استانی 19:45 - 10 خرداد 1402

محیط بانان مردان بی ادعایی که از طبیعت حراست می کنند

خبرگزاری مهر _ گروه استان‌ها: زندگی در شرایط سخت، دوری از خانواده، کمین‌های طولانی مدت در سرما و گرما، روبرو شدن با خطراتی نظیر پرت شدن از کوه، مار گزیدگی و مانند آن و مهمتر از همه مجروح شدن و یا شهادت در رویارویی با شکارچیان، فقط بخشی از دشواری‌های یک محیط بان در انجام وظیفه است.

همه این سختی‌ها به خاطر عشق، علاقه و حفاظت از طبیعت و حیات وحش است و اگر غیر از این بود آنها عطای محیط بانی را به لقایش بخشیده بودند.

همه ما واقفیم اگر سبزپوشان و سبزدلان محیط بان نبودند طبیعتی هم نبود و گونه‌های حیوانی با ارزش با خطر انقراض مواجه می‌شدند.

صندلی محیط بان، سنگریزه‌های بیابان و میزش صخره‌های کوه است که هر روز با آنها در جدال است.

آنها همه سختی‌ها را بخاطر عشق و علاقه به طبیعت و حفاظت از گونه‌های جانوری تحمل می‌کنند و وسیله نقلیه شأن، موتورسیکلت و راه پیش رویشان بیابان برهوت و گرمای طاقت فرسا است.

همه ساله، روز ولادت امام رضا (ع) به پاس قدردانی از زحمات این سربازان بی ادعا، روز محیط بان نامگذاری شده و ما هم به همین بهانه گزارشی از تلخی‌ها و شیرینی‌های شغل محیط بانی منتشر شد.

محیط بانان مردان بی ادعایی که از طبیعت حراست می کنند

دوری از منزل چالش شغلی محیط بانان است

حمزه فدایی یکی از محیط بانان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: یکی از چالش‌های شغلی محیط بانان، سختی این حرفه است.

وی تصریح کرد: شرایط دور از منزل و خانواده، چالش مهم و اساسی دیگر شغل محیط بانی است که هم مشکلاتی را برای محیط‌بانان و هم برای خانواده آنان ایجاد می‌کند تا جایی که یک محیط بان در طول عمر کاری خود سه سفره در منزل، پاسگاه محیط بانی و کوه و بیابان برای خود برپا می‌کند.

فدایی با بیان اینکه محیط بانان در زمینه حقوق و مزایا هم با مشکلات فراوانی دست به گریبان هستند، خاطر نشان کرد: این افراد به نوعی کمترین دریافتی را در بین کارمندان دولت دارند که نسبت به حساسیت و اهمیت شغل محیط بانی، بسیار اندک است.

وی بیان داشت: در شغل محیط بانی خطرات و مشکلات فراوانی از جمله درگیری با متخلفان، پرت شدن از کوه، مارگزیدگی، آرتروز، زانو و کمردرد وجود دارد اما یک محیط بان تنها با عشق و علاقه خود باید وارد این شغل شود.

فدایی تشریح کرد: نخستین درخواست مهم محیط بانان، موضوعات مربوط به معیشت خانواده است که امیدواریم با افزایش دریافتی و مزایا، این مشکل برطرف شود.

وی یادآور شد: داشتن امکانات و تجهیزات به روز، تجویز نیروی متخصص، وضع قوانین جدید، فرهنگ سازی و به روز کردن مقررات در حوزه حفاظت از محیط زیست از دیگر نیازهای این قشر است که امیدواریم به زودی جنبه عملیاتی به خود بگیرد.

محیط بانان مردان بی ادعایی که از طبیعت حراست می کنند

سختی کار محیط بانان آنطور که باید و شاید تدوین نشده است

سعید یوسف پور مدیر کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: محیط بانان دو وظیفه اصلی را به دوش می کشند یکی حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش، صیانت از مناطق تحت مدیریت، حفاظت از تنوع زیستی در مناطق حفاظت شده و دیگری پیگیری موارد مربوط به قاچاق حیات وحش است.

وی با اشاره به اینکه وظایف محیط بانان سخت است و در عین حال کمبودهایی نیز وجود دارد گفت: با تمام کاستی‌ها و کمبودها بازهم محیط بانان ما در مناطق تحت مدیریت و صعب العبور به صورت شبانه روز در حال خدمت هستند و با تمام توان تلاش می‌کنند که از ذخایر ارزشمند محیط زیست حفاظت کنند.

یوسف پور با بیان اینکه علیرغم گستردگی وظایف محیط بانان، بخشی از سختی کار آنها به حفظ حیات وحش بر می‌گردد اظهار داشت: عشق و علاقه از جمله ویژگی یک محیط بان موفق است اگر این افراد به عنوان شغل به این حرفه نگاه کنند هرگز نمی‌توانند موفق باشند زیرا با سختی‌ها و شرایط دشوار طبیعت و عرصه‌های زیستی اعم از گرما، سرما، دوری از خانواده، درگیری با شکارچیان، پرت شدن از کوه، تصادفات در هنگام تعقیب و گریزها، گزیدگی حیوانات، غرق شدن در تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها مواجه می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: بنابر این محیط بانان زمانی می‌توانند سختی‌های فوق را تحمل کنند و در این شغل بمانند که عاشق طبیعت باشند که این مهمترین ویژگی است که در محیط بان خوب و موفق وجود دارد.

یوسف پور عنوان کرد: تمام تلاش این قشر برای بهبود کیفیت زندگی انسان‌ها بر روی کره زمین معطوف می‌شود و بدون تردید با تلاش این افراد امروز شاهد وجود گونه‌های ارزشمند جانوری در طبیعت هستیم و هنوز می‌توانیم آثاری از مناطق بکر طبیعی را در قالب مناطق حفاظت شده مشاهده کنیم.

وی اظهار کرد: همچنین شاید روز محیط بان فرصتی برای همراه کردن مردم صاحب تمدن دیرینه و صاحب نگرش اسلامی با آموزه‌های دینی به منظور حفاظت از گنجینه‌های زیستی این مملکت باشد.

یوسف پور با بیان اینکه ۱۵۰ محیط بان در سطح کشور شهید شده‌اند که بیشتر آنها شهدای یگان حفاظت محیط زیست بوده‌اند گفت: در سطح استان چهارمحال و بختیاری تاکنون ۱۲ نفر از محیط بانان با شلیک مستقیم متخلفان شکارچی جانباز شده‌اند.

وی بیان کرد: تجهیزات خودرویی محیط زیست در حال به روز رسانی است، سال گذشته تعدادی موتور سیکلت خریداری شد که در این راستا مشکلی نداریم.

کسی که با وجود همه سختی‌ها و چالش‌های بزرگ پیش رو شغل محیط بانی را انتخاب می‌کند جز عشق نمی‌توان برای آن تعریفی داشت.


11905171
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است