اقتصادی 17:24 - 04 بهمن 1400
سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران معروف به چهارراه ترانزیت است اظهار کرد:ما نتوانستیم از پتانسیل ترانزیت استفاده کنیم چرا که شبکه های ارتباطی به صورت ریلی کامل نبود و پروژه ای که امروزه به آن نیاز داریم تا شرایط استفاده از آن بنادر را داشته باشیم، اتصال مسیرهای ریلی است.

کاهش ۳۰درصدی زمان و هزینه در صادرات و واردات کالا با توسعه مسیرهای ریلی

شهریار افندی زاده، سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در افتتاحیه پنجمین کنفرانس اقیانوس شناسی خلیج فارس گفت: بیش از ۹۰درصد کالا در بحث تجارت از طریق دریا صورت می‌گیرد. اگر به کشور خودمان توجه کنیم خواهیم دید که ۹۵درصد واردات و  ۸۵درصد صادراتمان از طریق دریا انجام می‌شود و این نشان دهنده این است که بحث دریا و اقیانوس نقش بسیار مهمی را در تجارت جهانی بازی می‌کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه کشور ما ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد که همه به خوبی با آن ها آشنا هستیم. طول سواحل جنوب و شمال ما در مجموع ۵۸۰۰کیلومتر است که این عدد بسیار عدد بالایی است و همه‌کشورهای دنیا علاقمند هستند که به این آب ها دسترسی پیدا کنند و ما چنین پتانسیلی را در کشورمان داریم.

افندی زاده با اشاره به نقش مهم حمل ونقل دریایی اظهارکرد:حمل ونقل با توحه به نقشی که در جابه جایی ها  دارد می تواند با رشد خودش تسهیلات مناسبی را برای جابه جایی فراهم کند. وقتی ما بحث دریا را به میان می‌آوریم به حمل و نقل ترکیبی احساس نیاز می‌کنیم. یعنی بین مسیرهای دریایی که کشتی‌ها بار خود را تخلیه کنند که در کشور ما بحث راه آهن و ریل هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. توسعه حمل و نقل ترکیبی می‌تواند به توسعه حمل و نقل دریایی کمک کند و این مسئله می‌تواند جزو اهداف مهم کشور ما باشد.



وی افزود:همه ما با ترانزیت‌ها آشنا هستیم. همه کشورها به دنبال این هستند که کالاهای خود را صادر کنند وکالاهایی که کشور خودشان نیاز دارد را وارد کنند و حمل و نقل در اینجا نقش مهمی دارد. حمل و نقل درمیان قاره‌ها خیلی مطرح است و از جمله بحث ترانزیت‌ها بسیار مطرح است.

سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد:ترانزیت به کالایی گفته می‌شود که حالت عبور دارد. کریدورهای ترانزیت در دنیا بین آسیا، اروپا، آمریکا و سایر قاره‌ها این ارتباط تجارتی را برقرار می‌کند. همه کشورها به دنبال مزیت استفاده از کریدور ترانزیت‌ها هستند و ایران هم معروف به چهارراه ترانزیت است. یعنی هم در کریدورهای شمال به جنوب و هم در کریدورهای شرق و غرب؛ ولی چقدر ما از این پتانسیلمان استفاده کردیم؟ چقدر توانستیم این سهم را برای خودمان نسبت به سایر کشورها داشته باشیم؟

وی افزود:در دوسه دهه قبل کشور ایران، هندوستان و روسیه موسس کریدور شمال جنوب بودند ولی ما نتوانستیم از این پتانسیل استفاده کنیم چرا که شبکه های ارتباطی به صورت ریلی کامل نبود. پروژه ای که امروزه به آن نیاز داریم تا شرایط استفاده از آن بنادر را داشته باشیم، اتصال مسیرهای ریلی است به آستارا. درواقع مسیر بندرعباس از طریق تهران، رشت، انزیلی به آستارا که این مسیر حدود ۲۰ سال است که در حال تکمیل است که اگر این اتفاق افتد ما می توانیم از ظرفیت ۲۰۰ میلیون تومانی بنادرمان استفاده کنیم.

افندی زاده ادامه داد:اگر کریدور شمال جنوب بتواند سیستم ریلی خود را تکمیل کند به راحتی میشود از اقیانوس هند به آسیا و اروپا همره با کاهش ۳۰درصدی زمان و هزینه کالا جابه جا کنیم و این عدد در دنیای تجارت عدد بسیار مهمی است.

وی افزود:در این کنفرانس باید به راهکارهایی دست یابیم تا ببینیم که چگونه موانع را ازمسیر برداریم. این سواحل ۵۸۰۰ کیومتری در شمال و جنوب کشور خدادادی است و ما باید بتوانیم که اولویت‌بندی ها را هماهنگ و هم‌جهت و هم‌گرا در تمام سازمان‌ها زیربخش‌های دولت داشته باشیم.



انتهای پیام

 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرنگار مهر عصر امروز بختیار علم بیگی رئیس انجمن صنایع شوینده و آرایش بهداشتی در گفتگویی با خبرنگار مهر اعلام کرد که سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان با افزایش ۲۵ تا ۴۰ درصدی قیمت صنایع شوینده و آرایشی بهداشتی موافقت کرده است....
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» بختیار علم بیگی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد اخباری که در فضای مجازی مبنی بر افزایش قیمت شوینده‌ها منتشر شده است، اظهار کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و مواد اولیه، پس از برگزاری چند جلسه در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگا...
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی حمید رسولی در گفتگویی در این خصوص افزود: در سال جاری با وجود همه چالش‌های بین‌المللی در حوزه تأمین نهاده‌های کشاورزی، تاکنون بیش از یک و نیم میلیون تن انواع کودهای ازته، فسفا...
اقتصادی
«خبرگزاری فارس» رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده و آرایشی کشور گفت: پیرو درخواست تولید‌کنندگان مواد شوینده از سازمان‌ حمایت برای افزایش قیمت محصولات شوینده، این سازمان با افزایش قیمت مواد شوینده، آرایشی و بهداشتی موافقت کرد.
اقتصادی
«خبرگزاری فارس» رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده و آرایشی کشور گفت: تولید‌کنندگان مواد شوینده درخواست افزایش قیمت این محصولات به سازمان‌ حمایت ارائه کردند.
اقتصادی
«خبرگزاری فارس» بازار سرمایه در روزی که تا حدودی زیادی وارد روند صعودی شد، کاهش 52 درصدی خروج پول حقیقی را داشت، ضمن آنکه یک رکورد جدید در زمینه رشد قیمت به جای گذاشت.
اقتصادی
«خبرگزاری فارس» مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در دولت قبلی حدود یک میلیون بشکه از ظرفیت تولید نفت کشور از دست رفته بود ولی با روی کار آمدن دولت سیزدهم، احیای این ظرفیت انجام شد.
اقتصادی
«خبرگزاری فارس» رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به پایان مهلت انتقال حساب شرکت‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی به حساب واحد خزانه، گفت: مجلس با متخلفان برخورد خواهد کرد.
اقتصادی
«خبرگزاری مهر» مهرداد حمداللهی در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره واگذاری ساماندهی حمل بار در جاده‌ها و محورهای برون شهری توسط ناوگان وانت بار به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: این وظیفه در حال حاضر به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شد...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

تبلیغات متنی (ویژه)

تبلیغات متنی





















































صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است