علمی فناوری 16:03 - 06 خرداد 1402

ابداع خواب زمستانی برای انسان ها در سفر فضایی و جراحی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، «تورپور» یک وضعیت مانند خواب زمستانی در حیواناتی مانند موش ها و پرندگان است که به ذخیره انرژی منجر می شود. طی این وضعیت دمای بدن و متابولیسم حیوانات کاهش می یابد. محققان معتقدند این وضعیت یک مکانیسم بقا در بدن حیوانات برای زمان کمبود غذا است و به آنها کمک می کند مدتی بخوابند.

در سال ۲۰۲۰ میلادی محققان مجموعه ای از نورون ها را در هیپوتالاموس مغز کشف کردند که به موش ها کمک می کند در وضعیت تورپور قرار گیرند. آنها همچنین دریافتند می تواند با کمک نور یا سیگنال های شیمیایی خواب را برحسب نیاز در حیوانات تحریک کرد.

نکته جالب آنکه همین فرایند در موش های صحرایی که به طور معمول در وضعیت تورپور قرار نمی گیرند، نیز صادق است. این امر نشان می دهد می توان وضعیت مذکور را در پستانداران دیگر و احتمالا حیوانات نیز به وجود آورد.

تحقیقی در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز نشان داد چگونه می توان از این تکنیک ها برای اجتناب از آسیب به بافت طی عمل جراحی قلب استفاده کرد.

مشکل آنجاست که برای تحریک اعصاب حیوانات باید آنها را مهندسی ژنتیک کرد تا نسبت به محرک ها از جمله فیبرهای نوری ایمپلنت شده در بدن شان واکنش نشان دهند.

این آسان ترین یا عملیاتی ترین روش نیست، بنابراین محققان دانشگاه واشنگتن در یک پژوهش تازه روشی نوین و غیرتهاجمی برای ایجاد تورپور ابداع کردند.

آنها یک منتشر کننده کوچک امواج اولتراسند ابداع کردند که قابل نصب در سر موش ها است. این ابزار می تواند پالس هایی ۱۰ ثانیه ای به سمت منطقه «پره اپتیک» هیپوتالاموس ارسال کند که به طور آنی علائم تورپور را در حیوانات ایجاد می کند.

«پره اپتیک» منطقه ای در جلو هیپوتالاموس است که به دلیل ارتباط متقابل آن با بسیاری از مناطق مغز و توانایی پاسخ به عوامل مختلف هومورال در بسیاری از فرایندهای فیزیولوژیکی و رفتاری مانند خواب، تولید مثل و دمای بدن دخیل است.

طی فرایند تورپور دمای بدن حیوان ۳تا ۳.۵ درجه سانتیگراد، ضربان قلب و مصرف اکسیژن کاهش می یابند. حیوانات چند ساعت بعد به طور طبیعی از خواب بیدار می شوند.

البته هنوز راه زیادی مانده تا این فناوری وارد بازار شود، اما ابداع روشی غیر تهاجمی برای تحریک وضعیت مذکور یک گام مهم به حساب می آید. محققان معتقدند القای وضعیت تورپور می تواند به حفظ جان انسان ها طی حالت های اضطراری پزشکی منجر شود یا به تدریج در آینده برای خوابیدن فضانوردان طی مدت زمان سفرهای فضایی بینجامد.


11901196
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از آغاز طرح سلامت نوروزی تاکنون ۴۰ هزار و ۶۵۵ عمل جراحی اورژانسی در کشور انجام شده است.  
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که در سال گذشته بیش از ۴۰ هزار تغییر کاربری غیرمجاز توسط سامانه پنجره واحد زمین، شناسایی شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره پایش زنجیره مصرف دارو، از توزیع ۲۰ میلیون عدد وارفارین وارداتی طی ۴ ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش جدیدترین آمار ثبت نام نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۳ را اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله مرکزی کهکشان راه شیری جرمی حدود ۴.۳ میلیون برابر خورشید دارد و یک سیاه‌چاله فعال است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف روزانه سرکه به افراد دارای اضافه وزن کمک می‌کند تا هشت کیلوگرم وزن کم کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی در اولین حضور خود در بازار پرطرفدار خودرو‌های برقی چین، رشد خود را تقویت می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رژیم گرفتن به امری رایج تبدیل شده؛ اما اغلب افرادی که وارد پروسه رژیم می‌شوند، شکست می‌خورند و دلایل متعددی سبب شکست افرادی می‌شود که وارد پروسه رژیم گرفتن شده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون درمان وزارت بهداشت گفت: برای بیماران صعب العلاج ۵۷ بسته خدمتی جهت پوشش بیمه ای تدوین شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان از اولین تولید دستگاه همودیالیز با ظرفیت تولید دو هزار دستگاه در سال برای اولین بار در غرب آسیا خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است