته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس شواهد باستان‌شناسی مانند پاپیروس‌ها و سنگ‌نبشته‌های مصری، زمان تقریبی زندگی حضرت یوسف به حدود ۱۷۰۰ تا ۱۶۰۰ قبل از میلاد نسبت داده می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است