بین‌الملل 16:35 - 01 خرداد 1401
یک دیپلمات ارشد وزارت خارجه روسیه روند نظامی شدن قطب شمال را نگران کننده خواند.

روسیه: قطب شمال نباید منطقه تحرکات نظامی شود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه روسیه گفت، منطقه قطب شمال در حال تبدیل شدن به یک صحنه عملیات نظامی بین‌المللی است و این روند «بسیار نگران کننده» است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» «نیکلای کورچونوف»سفیر سیار در وزارت امور خارجه روسیه و رئیس «کمیته ارشد شورای قطب شمال روسیه» روز یکشنبه گفت: «ما می‌بینیم که چگونه تحرکات نظامی بین‌المللی در این منطقه در حال افزایش است. امکان بین‌المللی شدن تحرکات نظامی وجود دارد. البته این یک روند بسیار نگران کننده است و تبدیل منطقه قطب شمال به صحنه عملیات نظامی بین‌المللی نگران کننده است.»

وی در مورد موضوع پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو گفت: «سیاست سنتی فنلاند و سوئد، سیاست عدم ائتلاف با اتحادهای نظامی، مدتهاست که پایه‌ای محکم برای حفظ صلح و ثبات بوده و به طور بالقوه،  بعید است الحاق این کشورها به ناتو به دستیابی به این هدف کمک کند.»

روسیه بارها به برگزاری رزمایش در قطب شمال مععترض شده بود . چندی قبل  رزمایش بزرگ بین‌المللی «واکنش سرد» در نروژ  آغاز شد و دو هفته به طول انجامید. وزارت خارجه این کشور گفت که این مانورها بزرگترین تمرین‌های تحت هدایت نروژ از دهه ۱۹۸۰ بوده است. در این رزمایش حدود ۳۰ هزار نیرو از ۲۷ کشور از جمله فنلاند و سوئد که کشورهای شریک ناتو هستند، شرکت داشتند.

 «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در روزهای گذشته  اعلام کرد که  فنلاند و سوئد رسما برای پیوستن به این ائتلاف نظامی درخواست داده‌اند.

از زمان آغاز کارزار نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه، افکار عمومی در فنلاند و سوئد به شدت به نفع عضویت تغییر کرده است. فنلاند و سوئد نزدیکترین شرکای ناتو هستند و دارای نیروهای مسلح با بودجه مناسب هستند و به عملیات نظامی و هوایی ائتلاف ناتو کمک می‌کنند. 

دولت‌های فنلاند و سوئد  در حالیی تصمیم خود را برای الحاق به ناتو اعلام کردند که جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است؛ فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بالغ بر هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که به ناتو ملحق می‌شود. 

«والنتینا ماتوینکو» رئیس سنای روسیه ضمن اشاره به واکنش نظامی متناسبی که روسیه به عضویت فنلاند و سوئد در ناتو خواهد داد، گفت علی‌رغم گسترش ناتو، امنیت روسیه تضمین خواهد شد. 

انتهای پیام/م


11569687
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ژاپن درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را در نشست شورای امنیت سازمان ملل وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه الجزیره قطر بامداد پنجشنبه از حملات هوایی شدید رژیم صهیونیستی به مناطق جنوبی لبنان خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، ارسال موشک‌های دوربرد موسوم به (ATACMS) به اوکراین را تایید کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار انرژی کاهش یافت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های مسلح یمن چهارشنبه شب حمله اخیر خود به ناوشکن و کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی در خلیج عدن و اقیانوس هند را تشریح کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های مسلح یمن چهارشنبه شب حمله اخیر خود به ناوشکن و کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی در خلیج عدن و اقیانوس هند را تشریح کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان عفو بین‌الملل خواستار انجام تحقیقات مستقل بین‌المللی درباره گور‌های دسته جمعی در غزه شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پلیس مالزی از دستگیری فردی با تابعیت دوگانه فرانسوی ـ اسرائیلی خبر داد که قصد داشت دفتر حماس در مالزی را مورد حمله تروریستی قرار دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد پاسخ محکم ایران به رژیم صهیونیستی، امت اسلام را بیدار کرد و نشان داد رژیم صهیونیستی بسیار ضعیف است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهوری مصر، امروز (چهارشنبه) درباره عواقب هر گونه عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح واقع در جنوب نوار غزه هشدار داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است