اقتصادی 12:44 - 09 فروردین 1403
کارشناس بازار سرمایه گفت: صنعت دارو ۴۳ نماد در بازار سرمایه دارد که سهم شناور این صنعت حدود ۱۶.۵ درصد است.

نگاهی بنیادی به شرکت‌های صنعت دارویی در بازار سرمایه

محمد رضا برگی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: صنعت دارو یکی از مهم‌ترین و تاثیر گذار‌ترین صنعت‌های تولیدی کشور بوده که نقش زیادی در بحث سلامت و ایمنی شهروندان ایفا می‌کند در صنعت دارو محصولات تولیدی مختلفی وجود دارد.



او افزود: اگر بخواهیم صنعت دارو را یک تقسیم بندی کلی داشته باشیم شرکت‌هایی که داخل بازار سرمایه در حال معامله هستند یکسری داروی نهایی را تولید، گروهی در بخش پخش دارو فعال، یکسری از شرکت‌ها هم تولیدکننده مواد اولیه و گروهی هم تولیدکننده دارو‌های خاص هستند.



برگی اظهار کرد: در بازار سرمایه در بخش صنعت دارو حدود ۴۳ نماد در حال معامله شدن است که سهم شناور این صنعت حدود ۱۶.۵ درصد است و سهم از بازار سرمایه حدود ۱.۸ درصد از بازار سرمایه را شامل می‌شود. این صنعت در یک سال گذشته چیزی حدود ۳۸.۵ درصد بازدهی داشته است که در مقابل بازدهی کل شرکت‌های بورسی و فرابورسی که حدود ۲۱ درصد است می‌توان گفت چیزی حدود ۲ برابر از مجموعه کلی بازدهی صنعت دارو بوده است.



این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در سال ۱۴۰۱ مجموعه فروش شرکت‌های دارویی بازار سرمایه حدود ۷۴.۵ هزار میلیارد تومان و بهای تمام شده محصولات فروخته شده چیزی حدود ۵۰ همت و سود ناخالص این شرکت‌ها حدود ۲۳ همت بوده است. هنوز گزارش‌های نهایی اغلب شرکت‌های دارویی برای سال ۱۴۰۲ منتشر نشده، اما پیش بینی می‌شود حداقل رشد ۵۰ درصدی را ثبت کنند.

از جمله ریسک‌های این صنعت نوسانات نرخ ارز است به علت اینکه بخشی از مواد اولیه صنعت دارو کشور از کشور‌های دیگر تامین می‌شود  نوسانات ارزی می‌تواند به ضرر شرکت‌ها تمام شود. ریسک دیگر تاثیر عوامل خارجی از جمله تحریم‌ها خواهد بود.


12042502
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس خزانه داری کل کشور گفت: ریسک سرمایه گذاری با برات الکترونیکی به صفر می‌رسد چراکه به پشتوانه خزانه داری کل کشور صادر می شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر اقتصاد و دارایی گفت: فروش اموال مازاد در دولت سیزدهم بالغ بر ۹۵همت بوده است و در دولت‌های قبل سیزدهم ۵۴ همت بوده که در مجموع ۱۵۰ همت انجام شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر گفت: قبض برق مشترکی که در تابستان از کولر گازی استفاده می‌کند بالای ٢ میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بازرگانی و بهره برداری راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: هنوز امکانات و ماشین آلات تخصصی در مرز شمتیغ و ایستگاه راه آهن روزنک کامل نیست وتشریفات گمرکی برای ۱۰ واگن در حال انجام است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر صمت گفت: ما با کشور‌های دیگر رابطه برقرار می‌کنیم تا تعاملات و همکاری تجاری داشته باشیم و از کشور‌هایی کالا می‌خریم که از ما کالا بخرند و این مساله مهمی است که باید محقق شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از ابزار‌های اصلی بازار سرمایه و از اجزای مهم اقتصاد کشور هستند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل دفتر صنایع نساجی گفت: صادرات فرش ماشینی ۲۸۰ میلیون دلار بوده که یک سوم از کل ۷۰۰ میلیون دلار صادرات در دفتر نساجی را به خود اختصاص داده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در ابتدای معاملات امروز هشتم اردیبهشت، شاخص کل بورس ۲ هزار و ۸۶۵ واحد افزایش یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تنظیم گر ایمنی خودرو در آمریکا، برای فراخوانی که خودروسازی تسلا سابقا برای ۲ میلیون خودرو با نقص فنی سیستم خودران اعلام کرده بود، پرونده باز می‌کند.  

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است