امیر نوری را نمیتوان با کسی مقایسه کرد/ رادیو با امیر نوری رادیو شد

باشگاه خبرنگاران جوان ـ آیین نکوداشت امیر نوری دوم مرداد به پاس شش دهه فعالیت ارزشمند این گوینده پیشکسوت و تاثیر گذار به همت موسسه فرهنگی و هنری فرهیزش، ثصندوق اعتباری هنر و فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
امیر حامد موسوی گوینده و مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری فرهیزش در آیین آغازین این مراسم ضمن تشکر از صندوق اعتباری هنر و فرهنگسرای نیاوران گفت: استاد غلامعلی امیر نوری سلطان بی تاج و تخت، رادیو است که بانگ صدایش آدمی را به عرش میبرد و چشم دل روشن میکند.
وی با اشاره به اینکه امیر نوری یکی از گویندگان برجسته تاریخ رادیو است، افزود: استاد نوری با صدایی پاکیزه و بدون هرگونه آلودگیهای لحن در گویندگی در طول شش دهه فعالیت هیچگاه دچار تنزل در حرفه کاری خویش نشد و همواره در برنامههای شاخص رادیو شرکت کرد.
این گوینده جوان رادیو در ادامه با اشاره به اینکه استاد از نخستین گویندگانی به شمار میآید که با تلاش فراوان در مسیر علمی پرورش صدا قرار گرفت، گفت: آقای نوری پس از انقلاب متدی آموزشی را تنظیم کرد و براساس آن به پرورش چند نسل از گویندگان رادیو پرداخت.
موسوی تصریح کرد: پرویز ناتل خانلری، تقی روحانی، محمود سعادت و ... از جمله اساتیدی بودند که آقای نوری از آنها به عنوان معلمانی پرتلاش و بی ریا در پرورش خود یاد کرده است و جایگاه رفیع اش در عرصه سخن و گویندگی را مدیون این افراد میداند. وی در پایان گفت: استاد نوری با بهره گیری و بیان درست زبان و شعر پارسی عامل مهمی در همنشینی مخاطب رادیو با زبان فارسی داشت.
امیر نوری را نمیتوان با کسی مقایسه کرد
محسن رفیعی گوینده پیشکسوت رادیو در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه دوستی من با استاد نوری به سال ۴۸ باز میگردد، گفت: در این سال فراخوانی برای گویندگی داده شد و من یکی از ۹ نفری بودم که از بین ۷۰۰ نفر شرکت کننده، انتخاب شدم.
وی ادامه داد: یکی از درسهایی که به ما داده میشد، نحوه اجرا بود و اقای نوری یکی از اساتید این مبحث بود که به ما نحوه اجرا و صحیح خوانی را آموزش میداد.
این گوینده پیشکسوت اظهار کرد: از طرف مرحوم انجوی شیرازی برای گویندگی برنامه فرهنگ و مردم دعوت شدم که با مرحوم سرور پاک نشان و اقای نوری در این برنامه گویندگی میکردم که این همکاری ده سال طول کشید.
این گوینده برنامه فرهنگ مردم افزود: استاد نوری بدون مبالغه سرآمد گویندگان رادیو هستند و بر ادبیات فارسی بویژه متون متقدم و متاخر اشراف کامل دارند و نمیتوان او را با کسی مقایسه کرد.
رفیعی تصریح کرد: در مدت ۵۰ سالی که در رادیو هستم کسی مانند ایشان ندیدم. لحن بسیار خوب و دقت در ادای حروف و کلمات از ویژگیهای کلامی اقای نوری است.
این پیشکسوت رادیو ادامه داد: اولین کتاب فن بیان و گویندگی تالیف اقای نوری است که از طرف رادیو چاپ شد.
رفیعی در پایان گفت استاد نوری جزء نوادر و مفاخری است که رادیو باید به داشتنش افتخار کند.
داریوش کاردان گوینده، مجری و نویسنده و بازیگر رادیو و تلویزیون دیگر سخنران مراسم نکوداشت استاد نوری، گفت: با وجود اساتید بزرگواری مثل نوری و دیگر پیشکسوتان رادیو، رادیو شد. هر کدام از این عزیزان مشخصات خاصی در اجرا داشتند.
وی ادامه داد: هرکسی در رادیو معنی واژهای از یک بیت شعر را نمیدانست به اقای نوری مراجعه میکرد و استاد به بهترین نحو متن را میخواند.
این گوینده برنامههای عصرانه رادیو در دهه ۷۰ ادامه داد: گویندهای مثل نوری، رادیو را چند پله بالا برد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاصر گویندگانی داریم که با اشتباهاتی که در خواندن دارند به رادیو لطمه میزنند و نظارتی هم بر آنها وجود ندارد. اگر نظارتی هم باشد ناظران هم سواد کافی ندارند.
کاردان در پایان گفت به پاس نکوداشت آقای نوری این دغدغه را داشته باشیم که به جوان ترها بگوییم درست بخوانید و به ادبیات فارسی ظلم نکنیم.
نقش استاد نوری بالاتر از گویندگی است
ساعد باقری نویسنده، شاعر و مجری رادیو و تلویزین نیز در این مراسم حاضر شد و سخنرانی کرد.
این استاد ادبیات و مجری مطرح برنامههای ادبی رادیو در کشورمان با بیان اینکه نقش استاد نوری بالاتر از گویندگی است و بخت با من یار بوده که وقتی به رادیو رفتم در برنامه در انتهای شب با ایشان روبر شدم و کار کردم.
وی ادامه داد استاد نوری فراتر از گویندگی است و نحوه خواندنش موجب فهم درست از معنی و القای درست آن میشود. تاثیر لحن بر خواندن موضوعی است که استاد نوری بسیار مورد توجه قرار میداد.
این شاعر پژوهشگر ادبی ادامه داد: امیر نوری به تنهایی بزرگ است و نیاز به پسوند و پیشوند ندارد.
محتوای رادیو با اقای نوری زنده است
اسماعیل میرفخرایی گوینده و برنامه ساز سالهای دور رادیو و تلویزیون نیز در این آیین نکوداشت، از گویندگان دوره طلایی رادیو و اساتیدی، چون اسدالله پیمان، تقی روحانی، ایرج گرگین، محمود سعادت، رضا سجادی و حسین توصیفیان نام برد.
وی ادامه داد: شبی نیست که با رادیو نخوابم، چراکه رادیو به نوشتار و فرهنگ نزدیکتر است و آدمهای اصیلتر در رادیو هستند، به جز رادیو فرهنگ اکثر رادیوها در وسط برنامه به سمت لودگی میروند و این اصالت رادیو که جای علم، ادب و فرهنگ است را خدشه دار میکند.
میرفخرایی اظهار داشت: امیر نوری در انتقال نوشتار ادبی به کلام در رادیو تخصص داشت و محتوای رادیو با اقای نوری زنده است. تعداد فرستندهها نمیتواند جای خالی محتوا را بگیرد و ما نمیتوانیم ادبیات را از رسانه جدا کنیم.
این استاد عرصه رسانه و پیشگام برنامههای علمی در تلویزیون ایران گفت: ما مسئول هستیم تا فرهنگ و ادبیات را سالم به مردم تحویل دهیم.
وی با اشاره به اینکه نوری نام اش برای اینکه نوشتار را به کلام بدل کرد پایدار خواهد ماند، گفت: او شاگردانش را با سواد و به عنوان گوینده بدور از عوام زدگی تربیت کرده است.
اسماعیل میرفخرایی با رصد رسانههای امروز در خصوص آسیب شناسی گویندگی در رادیو و تلویزیون نیز اینطور گفت: گویندگی خوب مثل موسیقی خوب است. امروز واژههایی را از زبان گویندگان میشنویم که کاربرد آن جای تعجب و تاسف فراوان دارد. شینها و لحنهایی که استفاده میشود و گویندگانی که فکر میکنند اینها باعث زیباییست، اما جز به منظور خود نمایی نمیتوان چیزی از آن کسب کرد. امری که همواره ضربه زننده بوده است.
وی ادامه داد: عدهای به ما میگویند با گذشت زمان شما هنوز میخواهید گفتار را همانند سالهای گذشته در رسانه به مخاطب عرضه کنید. در جواب باید بگویم خیر! به هر قیمتی نمیتوان با زبان خیابان با مردم صحبت کرد و ادبیات را در رسانه ذلیل کرد.
در این مراسم کیوان ساکت نوازنده و آهنگ ساز ایرانی با ساز سه تار، مریم واعظ پور گوینده پیشکسوت رادیو با نوای حافظ خوانی و فریبرز جعفری نیز با ساز تنبک قطعاتی را برای حاضرین اجرا کردند که با استقبال فراوان مخاطب همراه بود. همچنین در این مراسم برشی از مستند امیر رادیو به روایت غزاله عربگل پخش شد.
در پایان موسسه فرهنگی و هنری فرهیزش برای یادآوری به مسئولین شهری و مرتبط فرهنگی به صورت نمادین تابلویی را در قالب نامگذاری خیابانی در شهر بنام شریف استاد غلامعلی امیر نوری با حضور میهمانان رونمایی کرد. به این امید که نام بسیاری از مفاخر رادیو و تلویزیون زینت بخش خیابانهای شهر باشد.
12211090