استانی 02:07 - 14 مرداد 1400
ایسنا/قزوین ۱۳ مرداد ماه پایان کار شورای پنجم شهر قزوین رقم خورد، شورای پنجم در حالی صحن شورا را به شورای ششم تحویل می‌دهد که برخی از پروژه‌ها و اقدامات آن‌ها در طول چهار سال ناتمام مانده است، پروژه‌هایی که ادامه یا توقف اجرای آن‌ها به نظر اعضای شورای ششم بستگی دارد.

شورای پنجم قزوین و وصیت و میراثی که برای شورای ششم گذاشت

دوره پنجم شورای شهر قزوین به پایان رسیده و اکنون شهر با تعدادی پروژه‌های نیمه تمام به دست اعضای شورای ششم رسیده است، از این روی به سراغ اعضای شورای شهر پنجم رفتیم تا از پروژه‌های مهمی بگویند که با پایان کار شورا نیمه تمام باقی ماندند، پروژه‌هایی که به زعم اعضای پیشین شورا بهتر است در دستور کار و اولویت شورای ششم قرار بگیرد تا زحمات و هزینه‌های صورت گرفته در این چهار سال به ثمر برسد.

تفکیک از مبدا زباله‌ها از نو اجرایی شود

سیده منیره قوامی که مدتی ریاست کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای پنجم را برعهده داشت، در این خصوص می‌گوید: ۲ سال اول شورا در کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری فعالیت داشتم که در این مدت برای ارتقای تجهیزات آتش‌نشانی قزوین اقدامات خوبی صورت گرفت؛ درآن زمان تجهیزات آتش نشانی فرسوده بود و عمر مفیدشان به پایان رسیده بود که طی برنامه پنج ساله بودجه آتش نشانی را چند برابر کردیم و تجهیزات را ارتقا دادیم که نمود آن را در سرعت امدادرسانی در حوادث در این چند سال شاهد بودیم.

وی ادامه می‌دهد: در حوزه پسماند نیز تفکیک زباله از مبدأ را اجرایی کردیم که طبق برنامه باید میزان این تفکیک هر سال افزایش پیدا کند که در ۲ سال اول شورا اتفاق افتاد اما در ۲ سال دوم شورا که دیگر بنده رئیس کمیسیون خدمات شهری نبودم ادامه این روند اتفاق نیفتاد و تفکیک از مبدا به صفر رسید و تمام زحمات ۲ ساله بر باد رفت که چند عامل را می‌توان دلیل آن دانست.

قوامی یادآور می‌شود: شهرداری دلیل اصلی این امر را کرونا می‌داند اما این صرفاً بهانه بود چرا که در شهرهای دیگر تفکیک از مبداَ صرفا ۲ ماه اول متوقف شد و بعد از آن ادامه داشت اما در شهرداری قزوین این امر اولویت نداشت، حتی طرح سوال از شهردار داشتم و جواب قانع‌کننده دریافت نکردم، با توجه به اقدامات صورت گرفته از شورای ششم می‌خواهم که در این حوزه فعالیت کنند و رویه‌ای که در پیش گرفته بود را ادامه دهند.

وی خاطرنشان می‌کند: زباله خشک سرمایه‌ای درآمدزا برای شهرداری است که بهتر است شورای ششم به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد، در حالی که در آمد تفکیک از مبدأ شهرداری صفر بود سال اول یک میلیارد تومان کسب درآمد کردیم و برنامه داشتیم که تا پایان شورا این درآمد به ۸ میلیارد تومان برسد اما اتفاق نیفتاد.

بودجه باغستان پیگیری شود

این عضو شورای شهر قزوین در ادامه با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در حوزه توسعه فضای سبز بیان می‌کند: ۲ پارک بزرگ را  کلنگ‌زنی کردیم که پیشرفت خوبی داشتند؛ پارک بانوان برگریزان در بلوار جمهوری پیشرفت خوبی دارد که شورای ششم می‌تواند در ۶ ماهه اول شروع به کارش این پارک را به بهره‌برداری برساند، همچنین در منطقه ۳ پارک چند هکتاری طراحی شده که برای معلولین جسمی و حرکتی مناسب‌سازی شده است، این پارک تفریحی با جنبه‌های مختلف از جمله آب‌نما و کافی‌شاپ طراحی شده که انتظار داریم شورای ششم افتتاح و بهره برداری آن را نیز در دستور کار قرار دهد چرا که هزینه زیادی برای آن صرف شده است.

وی یادآور می‌شود: شورای پنجم در حوزه باغستان اقدامات خوبی انجام داده است، سال ۹۶ که شورا را تحویل گرفتیم مدیریت شهری به باغستان به عنوان یک مزاحم شهری نگاه می‌کرد و آن را جنازه‌ای بر دوش شهرداری می‌دانست اما در این مدت تلاش کردیم که قداست و هویت باغستان را زنده کنیم، موفق شدیم و توجه‌ها به باغستان جلب شد؛ همچنین  پیگیر بودجه ملی برای باغستان بودیم که از طریق نمایندگان مجلس آن را پیگیری کردیم، این قدم خیلی بزرگی برای حفظ باغستان بود که ادامه پیگیری آن باید مورد توجه قرار بگیرد.

قوامی تأکید می‌کند: برای باغستان مسئله حصارکشی را مطرح کردیم تا امنیت باغستان حفظ شود با توجه به افزایش جمعیت باید حصار کشی انجام شود تا از دست اندازی به باغستان جلوگیری کنیم، این پیشنهاد مطرح و مصوب شده است که انتظار داریم شورای ششم پیگیری و این اتفاق رخ دهد چرا که مطالبه جدی باغداران است.

به گزارش ایسنا، در این دوره از شورای شهر موضوع تکمیل پل امام رضا (ع) که ادامه آن احتمالاً بخشی از باغستان سنتی قزوین را نابود می‌کند حواشی زیادی را به دنبال داشت؛ با اینکه نهادهای بالادستی از جمله شورای عالی معماری و شهرسازی برای توقف این پروژه مصوبه‌ای داشت اما تلاش‌هایی صورت گرفت تا این پل در دل باغستان پیش برود. در ادامه فعالیت‌های شورای پنجم پروژه‌هایی مانند احداث سد لاستیکی برای ایجاد جاذبه گردشگری مصوب شد؛ پروژه‌ای که به اذعان کارشناسان، متخصصان و باغداران اگر ساخته شود برای باغستان خطرات بسیاری به همراه خواهد داشت.

پروژه‌های عمرانی با ۸۰ درصد پیشرفت در اولویت قرار بگیرد

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: طی ۲ سال گذشته من بارها تذکر دادم که کارهای عمرانی را باید سرعت دهیم تا پایان دوره شورا به اتمام برسد اما گوش شنوایی نبود و عملیات عمرانی پیش نرفت و در نهایت به افتتاح نرسید، چند ایستگاه آتش نشانی کلنگ زنی شده و ساختمان‌ها تا حدودی پیش رفته است، فرهنگسراها و سالن تئاتر از جمله پروژه‌هایی است که اگر تلاش می‌شد تا پایان دوره به افتتاح می‌رسید.

این عضو سابق شورا بیان می‌کند: اعضای شورای شهر دوره ششم به نظر می‌رسد افراد جدی باشند و انتظار داریم این مسائل را پیگیری کنند؛ اعضای جدید شورا در انتخاب سرپرست شهرداری خوب عمل کرده و یکی از مدیران برجسته را به عنوان سرپرست شهردای انتخاب کردند، امیدوارم در انتخاب شهردار نیز موفق عمل و فردی متخصص با تجربه و جسور انتخاب کنند که بتواند پروژه‌هایی که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است را به مرحله افتتاح برساند.

 رشد ۵۰ درصدی زیرساخت‌های فرهنگی در شورای پنجم

مهدیه سادات قافله‌باشی که ریاست کمیسیون فرهنگی، اجتماعی دوره پنجم شورای شهر قزوین را برعهده داشت نیز در این خصوص می‌گوید: برخی از کارها که لزوماً کارهای عمرانی نبود با شورای پنجم شروع شد، ورود جدی به حوزه آسیب‌های اجتماعی، ساخت مرکز ساماندهی متکدیان، ساخت گرمخانه زنان، افتتاح خانه کودکان کار، همکاری با تشکل‌هایی که در حوزه آسیب اجتماعی فعال بودند از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه تکمیل زیرساخت‌های حوزه مبارزه با آسیب اجتماعی بود که این دوره از شورا به صورت جدی به این مسئله ورود پیدا و موفق عمل کرد.

وی اظهار می‌کند: یکی از مشکلات مدیریت شهری این است که در حوزه آسیب اجتماعی متولی خاصی ندارد، مشخص نیست که سازمان فرهنگی و ورزشی به عنوان یک سازمان فرهنگی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی را انجام می‌دهد یا حوزه خدمات شهری به عنوان سازمانی که بودجه دارد و مصوب است این کار را پیگیری می‌کند، علی‌رغم تذکرات متعددی که به شهرداری قزوین دادم هنوز فکر می‌کنم متولی اصلی آسیب‌های اجتماعی در مجموعه مدیریت شهری مشخص نیست و نمی‌دانند در مواقع لزوم چه کسی باید ورود پیدا کند، در برخی از مواقع من به صورت شخصی ورود پیدا می‌کردم و لزوماً تمام کارها از طریق کمیسیون شکل نگرفته است.

این عضو سابق شورای شهر قزوین خاطرنشان می‌کند: اولویت مجموعه مدیریت شهری در حوزه فرهنگ زیرساخت‌ها است که در این حوزه به خوبی وارد شده است و در شورای پنجم ۵۰ درصد زیرساخت‌های فرهنگی و ۴۵ درصد زیرساخت‌های فضاهای ورزشی رشد کردند، همچنین برخی از پروژه‌ها به علت کمبود زمان یا نبودن نقدینگی نیمه‌کاره هستند مانند فرهنگسراهایی که از ۳۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امیدوارم شورای ششم تکمیل این پروژه‌ها را در اولویت قرار دهند.

باغ کتاب قزوین راه‌اندازی شود

وی تأکید می‌کند: یکی از مصوبات مهم کمیسیون فرهنگی که زمین ماند و در اولویت قرار نگرفت باغ کتاب قزوین بود، با توجه به اینکه پروژه‌های نیمه‌کاره زیادی داشتیم این مصوبه در اولویت قرار نگرفت در حالی که ما در استان ۶۰ ناشر قزوینی و تعداد زیادی نویسنده داریم همچنین می‌توانم از ظرفیت مجموعه گردشگری فدک برای ساخت باغ کتاب استفاده کنیم، پیشنهاد می‌کنم که شورای ششم این مصوبه را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

قافله باشی خاطرنشان می‌کند: تکمیل خانه تئاتر دغدغه بزرگی است، این محل باید در دست هنرمندان قرار بگیرد، مجموعه مدیرت شهری ورود مداخله‌گرانه نداشته باشد و پس از تکمیل آن را به دست اهالی اصلی هنر برساند، همچنین ایجاد گذر فرهنگ و هنر یکی دیگر از مصوبات فرهنگی بود که همراهی لازم با آن صورت نگرفت و امیدوارم در شورای ششم مورد توجه قرار بگیرد، ایجاد آن در پارک‌های قزوین قابلیت اجرایی داشت اگرچه مصوبه داریم اما دوستان همراهی نکردند.

ایجاد گالری موزه هنرهای معاصر پیگیری شود

وی یادآور می‌شود: پارک مشاهیر این ظرفیت را دارد که به پارک هنرمندان تبدیل شود چرا که سردیس‌های مفاخر شهر که در دومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی طراحی شد در این پارک قرار گرفته است و خانه هنرمندان نیز در این پارک قرار دارد، همچنین این قابلیت وجود دارد که غرفه‌های فروش محصولات هنری ایجاد شود و کسب و کار را رونق دهیم با توجه به این که مسئله اقتصاد همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است.

رئیس سابق کمیسیون فرهنگی شورای شهر قزوین اظهار می‌کند: همچنین در زیر مجموعه میدان مینودر فضای متفاوتی وجود دارد که برای آن ۲ میلیارد بودجه در نظر گرفته شده است که به گالری موزه هنرهای شهری یا هنرهای معاصر تبدیل شود، این فضا صرفاً برای گالری مناسب است، این فضا را می‌خواستند برای موارد دیگری از جمله رستوران، رصدخانه، پاویون شهری در نظر گرفته بودند اما بنده مقاومت زیادی کردم تا به رستوران تبدیل نشود اما همراهی همکاران شورای پنجم در این حوزه کم بود، ساخت گالری هنرهای معاصر علیرغم اینکه بودجه مصوب دارد در اولویت قرار نگرفته است که پیشنهاد می‌کنم شواری ششم در این حوزه وارد شود.

وی بیان می‌کند: شهرداری قزوین همواره در ساخت فرهنگسرا و خانه فرهنگ ورود پیدا می‌کرد اما در این دوره به شخصه خیلی تلاش کردم که به علاوه این موارد فعالیت‌های فرهنگی جدی‌تر گرفته شود اما موفق نشدم، بازارچه زنان آخرین اقدامی است که انجام دادم و هنوز تکمیل نشده است از ۲۵ غرفه که مد نظر ما بود تاکنون ۱۸ غرفه به قزوین رسیده است.

به گزارش ایسنا، باتوجه به آنچه مهدیه سادات قافله باشی بیان می‌کند هرچند به اذعان وی زیرساخت‌های فرهنگی ۵۰ درصد رشد داشته اما آنچه به ذهن می‌رسد این است که در شورای پنجم همراهی مناسبی با کمیسیون فرهنگی نبوده و تنها برای دل‌خوشی اهالی فرهنگ طرح‌هایی به تصویب رسیده ولی اراده‌ای برای به ثمر رساندن آن و همراهی و همدلی با اهالی فرهنگ و هنر در شهر قزوین وجود نداشته است.

توجه به بازارچه فروش صنایع دستی زنان

قافله باشی یادآور می‌شود: قزوین این ظرفیت را دارد که در نواحی منفصل و مناطقی مانند گذر امامزاده حسین (ع) بازار محلی با هدف حمایت از کسب و کار زنان ایجاد شود به طوری که دست‌سازه‌ها را تقویت کنیم و کالای خارجی و آماده به فروش نرسد.

وی بیان می‌کند: بازارچه زنان اقدام خوبی بود که به علت عدم همکاری شهردای دیر آغاز شد، اتفاق خوبی شکل گرفت که امیدوارم همین روند ادامه پیدا کند، لازم است بعضی از فضاها مثل پارک‌ها ازجمله پارک آفرینش که در بلوار شهید سلیمانی در جوار دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قرار دارد مورد توجه قرار بگیرد و پیشنهاد می‌شود ایجاد فضای سبز و تفرجگاهی در دستور کار مدیریت شهری قرار بگیرد.

عذرخواهی عضو شورای پنجم از معلولان

عضو سابق شورای شهر قزوین خاطرنشان می‌کند: از حوزه معلولین عذرخواهی می‌کنم اگرچه مناسب‌سازی پیاده‌روها انجام شد و خدماتی برای معلولین در نظرگرفته شد اما هنوز هم آنطور که باید حق معلولین از مدیریت شهری و دسترس‌پذیری شهری میسر نشده است، از این جامعه عذرخواهی می‌کنم امیدوارم این امر نیز در شورای ششم مورد توجه قرار بگیرد.

وی اظهار می‌کند: حضور در شورا تجربه ارزشمندی بود و اتفاقات خوبی در شهر رخ داد، اگر کرونا نبود و اقتصاد ما را تحت فشار قرار نمی‌داد فکر می‌کنم پروژه‌های بیشتری شکل می‌گرفت؛ برای شورای ششم آرزوی توفیق دارم و معتقد هستم که قزوین راه زیادی دارد که به استان توانمند و همدل تبدیل شود.

فاز دوم کمربندی نسیم شمال افتتاح شود

احد چگینی دیگر عضو سابق شورای شهر قزوین نیز در ادامه اظهار می‌کند: دستاوردها را با توجه به منابع و محدودیت‌ها باید بررسی کنیم، عمده دستاوردهایی که در برنامه‌های بودجه‌ای شهرداری خودش را نشان می‌دهد متأثر از محدودیت‌ها و مشکلات خارج از مجموعه مدیریت شهری است که باید بررسی شود، بودجه‌های سنواتی شهرداری‌ها افق راه مجموعه مدیریت شهری را نشان می‌دهند.

وی تصریح می‌کند: بودجه هر میزانی که تحقق داشته باشد می‌توان گفت به همان میزان شهرداری در انجام وظایفش به خوبی عمل کرده است، در ۲ سال گذشته میزان تحقق بودجه و درآمدها نسبت به سال‌های گذشته نمود خوبی داشت، اگر ستاره پونک فروخته می‌شد میزان تحقق بودجه به بیش از ۶۰ درصد می‌رسید، عملکرد مدیریت شهری همچنین تحت تأثیر مولفه‌های بین سازمانی نیز قرار می‌گیرد و شهردار جسور می‌تواند به پیشرفت پروژه بیشتر کمک کند.

به گزارش ایسنا، واگذاری پروژه ستاره پونک از جمله موضوعات پربحثی بود که در پاییز سال ۹۹ در شورای شهر قزوین مطرح شد و اعضای شورای پنجم نظرات مختلفی بر روی آن داشتند، حکمت‌الله داودی، رئیس شورای پنجم معتقد بود اگر این پروژه ۳۳۰ میلیارد تومان به بانک شهر واگذار شود بدهی شهرداری کاهش می‌یابد که مبلغ قابل توجهی است در مقابل فرج‌الله فصیحی رامندی از اعضای شورای پنجم معتقد بود اکثریت شورا با این توجیه که شاید این ملک در آینده مشتری نداشته باشد قیمتی برای آن تعیین کرده‌اند که واقعی نیست و با ارزش واقعی ملک تفاوت فاحشی دارد. محسن حق‌شناس دیگر عضو شورا نیز اعتقاد داشت قرارداد واگذاری ستاره پونک سوری است و باید برای واگذاری آن مزایده برگزار شود.

چگینی با اشاره به پروژه‌های شورای پنجم خاطرنشان می‌کند: کمربند نسیم شمال یکی از پروژه‌های موفق شورای پنجم بود، این کمربندی ۲۰ سال مطالبه مردم بود که شهرداری با حمایت شورا فاز یک آن را به بهره‌برداری رساند، فاز ۲ پروژه نیز قرار بود افتتاح شود و بخش عمده زیرساخت آن انجام شده اما به دلیل مشکل سیمان و بتن معطل ماند و اگر این مشکل نباشد اعضای شورای جدید می‌توانند ظرف ۴۰ روز آینده فاز دوم را به بهره‌برداری برسانند.

به گزارش ایسنا، کمربندی نسیم شمال که احد چگینی به اعضای شورای ششم پیشنهاد می‌کند فاز دوم آن را اجرایی کنند همان پروژه‌ای است که اجرای آن با مخالفت شدید تشکل‌های زیست محیطی روبه‌رو شد، زیرا به گفته اعضای تشکل‌های مردم نهاد و حامی باغستان اجرای این پروژه آسیب‌های جدی را به باغستان سنتی قزوین وارد کرد.

با افتتاح کمربند شرق ترافیک کاهش پیدا می‌کند

وی خاطرنشان می‌کند: یکی دیگر از پروژه‌های شاخص شورای پنجم کمربندی شرق است، این کمربندی مسیر شریانی است که شمال را به جنوب وصل می‌کند و بخش عمده‌ای از ترافیک‌های مرکز شهر توسط این کمربندی هدایت می‌شود، اگر این کمربندی افتتاح شود ترافیک حاصل از تردد روزانه مجموعه ۷۰ هزار نفری کارگری که از مینودر و کوثر و دیگر مناطق کارگری به شهرک صنعتی تردد می‌کنند کاهش پیدا می‌کند.

عضو سابق شورای شهر قزوین بیان می‌کند: یکی از مباحث قابل توجه در عملکرد شورای پنجم توسعه زیرساخت‌های ورزشی و فرهنگی مانند خانه تئاتر است که دغدغه بسیار قدیمی هنرمندان شهر بود، همچنین در این دوره توازن خوبی برای اعتبارات مناطق حاشیه نشین در نظر گرفته شد به طوری که ورودی اسماعیل‌آباد که نگران‌کننده و پر پیچ و خم بود روز گذشته به صورت چهار بانده افتتاح شد.

وی ادامه می‌دهد: همچنین عملکرد شورای پنجم در نواحی منفصل شهری قابل تقدیر است، افتتاح تقاطع غیرهمسطح یادگار امام در انتهای بلوار شهید سلیمانی نیز یکی دیگر از پروژه‌هایی است که یک ورودی به شهر اضافه می‌کند، پیش از این ترافیک اصلی ورودی شهر در بلوار شهید چگینی و شهید لشگری بود، کارهای زیرساختی این پروژه صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، پروژه کمربندی شرق قزوین در بستر رودخانه شکل گرفته و به گفته سیده منیره قوامی، رئیس کمیسیون محیط زیست شورای پنجم، در آغاز فعالیت عمرانی، برای این پروژه پیوست زیست محیطی درنظر گرفته نشده بود ضمن اینکه درخصوص این موضوع که کمربندی شرق قزوین پیوست زیست محیطی دارد یا ندارد در میان اعضای شورای پنجم اختلاف نظرهایی وجود داشت! 

شهردارهایی که در شأن قزوین نبودند

چگینی می‌گوید: شورای شهر دوره پنجم برای رسیدن به برنامه‌هایش باید یک شهردار قوی انتخاب می‌کرد اما متاسفانه طی ۴ سال ۳ شهردار و یک سرپرست عوض شد که در شأن قزوین نبود، همچنین نگاه سیاسی حاکم بر مدیریت شهری مانند ادوار گذشته در این دوره نیز وجود داشت، زمانی که بدنه قالب کارشناسان شهرداری با سیاست کلی شورا هماهنگ نباشند باعث ایجاد بی‌فاوتی می‌شود بنابراین زمانی مدیریت شهری موفق عمل می‌کند که به دور از نگاه‌های سیاسی و کاملاً تخصصی فعالیت کند.

وی اظهار می‌کند: یکی از آفت‌های اصلی شورای پنجم پررنگ بودن نگاه سیاسی بود، شورای ششم نیز اگر در آینده نگاه سیاسی را از خود دور نکند در همین آفت  قرار می‌گیرد و این یک نقطه ضعف است، یکدستی حاکمیت شهری خیلی هم خوب نیست و تضارب آرا باعث افزایش پویایی می‌شود در واقع نبود نگاه مخالف و منتقد نگران‌کننده است و انتظار داریم شورای ششم نگاه سیاسی را از مجموعه مدیریت شهری دور کند.

خبرگزاری ایسنا، برای تهیه این گزارش ضمن تماس‌های متعدد با هر ۹ عضو شورای پنجم در قزوین قصد داشت که نظرات تمام اعضای شورای پنجم را منعکس کند اما تنها سه نفر از اعضا پاسخگو بودند و سایر اعضای شورای پنجم به سؤالات ایسنا پاسخی ندادند.

انتهای پیام


11175971
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است