استانی 20:13 - 05 آذر 1401

تلاش برای رفع محرومیت از روستاها / امید به روستائیان  باز می گردد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: مهاجرت واژه‌ای آشنا در هر جامعه‌ای است و بر حسب موقعیت‌های مختلف و نوع شرایط بروز می‌کند، اما ماهیت هر کدام روایتگر رفتن است. در روستاهای استان کهگیلویه و بویر احمد اما دلیل اصلی مهاجرت کمبود و یا نبود زیر ساخت است که موجب می‌شود روستاییان به ناچار به مناطق دیگر کوچ کنند.

تغییرات اقلیمی، تنش‌های آبی، ضعف اشتغال و محرومیت از جمله دلایل شکل گیری مهاجرت‌های درون استان در کهگیلویه و بویر احمد است.

تلاش برای رفع محرومیت از روستاها / امید به روستائیان  باز می گردد

در جغرافیا و توپوگرافی این خاک پهناور، استان کهگیلویه و بویراحمد فارغ از این آسیب نبوده و محرومیت‌ها کوچ را آخرین راهکار برای مردمان روستاهایی قرار داده که امروزه خالی از سکنه تنها زوزه باد در کوچه‌هایشان می پیچد.

بررسی وضعیت روستاهای استان کهگیلویه و بویر احمد نشان از لزوم تسریع در رسیدگی جدی و برنامه ریزی برای توسعه زیر ساخت‌ها دارد

دلایل اغلب این مهاجرت‌ها ریشه در محرومیت‌های زیرساختی دارد و بررسی وضعیت روستاهای این استان نشان از لزوم تسریع در رسیدگی جدی و برنامه ریزی برای توسعه زیر ساخت‌ها دارد.

بیش از ۵٠٠ روستای دارای سکنه در کهگیلویه و بویراحمد حتی در بارش باران نیز با مشکل تردد مواجه شده و راه ارتباطی بسیاری از آنها مسدود می‌شود.

در بحث تأمین آب نیز، بیش از ۲٠٠ روستا در حال حاضر با تنش آبی مواجه هستند که رشد مهاجرت بر اثر تنش آبی نیز بالاست.

بر همین اساس پر واضح است که محرومیت زیرساختی مهمترین عامل در شکل گیری کوچ به سمت شهرنشینی و در نگاه واقعی حاشیه نشین شدن جمعیت مولد استان باشد.

جمعیتی که روزی اقتصاد تولید محور داشت، در سایه محرومیت‌ها رخت مهاجرت بر تن می‌کند و راهی حاشیه شهرها می‌شود که همین مهاجرت‌ها نیز تبعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زیادی به همراه دارد.

لزوم بازآفرینی رونق در روستاها

روستاهایی که روزی مولد بوده و چرخه زندگی در رگ به رگ زمین‌هایش جاری بوده، این روزها گرد خداحافظی بر طاقچه‌های هر خانه‌اش نشسته و حاشیه نشینی، پایانی بر داستان آنها شده است.

تلاش برای رفع محرومیت از روستاها / امید به روستائیان  باز می گردد

۴٠٠ روستا خالی از سکنه شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس آخرین آمارها در طول چند سال اخیر ۴۰۰ روستا در استان خالی از سکنه شده است.

علی شهابی نسب در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: ۴۴ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد روستایی و ۵۶ درصد شهری است.

روستاهای خالی از سکنه در مناطق محروم استان قرار دارند و صعب العبوری و محرومیت زیرساختی از دلایل مهاجرت‌ها بوده است

وی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت استان را روستاییان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: از مجموع دو هزار روستای استان بنا بر دلایل مختلف ۴٠٠ روستا خالی از سکنه شده و بخش زیادی از روستانشینان به حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ استان روی آورده‌اند.

شهابی نسب با اشاره به اینکه اغلب روستاهایی که تخلیه شده‌اند، زیر ۲۰ خانوار بوده‌اند، اظهار کرد: روستاهای خالی از سکنه در مناطق محروم استان قرار دارند و صعب العبور بودن و محرومیت زیرساختی از دلایل مهاجرت‌ها بوده است.

تلاش برای رفع محرومیت از روستاها / امید به روستائیان  باز می گردد

آغاز کار جهادی برای توسعه روستاها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعداد زیادی از مناطق محروم استان با مشکلات زیرساختی مواجه هستند.

وی ابراز داشت: بسیاری از مناطق مانند سیلاب و کلوار، زیلایی، پهنوک، انتهای لنده، انتهای دیشموک و طسوج، پیچاب، جلاله و چند منطقه دیگر مناطق فاقد راه آسفالته هستند.

امسال بالغ بر ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی برای مناطق محروم پیش بینی شده که باید در خصوص ارتقا زیر ساخت‌های مناطق دور افتاده هزینه شود

شهابی نسب با تاکید بر اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان‌های توسعه نیافته در بخش مناطق روستایی بشمار می‌رود، گفت: امسال بالای ۵۴۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی برای مناطق محروم پیش بینی شده و بودجه برای محرومیت زدایی در چند بخش آب روستایی و عشایری، راه روستایی، مدرسه، عملیات آبخیزداری و خانه بهداشت در نظر گرفته شد.

وی افزود: این اعتبار باید تنها در مناطق محروم و دوردست استان هزینه شود و حق نداریم آن را در مناطق برخوردار هزینه کنیم.

تخصیص اعتبار برای بهسازی راه‌های روستایی

تلاش برای رفع محرومیت از روستاها / امید به روستائیان  باز می گردد

توجه ویژه به ارتقا روستاها در سفر رئیس جمهور

شهابی نسب با تاکید بر توسعه روستاهای استان گفت: بیشتر روستاها در سفر رئیس جمهور دیده شده و برای راه‌های روستایی ۲۰۰ میلیارد تومان در سفر و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر در متمم سفر پیش بینی شد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز از هدف گذاری برای تحقق مهاجرت معکوس در استان خبر داد.

سید علی احمد زاده افزود: با توجه به اهمیت حفظ جمعیت روستایی و توسعه و اشتغال روستا محور، توجه به مناطق روستایی در قالب برنامه‌های مختلف توسعه محور عملیاتی خواهد شد.

با توجه به اهمیت حفظ جمعیت روستایی و توسعه و اشتغال روستا محور، توجه به مناطق روستایی در قالب برنامه‌های مختلف توسعه محور عملیاتی خواهد شد وی با بیان اینکه یکی از اهداف دولت به توسعه زیرساخت‌های روستایی و مناطق محروم است، اظهار کرد: تحقق عدالت توزیع اعتبارات در مناطق هدف را با ارتقای پوشش زیرساختی و حمایتی محقق می‌کنیم.

استاندار تصریح کرد: در همین راستا از محل‌ها و منابع مختلف اعتبارات مناسبی توسط دولت سیزدهم با محوریت روستاها در نظر گرفته شد.

وی اظهار داشت: در بخش راه‌های روستایی، اشتغال، تأمین آب شرب پایدار و توسعه ظرفیت‌های کشاورزی اقداماتی عملیاتی خواهد شد.

در حالی که در گذشته عدم توجه به زیر ساخت‌های روستایی موجب بروز مشکلاتی شده و مهاجرت روستاییان را در پی داشته است هم اکنون سیاست‌های دولت برای ارتقای زیر ساخت‌های روستایی این امید را در دل روستانشینان زنده کرده است که با توسعه روستاها بار دیگر مهاجران به روستا برگردند و تولید در این مناطق شروع شود.


11748724
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است