استانی 19:43 - 29 دی 1400
یک مسئول در حفاظت محیط زیست خراسان رضوی:
ایسنا/خراسان رضوی مسئول آموزش و مشارکت مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در شهر مشهد چالش آلودگی هوا نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است؛ زیرا این شهر سه میلیون و ۵۰۰هزار نفر جمعیت دارد و سالانه قبل از کرونا بین ۲۵ تا ۲۸ میلیون نفر زائر و مسافر وارد این شهر می‌شد.

چالش آلودگی هوای مشهد نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است

محمدمهدی توکلی در همایش استانی هوای پاک که امروز در دبستان حضرت خدیجه(س) مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بحران محیط زیست و چالش‌های محیط زیست بعد از کرونا اولین چالش دنیاست. مهم‌ترین چالش‌های محیط زیست تغییر اقلیم، گرمایش زمین و فرونشست زمین است. در کشور خودمان به وضوح تغییر فصول، تغییر اقلیم و گرمایش جهانی را می‌بینیم. متاسفانه میزان بارندگی، میزان دما و رطوبت و همه شرایط جوی تغییرات زیادی داشته‌ است.

وی افزود: در ۶ ماه دوم سال بزرگترین مشکل کلان‌شهرها آلودگی هواست. در شهر مشهد نیز چالش آلودگی هوا نسبت به شهرهای دیگر بیشتر است زیرا این شهر سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و سالانه قبل از کرونا بین ۲۵ تا ۲۸ میلیون نفر زائر و مسافر وارد این شهر می‌شد. این نیاز وجود دارد که برای شهر مشهد بودجه‌ها و اعتبارات در سطح ملی در نظر گرفته شود. خطوط متروی مشهد جوابگوی جمعیت آن نیست و نیازمند این است که اقدامات اساسی‌تر انجام شود.

معاون اداره کل محیط زیست استان خراسان رضوی بیان کرد: با مدیریت انرژی در منازل می‌توانیم در کاهش میزان آلودگی هوا و کاهش آلاینده‌های محیط زیست در سطح شهر تاثیرگذار باشیم. در اصل پنجم قانون اساسی به صورت واضح به حفظ محیط زیست اشاره و در آن عنوان شده است «در جمهوری اسلامی ایران که نسل امروز و نسل بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است».

وی اضافه کرد: توجه به انرژی‌های پایدار، انرژی‌های سبز و انرژی‌های پاک می‌تواند برای آینده ما مفید باشد.

۴۵ هزار سال از عمر ایرانیان به دلیل آلودگی هوا کم می‌شود

در ادامه این همایش داریوش رستم‌زاده، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش منطقه تبادکان مشهد، گفت: هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی شعار امسال روز ملی هوای پاک است. ۲ عبارت حقوق عامه و اراده ملی عبارات پرمعنایی است. هوای پاک حق همه موجودات است و برای رسیدن به آن به یک اراده ملی نیاز داریم.

رستم‌زاده بیان کرد: مشکل آلودگی هوا در کشور ما در حال رسیدن به مرحله حاد است. در غرب آسیا رتبه ۶ آلودگی هوا مربوط به ایران است. ۴۵ هزار سال مجموع سال‌هایی است که از عمر ایرانیان به دلیل آلودگی هوا کم می‌شود.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون قانون هوای پاک که سال ۹۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به دولت ابلاغ شد، در حال خاک خوردن است. بسیاری از دگرگونی‌های ناخوشایند طبیعت ناشی از رفتارهای غلط ماست و بهترین راه مقابله با این دگرگونی‌ها آگاه و حساس کردن مردم برای تغییر رفتارهای مخرب محیط زیست است.

وی افزود: مهمترین عوامل تغییر در آینده دانش‌آموزان هستند. رعایت موارد بسیار ساده مانند پیاده‌روی و دوچرخه سواری به جای استفاده از خودروی شخصی به ما کمک می‌کند که هوای سالم‌تری برای تنفس داشته باشیم. باید در مصرف برق و انرژی صرفه جویی کنیم زیرا نیروگاه‌ها موجب آلودگی هوا می‌شوند و شرایط آن‌ها در کشور ما بحرانی است.

اگر در طبیعت خللی ایجاد کنیم، هوشمندانه از ما انتقام می‌گیرد

سید جواد قوامی نژاد، مدیر آموزش و پرورش ناحیه چهار مشهد نیز در بخش دیگری از این همایش با اشاره به شعارذامسال روز ملی هوای پاک گفت: در برابر هر حق تکلیفی است و در رابطه با هوای پاک باید تکلیف خود را انجام دهیم. خواسته‌ها باید به فرهنگ عمومی تبدیل شوند. طبیعت هوشمند و منتقم است و اگر خللی در آن ایجاد کنیم، هوشمندانه از ما انتقام خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: نباید منافع شخصی و کوتاه مدتمان را به مواردی مثل هوای پاک و آب که منافع عامی هستند ترجیح دهیم. هر جامعه ای که منافع اجتماعی خود را به منافع کوتاه مدت خود ترجیح داده به سعادت و توسعه دست پیدا کرده است.

قوامی‌نژاد خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۳ به عنوان رئیس اداره آموزش و پرورش نیشابور با جمع‌آوری کاغذباطله‌های مدارس و دانش آموزان اولین مدرسه کاغذی ایران را ساختیم و بعد از آن مدارس دیگری نیز بر همین اساس در کل کشور ساخته شد.

انتهای پیام 


11417972
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است