بین‌الملل 16:13 - 14 آذر 1400
یک رسانه سعودی نزدیک به ولیعهد عربستان با اشاره ضمنی به مشکل اصلی ریاض با بیروت اذعان کرد که موضوع توهین وزیر اطلاع رسانی سابق لبنان و استعفای او کل ماجرای بحران در روابط میان دو کشور نیست.

عکاظ عربستان: استعفای قرداحی کل ماجرا نیست

به گزارش ایسنا، روزنامه دولتی سعودی "عکاظ" که نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و حاکم دوفاکتوی این کشور است در یادداشتی درباره بحران شکل گرفته در روابط میان ریاض و بیروت درپی اظهارات جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره جنگ یمن که جمعه کناره‌گیری خود از این سمت را اعلام کرد، نوشت: ساده لوحانه است اگر کسی فکر ‌کند که اظهارات توهین آمیز یک مقام لبنانی به عربستان، هسته اصلی مشکل و کل موضوع است و خروج وی از ساختار دولت آن را حل و فصل می‌کند و روابط را به روال سابق باز خواهد گرداند.

در این یادداشت آمده است: قرداحی تلاش کرد استعفا یا برکناری خود را به عنوان راه‌حل و کلید آرامش جو حاکم و برگرداندن آب رفته به مسیر خود معرفی کند؛ اما در نطق استعفای خود مرتکب اشتباهی بدتر از اشتباه قبلی‌اش شد و گفت که با استعفای خود می‌خواهد لبنانی‌ها در عربستان و خلیج (فارس) را از تاوان ادامه حضور او در دولت دور کند.

این رسانه همچنین نوشت: این امر موید غرض ورزی و اصرار وی بر توهین به عربستان به عنوان یک موضع ثابت و یک دستور کار آشکار و واضح است.

عکاظ در ادامه یادداشت خود آورده است: به طور کلی استعفای وی خبر بسیار بی‌اهمیتی است و مهم‌تر از آن وضعیت لبنان و وخامت اوضاع سیاسی است که بیروت در حال تجربه آن است و باعث شرایط بد اقتصادی و رنج  بی‌سابقه لبنانی‌ها شده است.

این رسانه سعودی همچنین نوشت: ساختار سیاسی کنونی لبنان ترجیح داده است به سلطه حزب‌الله تن دهد و از مدار عربی خارج شود و حتی بزرگترین و صادق‌ترین حامیان لبنان را آزرده خاطر کند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که درباره ازسرگیری حمایت اقتصادی از لبنان از سوی کشورهای حوزه خلیج (فارس) گفت‌وگو خواهد کرد، باید تاکید کرد که تحقق این هدف آن قدر که او تصور می‌کند ساده نیست و صرفا درخواست از دولت لبنان برای برکنار کردن قرداحی آن را محقق نخواهد کرد.

این رسانه سعودی در ادامه ادعا کرد: مشکل عمیق‌تر از این است و لبنان با تبدیل شدن به کانونی برای حزب‌الله به یک خطر برای خودش و محیط عربی‌اش تبدیل شده است.

عکاظ همچنین در گزارش مداخله جویانه آورده است: لبنان پس از توطئه سیاستمدارانش با قرار گرفتن زیر لوای حزب‌الله قدم در مسیر وحشتناکی گذاشته است.

دولت عربستان ۲۹ اکتبر با بروز بحرانی دیپلماتیک با بیروت در ارتباط با اظهارات قرداحی درباره جنگ علیه یمن که آن را بیهوده دانسته و گفته بود باید متوقف شود، سفیر خود در لبنان را برای رایزنی فراخواند و به سفیر لبنان نیز ۴۸ ساعت برای ترک خاکش مهلت داد.

قرداحی گفته بود که نیروهای وابسته به جنبش انصارالله در حال دفاع از خود در برابر یک حمله خارجی هستند و عربستان و امارات به خاک یمن تجاوز کردند و کاری که در طول دو یا سه سال نتوانستند انجام دهند در طول هشت سال نیز هرگز نمی‌توانند انجام دهند.

امارات، بحرین و کویت نیز پس از عربستان اقدامات مشابهی را در پیش گرفتند، این تنش دیپلماتیک خطر وخامت بحران اقتصادی در لبنان را به همراه دارد.

انتهای پیام


11351603
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رژیم صهیونیستی از شهروندان خود خواسته‌ از سفر به کشور‌های مسلمان خودداری کرده و در رویداد‌های بین‌المللی نیز هویت صهیونیست خود را نمایش ندهند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رومانی از شناسایی قطعات پهپاد متلاشی شده در نزدیکی مرز خود با اوکراین خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی حمله بامدادی رژیم صهیونیستی به شمال سوریه، ۴۲ نفر که برخی از آنان غیرنظامی بودند به شهادت رسیده و ده‌ها نفر زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگر فلسطینی دانشگاه اکستر گفت سالهاست اسرائیل طرح پاک سازی قومی را در سر دارد، اما ما این سرزمین را با خون شهیدانمان بازسازی خواهیم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر و انتقال جمعیت به خارج شهر، افراد بیشتری را خانه‌دار کرده و تشویق به ازدواج کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف با بیان اینکه طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رسانه‌ای آژانس آنروا گفت که هیچ جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی به‌منظور رساندن کمک به شمال غزه وجود ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره ۴۵ نفر جان باختند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت ژاپن اعلام کرد در حال آماده شدن برای از سرگیری کمک‌های مالی به آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است