برگزاری اختتامیه اولین دوره جایزه ملی شهید باهنر

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امامجمعه - اختتامیه اولین جشنواره شهید باهنر صبح امروز در دانشکده رفاه برگزار شد.
در این جشنواره ناصر باهنر، دبیر علمی جایزه ملی شهید باهنر در مراسم اختتامیه اولین دوره برگزاری این جایزه گفت: در فراخوانی، رزومههای تالیفی و آثار برگزیده از افراد دریافت شده که در مرحله اول ۱۲۲ رزومه و ۲۷۸ اثر تالیفی، به دبیرخانه جایزه ارسال شد.
دبیر علمی جایزه ملی شهید باهنر با بیان اینکه این آثار در ۸ محور دروس رشتههای علوم انسانی، علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم و معارف اسلامی و قرآن، رشته هنر، دروس آموزش ابتدایی، امور تربیتی و تربیت بدنی و حوزه تربیت معلم و آموزش اولیا تقسیم بندی شده است.
ناصر باهنر ادامه داد: حوزه علوم انسانی بیشترین شرکت کننده را با ۵۰ درصد داشت. بعد از ارزیابی در دو مرحله، از بین ۱۲۲ نفر، تعداد ۴۲ نفر به مرحله دوم ارزیابی رسیدند.
دبیر علمی این جشنواره تصریح کرد: در مرحله دوم با حضور هیاتی از نخبگان آموزش و پرورش، افراد ارزیابی شدند و در نهایت ۸ نفر رتبه اول را در ۸ حوزه و ۷ نفر شایسته تقدیر شدند. همچنین در این جایزه از ۲ نفر به عنوان پیشکسوت نامدار و یک پیشکسوت شهید تقدیر می شود.
در ادامه این مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: جایزهای که امروز به نام شهید باهنر به معلمان اختصاص یافته، فرصتی مغتنم برای تکریم مقام معلم و یادآوری جایگاه علمی و فرهنگی این شهید گرانقدر است. هرچند معمولاً در هشتم شهریور و به مناسبت سالروز شهادت ایشان از او یاد میشود، اما بزرگان ما باید همواره در ذهن جامعه زنده بمانند.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: بسیاری از اعضای شورای انقلاب معلم بودند. شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید باهنر و شهید رجایی، همگی معلمانی مؤمن، آگاه و مؤثر بودند. این امر نشان میدهد که انقلاب ما ریشه در فرهنگ تعلیم و تربیت دارد.»
حداد عادل با اشاره به منش شخصیتی شهید باهنر افزود: شهید باهنر انسانی مؤمن، پرکار، خوشفکر و مخلص بود که از هیاهو و تبلیغات به دور میزیست، اما هرجا مسئولیتی بر عهده میگرفت، مردم اطمینان داشتند که کار به دست فردی امین و متعهد سپرده شده است.
رئیس فرهنگستان زبان وادب فارسی افزود: اگر انقلاب اسلامی را فرصتی برای تربیت بدانیم، باید خدا را شاکر باشیم که امروز بهترین نیروهای ما در خدمت آموزش و پرورش هستند. هیچ مسیر میانبری برای اصلاح جامعه وجود ندارد؛ تعلیم و تربیت تنها راه است.
حداد عادل ادامه داد: اگر کشوری در آموزش و پرورش دچار ضعف و ناکارآمدی باشد، حتی با وجود قدرت اقتصادی و نظامی، آیندهای ندارد اما اگر نظام تعلیم و تربیت در آن کشور جدی گرفته شود، میتوان به آیندهاش امیدوار بود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان این که عدالت آموزشی پایه تحقق سایر اشکال عدالت است؛ تصریح کرد: عدالت آموزشی اگر محقق نشود، نه عدالت اقتصادی تأمین میشود و نه عدالت اجتماعی مدرسهسازی مهم است اما مهمتر از آن تربیت معلم است. حتی در مناطق محروم، اگر معلمی دلسوز و شایسته حاضر باشد، میتوان از دل همان مدارس کپری، دانشمندانی متعهد تربیت کرد.
حداد عادل گفت:۵۰ درصد از معلمانی که امروز در مدارس فعالیت دارند، آموزشهای تخصصی تربیت معلم را ندیدهاند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صراحت دارد که هیچکس نباید بدون عبور از مسیر رسمی دانشگاه فرهنگیان و تأیید صلاحیت آموزشی وارد کلاس درس شود.
ادامه دارد...
12185113