استانی 12:11 - 12 بهمن 1401

«محمدصالح مدرسه‌ای»؛ معلم اخلاق و مبارزِ خستگی ناپذیر در همدان

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: محمد صالح مدرسه‌ای، چهره ماندگار از مبارزات انقلابی در دوران ستمشاهی است. او در سال ۱۳۲۳ در خانواده‌ای فرهنگی و اصیل متولد شد و همزمان با تحصیلات دوره ابتدایی، مادرش دریچه‌ای جدید را به روی او گشود.

کسب معارف و علوم دینی از دوران نوجوانی موجب شد تا وی مراحل رشد و تکامل را به صورت صحیح طی کند. در دوره دبیرستان، اساتیدی که خارج از محیط تحصیلی و مدرسه بر افکار و اعتقادات او مؤثر بودند، زمینه‌سازِ پرورشِ «معلمی مثال زدنی» در آینده شدند و با راهنمایی علما و آیات به سرچشمه علوم دینی دست یافت و بعدها که وارد دانشسرای تربیت معلم شد، از تسلت قابل توجهی بر منابع علوم اسلامی برخوردار بود.

حضور در کسوت معلمی، موجبِ تربیت دانش آموزان شد. او در پنج سالِ اول خدمت در اسدآباد و طی پنج سالِ دوم در همدان شاگردان بسیاری را پرورش داد. مخالفت مردم با حکومت ستمشاهی و هدایتِ علما و مراجع، بستری را فراهم ساخته بود افرادی نظیر استاد محمد صالح مدرسه‌ای، نسبت به روشنگری نسل جوان اقدامات زیربنایی و مهمی را برای آینده داشته باشند. وی با کمک پدرش جلسات منظمی را در خانه قدیمیِ والدین برگزار می‌کرد و در این رهگذر، روی مبانی فکری جوانان علاقمند، سرمایه‌گذاریِ درازمدت داشت. استاد در این ایام ازدواج کرد و همدلی و همراهی همسرشان، کمک شایانی به طی کردن این مسیر حساس کرد.

نسل جوان که تشنه و جویای معارف ناب اسلام بودند، فوج فوج به محفل گرم خانه استاد سرازیر می‌شدند و روزبه‌روز جلسات ایشان شلوغ تر می‌شد. ساواک که تمام رفت و آمدهای استاد و شاگردانش را زیر نظر داشت، عوامل نفوذی را به خانه ایشان می‌فرستاد. نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در جوش و خروش بود و مردم همدان نیز همپای ایرانیان برای نیل به مقصود تلاش می‌کردند. استاد مبارزه را در روشنگری و تربیت نسل آینده ساز می‌دید و بی وقفه روی مبانی اعتقادی جوانان کار می‌کرد.

فشارهای طاغوت به مرور افزایش یافت و بالاخره نیروهای ساواک در یورشی به خانه استاد، او را دستگیر و روانه زندان کردند؛ پس از آن نیز تعدادی از شاگردان وی بازداشت و محاکمه شدند. استاد محمد صالح مدرسه‌ای پس از تحمل شکنجه‌های طاقت فرسای رژیم سفاک پهلوی هنگامی که در زندان‌های ستم‌شاهی محصور بود در آموزش‌های اعتقادی و دفاع از مبانی ولایت فقیه تلاشی مُجدانه داشت و در برابر گروه‌های چپ و لائیک ایستادگی می‌کرد.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و به دعوت شهید آیت الله مدنی، استاد از تهران به همدان آمد و در مسئولیت‌های مختلف به یاری انقلاب شتافت. مدتی بعد در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بنا بر اصرار جمعی از انقلابیون و معتمدین شهر، مسئولیت استانداری همدان به وی محول شد و طی پنج سالِ دیگر، خود را وقفِ انقلاب و مردم کرد. او خالصانه و مجاهدانه کار می‌کرد و «حتی یک روز» حقوق ِ استانداری را نگرفت و به حقوق اندک معلمی بسنده کرد.

وی با آنکه در دوران مسئولیتش بارها برای سرکشی و بررسی مسائل جبهه و جنگ در مناطق عملیاتی مأموریت و حضور یافته بود اما پس از دورانِ استانداری، «داوطلبانه، بسیجی و ناشناس» به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل رهسپار شد.

محمد صالح مدرسه‌ای پس از دوران دفاع مقدس، برای ادامه تحصیلات علوم دینی به قم رفت و سال‌ها در دروس خارج فقه شرکت نمود. ایشان طی شصت سال فعالیت و مجاهدات، با وقفِ خود و خانواده اش صدها شاگرد تربیت کرد که اکنون شمار کثیری از آنها شخصیت‌های مهم نظام در دستگاه‌های مختلف و مؤثر هستند. علاوه بر شاگردان، بزرگان نیز همواره از ایشان به نیکی یاد می‌کنند. مردی که استاندارانِ کشور از او به عنوانِ «افسانه استانداری» نام می‌برند.


11801951
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است