بازار 11:03 - 12 تیر 1401
در این مطلب به 10 روش کاربردی پرداخته ایم که با رعایت آن ها می توانید از خراب شدن اسپلیت جلوگری کنید.رعایت اصول استاندارد استفاده، در کنار سرویس و عیب‌یابی به موقع تا حد زیادی عمر مفید اسپیلت را افزایش دهد

چه کار کنیم اسپیلت خراب نشود؟

کولرهای گازی اسپیلت یکی از انواع دستگاه‌های تهویه مطبوع هستند که استفاده از آن‌ها در ایران بسیار رایج است. اسپیلت‌ها قیمت زیادی دارند؛ به همین دلیل کاربران همواره به دنبال روش‌های درست استفاده از این دستگاه‌ها و افزایش عمر مفید آن‌ها هستند.

رعایت اصول استاندارد استفاده، در کنار سرویس و عیب‌یابی به موقع تا حد زیادی عمر مفید این دستگاه‌ها را افزایش می‌دهد؛ اما استفاده استاندارد به چه معناست؟ چه زمان‌هایی باید دستگاه را سرویس و عیب‌یابی کرد؟

در این مطلب مهم‌ترین اصول استفاده و نگهداری از اسپیلت را گردآوری کرده‌ایم که با استفاده از آن‌ها بتوانید تا سال‌ها بدون وجود مشکل پرهزینه‌ از این دستگاه استفاده کنید.

البته باید بدانید برخی از خرابی‌های دستگاه مثل خرابی کمپرسور یا شیر برقی قابل تعمیر نیست و گاهی ممکن است قطعه متناسب جایگزین هم در دسترس نباشد. آشنایی با خرابی هایی که در کولر گازی قابل تعمیر نیست مثل همین مشکل کمپرسور یا شیر برقی کمک می‌کند تا کاربران، هزینه بی‌فایده برای تعمیرات پرداخت نکنند. در ادامه همراه ما باشید.

اسپیلت را متناسب با متراژ خانه یا اتاق انتخاب کنید

قبل از هر چیز، در هنگام خریدن کولر گازی، باید دستگاهی انتخاب کنید که با متراژ فضای مورد نظر تناسب داشته باشد. خرید دستگاه با ظرفیت پایین، محیط را خنک نمی‌کند و به کمپرسور و فن‌های آن فشار وارد می‌کند. خرید دستگاه‌هایی با ظرفیت بیشتر هم، مصرف برق و هزینه‌ها را بالا می‌برد؛ پس در تناسب ظرفیت و متراژ فضا دقت کنید زیرا مهم‌ترین مرحله در جلوگیری از خرابی اسپیلت است.

اسپیلت را درست نصب کنید

بعد از خرید اسپیلت باید به سراغ نصب اصول دستگاه بروید. اسپیلت از دو بخش یونیت داخلی و خارجی تشکیل شده است. در هنگام نصب یونیت داخلی باید به تراز بودن آن دقت زیادی کرد. برای نصب یونیت خارجی هم این موضوع باید رعایت شود.

اسپیلت سیم‌کشی پیچیده‌ای دارد و اشتباه در وصل کردن حتی یک سیم، ممکن است باعث خرابی کل دستگاه شود؛ پس بهتر است نصب آن توسط یک نصاب ماهر و با تجربه انجام شود. بعد از نصب باید فشار گاز مبرد تنظیم شود تا سیستم خنک‌کننده دچار مشکل نشود.

مراقب نوسانات ولتاژ برق باشید

یکی از دشمنان اصلی تمام وسایل برقی به خصوص مدل‌هایی که در آن‌ها از برد استفاده شده است، نوسانات ولتاژ برق است. نوسانات ولتاژ برق می‌تواند باعث آسیب به برد، کمپرسور و فن‌های اسپیلت شود. برای جلوگیری از خرابی این بخش‌ها برای اتصال کولر گازی به پریز باید از یک محافظ ولتاژ برق با حداقل توان 2000 استفاده شود. به این صورت، دستگاه از خطرات نوسانات برق در امان خواهد بود.

در زمان استفاده از دستگاه در و پنجره‌ها را ببندید

کولر گازی هوای داخل خانه یا اتاق را از روی یک سری لوله مسی سرد عبور و دما را کاهش می‌دهد؛ به همین دلیل در هنگام روشن بودن دستگاه، باید درها و پنجره‌ها بسته باشند. ورود هوای جدید به داخل و تبادل دما با محیط بیرون باعث می‌شود که کولر برای کاهش دما بیشتر و بیشتر کار کند. این در حالی است که با بستن درها، پنجره‌ها و حتی استفاده از پنجره‌های دوجداره، محیط زودتر خنک می‌شود. رعایت این موارد علاوه بر افزایش عمر مفید دستگاه، مصرف برق را هم کم می‌کند.

زاویه کولر گازی و اسپیلت

زاویه دمیدن باد کولر گازی را درست انتخاب کنید

در اسپیلت‌ها باد خنک از یک دریچه به محیط دمیده می‌شود. اگر زاویه دمیدن باد، طوری تنظیم شود که هوا به درستی در محیط جریان پیدا کند و محل نشستن افراد خنک شود، دیگر نیازی نیست که دمای خیلی پایین یا سرعت زیاد فن انتخاب شود.

برای دستگاه دمای مناسب انتخاب کنید

بهترین درجه برای اسپیلت در فصل تابستان دمایی بین 20 تا 22 درجه سانتی‌گراد است. انتخاب دماهای پایین‌تر باعث کمتر شدن عمر مفید دستگاه می‌شود. با رعایت چند اصل ساده می‌توان با انتخاب همین محدوده دمایی یک محیط خنک و دلپذیر داشت. این اصول، عبارتند از:

  • روشن کردن کولر حداقل 2 ساعت قبل از شروع ساعات اوج گرما
  • استفاده از پرده برای جلوگیری از تابش مستقیم خورشید به محیط داخلی و گرم شدن آن
  • انتخاب قدرت متوسط فن برای گردش هوای مناسب

فیلتر دستگاه را تمیز کنید

تمیز کردن فیلتر اسپیلت هم یک نکته مهم در جلوگیری از خراب شدن این دستگاه است. فیلترها برای جلوگیری از ورود ذرات ریز خارجی مثل گرد و غبار به داخل یونیت داخلی تعبیه شده‌اند. به مرور زمان و با استفاده از دستگاه، ذرات خارجی در داخل شبکه توری مانند فیلتر گیر می‌کنند و سطح آن را می‌پوشاند. این موضوع باعث می‌شود که جریان هوا مانند قبل به راحتی از فیلتر عبور نکند.

در این شرایط، فن دستگاه برای برقراری جریان هوا باید بیشتر کار کند و به آن فشار وارد می‌شود؛ به همین دلیل توصیه می‌شود که حداقل ماهی یک بار فیلتر دستگاه تمیز شود. در اسپیلت‌هایی که فیلتر آن‌ها قابل شست‌وشو نیست، بهتر است هر ماه فیلتر تعویض شود.

سرویس اسپیلت به صورت ماهیانه از خراب شدن ان جلوگیری می کند

هر 6 ماه، اسپیلت را سرویس کنید

مانند هر دستگاه حساسی، اسپیلت هم باید به صورت دوره‌ای سرویس شود. بهترین زمان برای سرویس اسپیلت‌های دوکاره، قبل از شروع فصل گرما و سرماست. در واقع بهتر است هر 6 ماه یک بار این دستگاه سرویس شود. در مورد اسپلیت‌های تک‌کاره این کار می‌تواند سالی یک بار و قبل از شروع فصل گرما انجام شود.

در هنگام انجام سرویس دوره‌ای، مشکلات و خرابی کوچک احتمالی شناسایی و برطرف می‌شوند. به این صورت عمر مفید دستگاه شما بیشتر می‌شود؛ به دلیل پیوستگی قطعات دستگاه، خرابی یک قطعه ممکن است باعث خرابی بخش‌های دیگر شود. با شناسایی زودهنگام این خرابی‌ها از تاثیر آن بر سایر قطعات هم جلوگیری می‌شود.

کندانسور را تمیز کنید

کندانسور در یونیت خارجی اسپیلت قرار دارد. در این بخش، گاز مبرد فشرده و سرد می‌شود تا دوباره به یونیت داخلی برگردد و هوا را خنک کند. برای انجام این کار، مبرد در داخل یک سری لوله مسی و آلومینیومی جریان دارد و فن کندانسور با عبور هوا روی این قسمت، لوله‌ها و مایع داخل آن را خنک می‌کند.

برای بهینه نگه‌داشتن کارایی کندانسور، باید این بخش هم به صورت دوره‌ای تمیز شود. برای تمیز کردن این بخش از اسپیلت، نباید از سمباده یا سیم ظرفشویی استفاده کرد. یک دستمال آشپزخانه مرطوب بهترین وسیله برای این کار است.

برخی از کاربران برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به کندانسور، برای آن از کاورهای برزنتی استفاده می‌کنند. این کار اشتباه بزرگی است که به فن کندانسور آسیب جدی وارد می‌کند. زیرا کاور برزنتی از ورود جریان هوای کافی به کندانسور جلوگیری می‌کند و به فن فشار زیادی وارد می‌کند. در واقع بهترین روش نگهداری از کندانسور استفاده از یک سایه‌بان مناسب و تمیز کردن دوره‌ای دستگاه است.

فشار گاز اسپیلت را تنظیم کنید

گاز مبرد کولر به مرور زمان و استفاده مکرر، خاصیت خود را از دست می‌دهد و به دلیل فرسودگی اتصالات ممکن است، نشت و فشار آن کم شود. این موارد باعث می‌شود که قدرت خنک‌کنندکی کولر کم‌تر شود. در این شرایط برخی از کاربران، بدون توجه به این موضوعات، دمای کولر را کم یا قدرت فن آن را زیاد می‌کنند. هر دوی این موارد باعث آسیب به کولر می‌شوند. برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی بهتر است هر چند سال یک بار گاز مبرد عوض و فشار آن تنظیم شود.

رعایت این نکات باعث می‌شود بتوانید برای مدت طولانی بدون خرابی از اسپیلت استفاده کنید. پس سعی کنید آنها را به طور کامل اجرا کنید.

برچسب ها : اسپیلت,خراب شدن اسپیلت,سرویس اسپیلت


11612647
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» بیناری اچ پی وی یکی از مهم‌ترین چالش‌های بهداشت عمومی جهانی است که از آغاز شیوع آن در دهه ۱۹۸۰، تاثیری عظیم بر سلامتی جوامع داشته است. این ویروس با انتقال سریع از طریق رابطه جنسی به عنوان نتیجه‌ای از ضعف ایمنی، باعث ابتلا به بیماری‌های مختلفی از جم...
بازار
«پارسی نیوز» گلدوزی هنری ظریف و پرطرفدار است که با استفاده از سوزن و نخ بر روی پارچه طرح و نقش ایجاد می‌شود. این هنر زیبا قدمتی دیرینه دارد و در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف رواج داشته است. گلدوزی علاوه بر زیبایی، کاربرد‌های متنوعی نیز دارد و می‌توان از آن برا...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است