سیاسی 11:15 - 25 فروردین 1400

تکذیب از کار افتادن هزاران سانتریفیوژ/ دزد ناشی به کاهدان زده

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم عزیزی که به همراه تعدادی از نمایندگان مجلس از سایت هسته‌ای نطنز بازدید کرده بود، ظهر چهارشنبه به خبرنگاران، گفت: طبق مشاهدات از سایت نطنز؛ هم اکنون بخش اعظمی از سانتریفیوژهای IR1 در نطنز کار می‌کنند و تنها به حجم بسیار کمی از کابل‌های برق آسیب وارد شده که در حال نوسازی است.

او با اشاره به بازدید اعضای کمیسیون امنیت ملی از سایت نطنز تصریح کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون امنیت ملی و برمبنای وظایف و مسئولیت‌های نظارتی مجلس؛ تعدادی از اعضای کمیسیون و افراد متخصص این حوزه برای بررسی ابعاد حادثه از تأسیسات هسته‌ای نطنز بازدید کردند.

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: طبق مشاهدات ما؛ اخلالی در یکی از واحدهای نطنز ایجاد شده بود که اقدامی کور بوده و تنها خسارتی سطحی به بخشی از واحدهای نیرورسانی این تأسیسات وارد کرده است.

عزیزی با بیان اینکه «دزد ناشی به کاهدان زده است»، گفت: این حادثه اخلالی را در روند نیرو رسانی ایجاد و تنها به بخشی از واحدهای انتقال برق سایت نطنز آسیب وارد کرده است؛ حادثه آن چنان مهمی رخ نداده است و متخصصین با قدرت و جدیت در حال بررسی و رفع مشکلات هستند.

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان مبنی بر از مدار خارج شدن هزاران سانتریفیوژ در نطنز تصریح کرد: آقایان لابد طبق شنیده‌ها اظهار نظر می‌کنند اما ما طبق نظارت میدانی گزارش می‌دهیم؛ نقطه به نقطه این تأسیسات را بازدید و بررسی کردیم، تنها به بخشی از کابل‌های مسیر تأمین برق این تأسیسات خسارت وارد شده است.

او افزود: کارشناسان و متخصصان سایت نطنز در حال بررسی و چک کردن تمامی سانتریفیوژهای این تأسیسات هستند لذا بر اساس آنچه مشاهده کردیم؛ هم اکنون بخش اعظمی از سانتریفیوژهای IR1 در نطنز کار می‌کنند و بخشی از این سانتریفیوژها هم نیازمند بررسی برای ترمیم و یا تعمیر هستند.

عزیزی گفت: به طور طبیعی ایجاد نوسان برق منجر به بازنگری مجدد سانتریفیوژها خواهد شد که هم اکنون از این منظر سانتریفیوژها در حال بررسی هستند اما اینکه گفته می‌شود هزاران سانتریفیوژ از کار افتاده‌اند طبق بررسی‌های ما؛ کاملاً تکذیب می‌شود.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه در پی این حادثه هیچ گونه نشتی در نطنز اتفاق نیفتاده است، افزود: دشمن به اهدافش نرسیده و نتوانسته خسارات موردنظر را وارد کند و تنها به حجم بسیار کمی از کابل‌های برق آسیب وارد کرده که در حال نوسازی است.

او در عین حال با تقدیر از تلاش دانشمندان هسته‌ای کشور افزود: صنعت هسته‌ای کشور رو به پیشرفت است و پس از اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها تمام تلاش متخصصان داخلی کشور نیز تحقق اهداف بلند این قانون و افق‌های پیش بینی شده در صنعت هسته‌ای است.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس خاطر نشان کرد: دشمنان نظام اسلامی چشم دیدن این موفقیت‌ها و رشد و شکوفایی صنعت هسته‌ای ایران را ندارند لذا تلاش می‌کنند تا با استفاده از برخی عوامل وابسته و واداده به این صنعت آسیب زنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اراده برادران ما در صنعت هسته‌ای و مسئولین کشور بر این قرار گرفته است که هر تهدیدی را تبدیل به فرصت کنند لذا سانتریفیوژهای آسیب دیده با نسل‌های پیشرفته‌تر و با کیفیت تر جایگزین خواهند شد.


11025215
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» اعضای سازمان جوانان حزب کارگزاران سازندگی ایران، با «اسحاق جهانگیری»، معاون اول رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دیدار کردند و جهانگیری در این دیدار گفت: دهه نود بدترین دهه زندگی مردم ایران و دهه گمشده اقتصاد ایران بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به پاکستان به شهر کراچی به عنوان مرکز ایالت سند سفر کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دانشگاه کراچی در مراسمی با حضور جمعی از مقامات ایالت سند، نمایندگان مجلس ایالتی و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه، مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه را به رئیس جمهور کشورمان اهدا کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» به مناسبت هفته کار و کارگر جمعی از کارگران سراسر کشور با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی که برای شرکت در «دوازدهمین اجلاس بین‌المللی امنیتی روسیه» در سن‌پترزبورگ حضور دارد، اهداف سفرش را تشریح کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهوری اسلامی ایران در صدر هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی و در سومین مرحله از سفر رسمی خود به پاکستان، دقایقی قبل وارد کراچی به عنوان قلب اقتصادی این کشور شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از تدوین و انتشار کتاب اولویت‌های پیشنهادی دوازدهمین دوره مجلس در این مرکز خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل غرب آسیا درباره تغییر معادلات بین المللی بعد از عملیات وعده صادق نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای نگهبان از تایید طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده مردم فسا در مجلس دوازدهم درباره اولویت‌های مجلس دوازدهم توضیح داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است