اقتصادی 19:14 - 27 مهر 1400

شبهه افکنی ها نسبت به حمل دریایی کالا در خزر تکذیب شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کاپیتان داوود تفتی با بیان اینکه برخی شبهه افکنی‌ها نسبت به توانمندی‌های حمل و نقل دریایی کشور در دریای خزر اقدامی غیرسازنده است، تصریح کرد: کشتیرانی دریایی خزر با توان حمل ۲۰۰ هزار تن انواع کالا و همچنین در اختیار داشتن ۶ هزار TEU کانتینر معمولی، یخچالی و تهویه دار با ظرفیت و آمادگی کامل حمل انواع کالاهای صادراتی و وارداتی در منطقه دریای خزر را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه این شرکت کشتیرانی طی قراردادی عملیاتی با سازمان توسعه تجارت ایران موظف به انجام ۶ فقره سفر دریایی و حمل کالای کانتینری در دریای خزر شده است، افزود: بر اساس این قرارداد، کشتیرانی دریای خزر طی برنامه‌ای منظم و علاوه بر فعالیت معمول خود در جهت تسهیل هر چه بیشتر امر صادرات و واردات کشور، ۶ سفر ماهیانه را از بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر به بنادر روسی ماخاچ قلعه و آستاراخان و همچنین بندر آکتائو قزاقستان صورت خواهد داد.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر ادامه داد: به غیر از این، کشتیرانی دریای خزر از بنادر آستارا و فریدونکنار نیز بر اساس نیاز صاحبان کالا سفرهای صادراتی به بنادر یاد شده منطقه را انجام می‌دهد.

وی ضمن تاکید بر اینکه کشتیرانی دریای خزر در جهت حمل انواع کالا هیچ نوع محدودیتی ندارد به در اختیار داشتن ۲۰۰ TEU کانتینر یخچالی آماده به خدمت مستقر در بنادر آستارا، انزلی و امیرآباد اشاره کرد و گفت: کشتیرانی دریای خزر مُبدع و آغازگر حمل و نقل کانتینری در دریای خزر بوده و در همین راستا به جز کانتینرهای معمولی و یخچالی، کانتینرهای تهویه دار را برای حمل بهینه انواع صیفی جات و محصولات کشاورزی نیز در ناوگان خود فعال نموده است.

کاپیتان تفتی در همین رابطه اضافه کرد: کشتیرانی دریای خزر به عنوان عضوی از گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زمینه تأمین انواع کانتینر، پشتیبانی همه جانبه این گروه را با خود دارد و در صورت نیاز هر تعداد کانتینر که لازم باشد به سرعت در اختیار صاحبان کالا قرار می‌دهد.

وی با رد برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه کشتیرانی دریای خزر کشتی تمام کانتینری در اختیار ندارد تصریح کرد: از ۲۳ فروند شناور تملیکی کشتیرانی دریای خزر ۱۵ فروند شناور قادر هستند به صورت تمام کانتینری فعالیت کنند، همچنین دیگر شناورها نیز به روزرسانی شده اند و آن‌ها نیز توان حمل کانتینر در انواع معمولی و یخچالی را دارا هستند.

تفتی ادامه داد: این شناورها از ۵۶ تا ۲۰۰ TEU توان حمل کانتینر را دارند و با افزودن پلاگ‌های برق، تقویت ژنراتورها و بعضاً استفاده از ژنراتورهای پرتابل می‌توانند کانتینرهای یخچالی و تهویه دار را نیز به راحتی حمل کنند.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در ادامه سخنان خود در پاسخ به این پرسش که برخی به علت فقدان برنامه منظم زمانبندی تردد شناورها از این کشتیرانی انتقاد کرده اند، ضمن رد این ادعاها، خاطر نشان کرد: غیرممکن است بدون برنامه تردد منظم کشتی‌ها به بزرگترین و مؤثرترین کشتیرانی منطقه دریای خزر بدل می‌شدیم.

وی افزود: برنامه منظم هفتگی تردد شناورها در مسیرهای مختلف صادراتی و وارداتی به صورت مستمر و از طریق نامه‌ها و اطلاعیه‌های اداری به تمامی بنادر، سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین اتاق‌های بازرگانی استان‌هایی که درگیر صادرات و واردات کالا از طریق دریای خزر هستند از پیش اعلام شده و در پایگاه اینترنتی شرکت نیز جهت اطلاع عموم بارگذاری می‌شود.

تفتی با بیان اینکه این برنامه‌های هفتگی به هیچ وجه قابل تغییر نیست، اظهار کرد: کشتی‌ها به محض حرکت از مبدا و پیش از رسیدن به مقصد، برای گسیل مجدد به مقصد بعدی برنامه ریزی می‌شوند مگر اینکه برخی مسائل جوی و آب و هوایی تأخیری در حرکت آن‌ها ایجاد کند که آن نیز به سرعت و در برنامه تردد هفته بعد دیده شده و جبران می‌شود.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر درباره برخی مشکلات در عبور شناورها از رود ولگا طی شش ماهه دوم سال نیز گفت: آبخور کانال ولگا در فصول سرد سال به علت یخبندان و برخی مسائل دیگر کاهش می‌یابد، اما کشتیرانی دریای خزر بر خلاف برخی دیگر از شرکت‌ها و یا مالکان شناورها برای تردد در این زمان از سال به هیچ وجه شناوری را به صورت نیمه پُر به این مسیر نمی‌فرستد.

وی افزود: ما در کشتیرانی دریای خزر با "کنترل ظرفیت" شناورهای مناسب عبور از کانال ولگا را به این مسیر می‌فرستیم، با این اقدام ضمن کنترل هزینه‌ها نیازی نیز به افزایش کرایه‌ی حمل نیست، کشتی‌های بزرگ‌تر نیز در مسیرهای دیگر با ظرفیت کامل به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

کاپیتان تفتی یکی از مهم‌ترین امتیازات و مزیت‌های کشتیرانی دریای خزر نسبت به دیگر شرکت‌ها را کرایه‌ی حمل به صرفه و اقتصادی آن دانست و خاطر نشان کرد: این شرکت به عنوان بزرگترین ناوگان تجاری منطقه دریای خزر با دارا بودن ظرفیت و امکانات مناسب قادر است با اقتصادی‌ترین قیمت ممکن کالاها را به مقاصد صادراتی و وارداتی خود برساند در عین حال در صورت تکمیل ظرفیت ملکی خود این امکان را نیز دارد که با اجاره چارتری شناور، خدمات خود را به صاحبان کالا استمرار دهد.

وی بازار حمل و نقل دریایی دریای خزر را بازاری رقابتی توصیف کرد و گفت: به واسطه ظرفیت‌ها و مدیریت بهره‌ور موفق شده ایم که در این رقابت بهترین قیمت‌ها را به صاحبان کالا پیشنهاد دهیم.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر درباره حمل برخی کالاها مانند نهاده‌های دامی و گندم نیز تصریح کرد: کشتیرانی دریای خزر در این رابطه به صورت تجمیعی قراردادهایی را منعقد کرده بنابراین اولویت اول ما اجرای تعهدات مندرج در این قراردادهاست، اما این باعث نشده که خدمات رسانی به دیگر صاحبان کالا متوقف شود و آن‌ها به صورت منظم و مشخص نوبت دهی شده‌اند و در زمان تعیین شده چه با کشتی‌های تملیکی و چه چارتری اجاره‌ای نسبت به حمل کالای آن‌ها اقدام خواهد شد.

کاپیتان تفتی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع مسیرهای جایگزین دریایی در شمال غرب و جمهوری باکو اشاره کرد و گفت: با درگرفتن برخی مشکلات در این مسیر تجاری زمینی، اقدام برای دریامحور شدن مسیرهای صادراتی و وارداتی کشور در این بخش نیز در دستور کار قرار گرفته است که کشتیرانی دریای خزر با تمام قوا برای آن اعلام آمادگی کرده است.

وی در پاسخ به برخی شبهه افکنی‌ها نسبت به توانایی‌های دریایی کشور برای پوشش کامل تجارت در قسمت شمال غرب، خاطر نشان کرد: متأسفانه برخی افراد بدون توجه به دستاوردهای بی بدیل و تاریخی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در زمینه تجارت در دریای خزر که حاصل آن برپایی مجهزترین بنادر در منطقه و در اختیار داشتن بزرگترین ناوگان تجاری در دریای خزر است، در وضعیت حساس کنونی به دنبال تضعیف این دارایی‌های راهبردی هستند.

کاپیتان تفتی با تاکید بر اینکه کشتیرانی دریای خزر با در اختیار داشتن ۶ هزار TEU ظرفیت حمل کانتینر عملاً توانایی حملی برابر با ۶ هزار کامیون در ماه را در مسیر ترانزیتی شمال غرب کشور را به صورت بهینه و بسیار ایمن‌تر و ارزان‌تر از حمل زمینی دارد، اظهار کرد: این توانایی به جز ۲۰۰ هزار تن توان حمل غیرکانتینری کشتیرانی دریای خزر است، بنابراین قویاً اعلام می‌داریم که دریا محور شدن تجارت در دریای خزر با امکانات فعلی کاملاً اجرایی و در دسترس تجار و تولیدگنندگان محترم است.

وی با یادآوری اینکه در زمینه حمل هیچ نوع کالایی محدودیتی نداریم، افزود: همانطور که پیش از این گفته شد، در صورت تکمیل ظرفیت حمل نیز قادر هستیم با استفاده از اجاره چارتری شناورهای دیگر به سرعت به ظرفیت حمل خود بیفزاییم تا هیچ نوع کالای صادراتی و وارداتی ایرانی در مبدا و مقصد خود روی زمین باقی نماند.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با مذموم دانستن سخنان عده‌ای که تلاش دلسوزان دریایی و بندری کشور در دریای خزر را زیرسوال می‌برند، گفت: باید بپذیریم برای خنثی سازی خباثت دشمنان تحت فشار ظالمانه‌ترین تحریم‌های تاریخ نیازمند همدلی و همکاری تمامی بخش‌ها از خصوصی و دولتی هستیم.

وی با یادآوری این واقعیت که کشتیرانی دریای خزر آغازگر حمل و نقل کانتینری در منطقه دریای خزر بوده است، تصریح کرد: آمارهای سازمان بنادر و دریانوردی مبین این واقعیت است که با تلاش‌های صورت گرفته میزان حمل کالا در دریای خزر نسبت به سال قبل شاهد رشد ۱۵۰ درصدی بوده است.

کاپیتان تفتی در پایان اظهارات خود با بیان اینکه برای کشتیرانی دریای خزر هیچ مانعی جهت خدمت رسانی به صاحبان ایرانی کالا وجود ندارد، تاکید کرد: پس از توسعه حمل و نقل کانتینری در دریای خزر هم اکنون برای حل معضل عبور از ولگا در ۶ ماهه دوم سال در حال رایزنی با راه آهن روسیه برای حمل کانتینرهای ایرانی از طریق بندر ماخاچ کالا به مقاصد صادراتی از طریق ریل به صورت حمل و نقل ترکیبی و بی نیاز شدن از مسیر ولگا هستیم.


11279798
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون ساخت شرکت ساخت گفت: تملک اراضی پروژه خط راه‌آهن رشت - آستارا که در تعهد جمهوری اسلامی ایران قرار دارد، مقرر شده این فرآیند تا پایان سال جاری به اتمام برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلفند در دوره سرد سال، دمای آسایش ساختمان‌های خود را حداکثر تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم و در ایام تعطیل، نسبت به خاموش کردن سامانه‌های گرمایشی اقدام کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در خصوص آخرین وضعیت تغییرات احتمالی قیمت بنزین اظهار داشت که مجلس پیش‌تر اختیار اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را به دولت واگذار کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر صمت گفت:در دهه‌های گذشته بیش از ۱۰ درصد صادرات کالا و خدمات به این حوزه اختصاص داشت این در حالی است که امروز این عدد به حدود ۲ درصد رسیده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت:نرخ تشکیل سرمایه در کشاورزی تقریبا کمتر از ۶۰ درصد جایگاه این بخش در اقتصاد کشور است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» قیمت خودرو در بازار آزاد امروز سه‌شنبه ۲۲ مهر ماه بر اساس معاملات انجام شده نسبت به آخرین معاملات روز‌های گذشته در سایت‌های خرید و فروش خودرو به شرح زیر است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: بنابر تاکید رئیس جمهور توزیع کالابرگ به شکل جدید به زودی اجرا خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» طبق آخرین آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان صنعت فرش ماشینی حدود ۵۰ درصد از ارزش صادرات سالیانه صنایع نساجی را به خود اختصاص داده و علاوه بر اشتغال‌زایی مناسبی که در کشور ایجاد کرده، سالانه حدود ۳۵۰ میلیون دلار ارزآوری به همراه دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران در جمع خبرنگاران گفت: با پیگیری‌های استاندار و تصمیمات کمیته انرژی استان، تا سه ماه آینده نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت مجموع ۶ مگاوات بر بام ۱۲۰۰ مدرسه احداث خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» انتشار بیانیه رسمی نشست سه‌جانبه میان ایران، آذربایجان و روسیه، حاکی از توافقات مهم در زمینه توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی و دیجیتالی‌سازی فرآیند‌های حمل‌ونقل است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است