اقتصادی 10:16 - 13 خرداد 1402

همکاری‌های کشاورزی ایران و ازبکستان گسترش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، صفدر نیازی معاون آب و خاک و نماینده وزارت جهاد کشاورزی در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک توسعه همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان که در تاشکند برگزار می‌شود، در سخنرانی خود گفت: سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی ایران ۸.۷ درصد و در اشتغال ایران ۱۷.۷ درصد است و کل صادرات بخش کشاورزی ۵.۲ میلیارد دلار (۸.۴ میلیون تن) می‌باشد.

وی افزود: سطح زیر کشت محصولات کشاورزی ایران ۱۸.۵ میلیون هکتار و کل تولید این محصولات ۱۲۴ میلیون تن است.

نماینده وزارت جهاد کشاورزی در این اجلاس گفت: وسعت کنونی جنگل‌های کشور ۱۴.۳ میلیون هکتار در پنج رویشگاه است و ۳۲.۶ میلیون هکتار بیابان در کشور وجود دارد.

وی افزود: سیاست و راهبردهای کشاورزی در ایران، تأمین امنیت غذایی و تولید حداقل ۹۰ درصد کالاهای اساسی و اقلام غذایی در داخل، همراه با حفظ و ارتقای ذخایر ژنتیکی و منابع آبی و افزایش سطح سلامت مواد غذایی است.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی استقرار نظام مدیریت یکپارچه منابع آب کشور و افزایش بهره‌وری ۵ درصدی آب کشاورزی را از دیگر سیاست‌های بخش کشاورزی نام برد و تصریح کرد: اصلاح الگوی کشت با توجه به مزیت‌های منطقه‌ای و منابع آبی و نیز کنترل و مدیریت آب‌های سطحی و افزایش منابع زیرزمینی از طریق آبخیزداری و آبخوانداری از دیگر راهبردهای بخش کشاورزی ایران است.

وی در ادامه افزود: توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و ارتقای راندمان آبیاری و برنامه‌ریزی برای دستیابی به سایر آب‌ها و بازچرخانی آب‌های صنعتی و پساب از جمله سیاست‌های کشاورزی ایران است.

نیازی با توجه به وجود ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور، آمادگی ایران برای صدور خدمات فنی و مهندسی و همچنین لوله و اتصالات، لوازم و تجهیزات آبیاری و سایر فناوری‌های نوین بخش کشاورزی را اعلام کرد.

وی ضمن پیشنهاد تشکیل کارگروه تخصصی کشاورزی بین دو کشور، به اشتراک گذاشتن تجارب و تلاش برای تحقق اهداف توسعه پایدار در بخش کشاورزی را خواستار شد.

وی با تاکید بر همکاری در زمینه ارتقای بهره‌وری تولید و منابع پایه افزود: همکاری در زمینه تحقیقات بخش کشاورزی و توسعه فناوری‌های نوین، اجرای برنامه کشت فراسرزمینی و هماهنگی برای برپایی نمایشگاه‌های تخصصی کشاورزی به منظور ترغیب و تسهیل فعالیت‌های اقتصادی و تجاری بخش خصوصی دو کشور از ظرفیت‌های همکاری‌های ایران و ازبکستان است.

بنا بر این گزارش، حضور هیأت ایرانی در پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک توسعه همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان، با هدف نهایی کردن سند همکاری مشترک، پیگیری تفاهم‌نامه‌های قبلی، شرکت در همایش تجاری و دیدار با فعالان اقتصادی است. این اسناد همکاری بعد از نهایی شدن در جریان سفر رئیس‌جمهور ازبکستان به ایران که در اواخر خرداد ماه سال جاری برنامه‌ریزی شده، به امضای مقامات عالی رتبه دو کشور خواهد رسید.

گفتنی است؛ با توجه به دستور کار اجلاس و حوزه‌های مدنظر همکاری، معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و نمایندگان سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط، سید مهدی نیازی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت را به عنوان رئیس هیأت ایرانی همراهی می‌کنند.


11906694
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین، برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس، مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تا امروز تعداد مجوز‌های تبدیل شده به شناسه یکتا از مرز ۴۲۷ هزار گذشت و استان لرستان و سازمان ملی استاندارد ایران در این زمینه صدرنشین هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: از امشب بارش‌ها در تهران و سایر نقاط به ویژه در شرق و جنوب شرق کشور تشدید می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه اکسپو گفت: برآورد ما افزایش دوبرابری میزان قرارداد‌های تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ نسبت به دوره‌ قبل است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان توسعه تجارت گفت: گوشت گرم از کنیا، آفریقای جنوبی و تانزانیا به ایران وارد می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح خودکفایی برنج گفت: با احتساب جمعیت کشور و اتباع و همچنین ذخایر استراتژیک، سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتن برنج مورد نیاز کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که با رفع موانع صادرکنندگان، صادرات زعفران تا پایان سال به ۴۰۰ تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر صدور مجوز‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی گفت: در ۵ سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ درخواست مجوز شروع فعالیت دامداری و پرورش طیور داشته ایم که به دلیل نداشتن فاصله طولی و جرائم تایید نشده و امکان شروع برای فعالیت این بخش‌ها فراهم نشده است.  
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: متقاضیان طرح جوانی جمعیت باید به این نکته توجه کنند که به هیچ عنوان امتیاز‌های  اراضی طرح جوانی جمعیت و یا نهضت ملی مسکن قابل خرید وفروش نیست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با مجوزی که از سوی استاندارد روسیه ارسال شده صادرات به این کشور و منطقه اوراسیا اتفاق خواهد افتاد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است