استانداری در مورد حریم باید به دولت پاسخ دهد

باشگاه خبرنگاران جوان- عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران، صبح امروز -دوشنبه ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۴- در نشست خبری خود درخصوص ساماندهی دستفروشی در معابر، اظهار کرد: سد معبر یک موضوع پیچیده چندوجهی است؛ در این شرایط سخت اقتصادی که مردم با آن مواجه هستند، میبینیم که مغازهداران با روشهای جدید بازاریابی میکنند تا فروش و درآمد خود را افزایش دهند که مورد استقبال مشتریان نیز قرار میگیرد. در این مورد قانون وجود دارد و باید متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی قانون را اجرایی کنیم.
وی افزود: در سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۰ هزار عملیات سد معبر و در سال جاری تاکنون ۳۵ هزار عملیات در سطح مناطق ۲۲گانه انجام شده است. با این حال پیچیدگیهایی در این موضوع وجود دارد و برخی شهروندان از این موضوع استقبال میکنند و برخی دیگر معترضند. از سویی دیگر مغازه داران از دست فروشان برای فروش اجناس خود استفاده میکنند.
محمدخانی همچنین تصریح کرد: حجم تماسها و اعتراضات مردم درخصوص سد معبر بسیار بالاست.
موضع مدیریت شهری درباره حریم مبتنی بر اسناد بالادستی و قوانین مصوب است
سخنگوی شهرداری تهران در مورد وضعیت مدیریت حریم پایتخت، اظهار کرد: مدیریت شهری تهران موضع مشخصی در مورد حریم دارد که مبتنی بر اسناد بالادستی و تکالیف و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است. برای ما باعث تعجب است که استانداری همچنان بدون طی روال مصوب در هیئت دولت و به نوعی خلاف مصوبه، روند خود را ادامه میدهد. شاید بد نباشد که سخنگوی دولت واکنشی به این موضوع داشته باشد.
محمدخانی افزود: در ابتدای مردادماه امسال دبیر هیئت دولت مصوبه تشکیل کارگروه سه نفره متشکل از وزیر راه، وزیر کشور و شهردار تهران را ابلاغ کرد و ۷۲ ساعت فرصت داد که این جلسه تشکیل و مصوبات آن به هیئت دولت اعلام شود. از آن روز تا حالا چند ۷۲ ساعت گذشته و استانداری همچنان اصرار دارد که رویه دیگری را ادامه دهد. اگر آنچه استانداری بر آن اصرار دارد، قانونی است برگزاری آن جلسه چه معنایی دارد؟
وی همچنین تصریح کرد: استانداری پیش از صحبت کردن در رسانهها باید به دولت پاسخ دهد و باید در مسیری که دولت مشخص کرده، اقدام کند. با وجود اینکه جلسه برگزار نشده، استانداری اصرار دارد مسیر خود را ادامه دهد.
با ظرفیتهای مدیریت شهری و با کمک مردم موضوع بحران آب در تهران قابل مدیریت است
محمدخانی در جواب پرسش خبرنگار روزنامه همشهری درباره بحران کمآبی و راهکارهای شهرداری برای برون رفت از این موضوع بیان کرد: شهرداری متولی این موضوع نیست، اما در کنار متولیان موضوع اقدام میکند. با کمک شورای شهر ۵ همت برای خط انتقال آب به شهر تهران از سد طالقان و بخش شرقی سد لار تخصیص داده شد. کار انتقال آب طالقان به پایان رسیده و شهرداری همه تعهد داوطلبانه خود را انجام داده است.
وی با پرداختن به موضوع بازچرخانی و احداث تصفیه خانههایی تا پایان سال تعدادی از آنها مثل تصفیهخانه فیروز بهرام به مدار اضافه میشود، تصریح کرد: در کنار این موارد شهردار تهران با جلسات متعدد کارشناسی، ایدهها و پیشنهاداتی را در قالب نامهای به رئیس جمهور ارائه کرد. به صورت داوطلبانه شهرداری تهران اعلام آمادگی کرده که در این زمینه میتواند به دولت کمک کند و مدیریت آب شهر تهران را برعهده بگیرد. با ظرفیتهای مدیریت شهری و با کمک مردم موضوع بحران آب در تهران قابل مدیریت است و شهرداریها بهتر میتوانند این کار را انجام دهند و به دلیل تعامل دائمی شهرداریها با مردم و ارتباطات پیوسته و دقیقتر آنها با مردم این کار بهتر انجام میشود.
تغییر قوانین متناسب با مدلهای جدید به نفع شرایط اقتصادی
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه این جلسه در رابطه با نظارت بر عرضه مواد غذایی در برخی رستوران ها، اظهار کرد: محوطه خیابان ایرانمهر بین مناطق ۷ و ۸ قرار دارد و طرحهای مختلفی برای آن اجرا شده است. ما در شهرداری تهران از یک طرف با درخواستهای مردم برای راه اندازی فعالیت اقتصادی از جمله عرضه سیار مواد غذایی و مشتریان آنها مواجه هستیم و از سویی دیگر با اعتراض اهالی درگیریم. شاید باید قوانین متناسب با مدلهای جدید به نفع شرایط اقتصادی تغییر کند. با این وجود طرحهای متعددی اجرا شده و در تلاش هستیم که طرح جدیدی را در این زمینه در نظر بگیریم.
شهرداری تهران در ابتدای دوره ششم درمجموع ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی داشت
سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درخصوص صحبتهای عضو شورا و مشکلات پرداخت مطالبات پیمانکاران از شهرداری گفت: از ابتدای این دوره درمجموع ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی شهرداری تهران به بانکها و نهادهای مالی و به اشخاص و پیمانکاران بود. مدیریت شهری ششم در سالهای گذشته تلاش جدی انجام داده تا بسیاری از این بدهیها را از طریق نقدی، توافق با طلبکاران، تهاتر و روشهای حقوقی کاهش دهد به طوری که عدد این بدهیها کاهش داشته است.
محمدخانی بیان کرد: در مورد پرداخت به پیمانکاران نیز مدلها ثابت و مشخص است و بخشی از آنها به صورت نقدی و بخشی نیز با توافق با پیمانکار از طریق تهاتر و با برات کارت که اسناد مالی زماندار است انجام میشود تا حداکثر صرفه و صلاح برای رشد و توسعه شهر اتفاق بیفتد. درواقع یک نسبتی بین بودجه گذاری برای پروژههای جدید و تسویه دیون پیمانکاران شکل گرفته تا توسعه شهر درستتر انجام شود. اینکه از پیمانکار پول بگیریم تا بدهی را پرداخت کنیم چه معنی دارد؟ اما بعضا پیمانکار به کارگزاری معرفی میشود برای تهاتر بدهی ها. مثلا یک ملکی در ازای بدهیها به پیمانکار واگذار میشود و گاها شاید قیمت ملک از کل بدهی بیشتر باشد و پیمانکار باید مابه التفاوت آن ملک را به شهرداری پرداخت کند.
وی در پاسخ به سوالی درخصوص بحث تراکم و همکاری با شورای عالی شهرسازی عنوان کرد: با حضور آقای آبادیان در راس معاونت شهرسازی همراهی و همافزایی خوبی بین معاونت و شورای عالی شهرسازی اتفاق افتاد و این همکاری در مسیر کار تخصصی و به نفع شهر پیش میرود. باید به برخی از این موارد زمان دهیم تا این تحول در معاونت باعث شود که یک مجموعه تفاهم نامههای جدیدی در این زمینه شکل بگیرد.
در مسیر مخالفت با شهردار حداقل مردم را به دردسر نیاندازیم
محمدخانی در خصوص انتشار نامه یکی از اعضای شورا در مورد تردد اتوبوسهای برقی با پلاک موقت، یادآور شد: بنده این نامه را در رسانهها دیدم و متعجب و ناراحت شدم. این نوع از روشهای مخالفت و انتقاد باید مرزی به نام منافع مردم داشته باشد. اینکه در ادامه مسیر مخالفت با شهردار تهران به ظاهر برخی قوانین و مقررات توجه کنیم و مسیری را که برای مردم دردسر ایجاد میکند، مطرح کنیم، درست نیست.
وی ادامه داد: از سالها و ادوار گذشته اتوبوسهایی داریم که فاقد پلاک هستند. برای مثال برخی اتوبوسهای دوکابین به علت فرسودگی در حال خروج از ناوگان هستند، اما پلاک ندارند. کسی هم تاکنون نگفته بود که، چون پلاک ندارند باید از مسیر خدمات رسانی خارج شوند. ما توانستیم ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برقی را وارد شهر کنیم که تمام این اتوبوسها بیمه دارند و مسیر قانونی پلاک گذاری آنها از سوی شهرداری تهران پیگیری شده و بر اساس تفاهمات صورت گرفته فعال هستند.
محمدخانی همچنین خاطرنشان کرد: اینکه نامه نگاری کنیم تا بگوییم شهرداری کار غیرقانونی انجام میدهد، مخالف خوانیای است که دود آن به چشم مردم میرود. در بسیاری از خطوط مرکزی شهر که محدوده ترافیک و آلودگی هواست شاهد فعالیت اتوبوسهای برقی هستیم. با این نامه نگاری چه چیزی را میخواهیم اثبات کنیم؟ اتوبوسها از مدار خارج شوند تا ضربهای به شهرداری بزنیم و مردم به دردسر بیفتند؟ برای رقابتهای سیاسی باید حد و مرز قائل باشیم.
وی با بیان اینکه بدیهیترین موضوع مصلحت مردم است، یادآور شد: هر جا اختلاف سلیقه است و با فرایندها مشکل داریم، درست نیست که مواردی این چنینی را مطرح کنیم.
ساماندهی محدوده تئاترشهر به درخواست هنرمندان
سخنگوی شهرداری تهران در رابطه با حریم تئاتر شهر نیز گفت: دوستان در منطقه ۱۱ تصاویر هوایی را از حریم تئاتر شهر منتشر کردند که مشخص شد شایعه پراکنی صورت گرفته و حریم آن دست نخورده باقی مانده است. یک سکو نزدیک حریم تئاتر شهر قرار داشت که از سالها پیش با اعتراض همراه بود که در حال تخریب و بازسازی است.
محمدخانی با بیان اینکه ساماندهی این محدوده با درخواست هنرمندان انجام میشود، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم که هم حریم حفظ شود و هم از لحاظ فضا و منظر، مردم بتوانند از خلاقیت در معماری لذت ببرند. خبرنگاران میتوانند از نزدیک از این پروژه بازدید کنند و با مردم، هنرمندان و اهالی تئاتر گفتوگو داشته باشند.
افتتاح ایستگاه مترو مریم مقدس طی روزهای آتی
محمدخانی در جواب پرسش خبرنگار خبرگزاری مهر درباره به تعویق افتادن زمان افتتاح ایستگاه مترو مریم مقدس بیان کرد: این ایستگاه دو سه هفتهای است که حداقلهای لازم برای در مدار قرار گرفتن را دارد و حتی در سکو امکان مسافرگیری وجود دارد، اما اصراری از طرف مدیریت شهری وجود داشت که تا جای ممکن درباره جزئیات آن بیشتر دقت شود و با آمادگی کاملتر افتتاح این پروژه را داشته باشیم.
وی یادآور شد: طبیعتا تکمیل برخی از موارد و جزییات آن مانند آسانسورها زمان میبرد و تا پایان سال تکمیل خواهد شد، اما درباره ایستگاه در روزهای آتی افتتاح را خواهیم داشت.
هیچ گونه کاربری اداری در ساختمان بلدیه وجود نخواهد داشت
محمدخانی در رابطه با وضعیت پروژه ساختمان بلدیه و نگرانی اعضا از تغییر کاربری این ساختمان اظهار کرد: رئیس شورای شهر در جریان اقدامات در ساختمان بلدیه از ابتدا تا حالا قرار دارد. بیش از سه جلسه با ایشان داشتیم و از رهنمودهایشان برای نوع بهره برداری از بلدیه استفاده کردیم. با رئیس کمیته گردشگری هم در این خصوص گفتوگو کردم. هیچ گونه کاربری اداری در ساختمان بلدیه وجود نداشته و نخواهد داشت. ایشان اعلام کردند که پس از بازدید، چنین برداشتی داشته، اما چنین چیزی وجود ندارد.
محمدخانی همچنین تصریح کرد: باکسهایی در یال غربی سالن طبقه اول برای سالن جلسات ایجاد شده است. بلدیه تنها کاربرد موزه ندارد. موزهها در تمام دنیا سالنهایی برای برگزاری جلسات دارند و طبیعی است که ما برای تکمیل فرایندها، چنین فضایی را در نظر گرفتیم. فضایی برای ارتباط با نخبگان در حوزه داخلی و بین المللی از طریق برگزاری رویدادها و نمایشگاهها و راه اندازی موزه در بلدیه شکل میگیرد و به نوعی یک سیتی هال پیش بینی شده است. هیچ قدمی برای ایجاد کاربری اداری دیده نشده است.
وی با بیان اینکه در دوره آقای حناچی تصمیم بر این بود که دفتر شهردار در ساختمان بلدیه مستقر شود، خاطرنشان کرد: آقای زاکانی از همان روز اول با این موضوع مخالف بود و تأکید داشت که فضایی برای مردم باشد و معنایی ندارد که دفتر شهردار در آن مستقر شود.
سخنگوی شهرداری تهران گفت: روزشمار نصب شده در محل برای عملیات عمرانی بود و با تأخیر یک یا دو هفته فعالیتهای عمرانی آن به پایان رسید. مجموعه اقداماتی که باید برای تکمیل آن انجام شود، بحث دیگری است که تا پایان دوره تأمین خواهد شد.
12243106
مهمترین اخبار اجتماعی











