اجتماعی 11:21 - 27 آبان 1404
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با اشاره به سهم تصادفات شبانه گفت: «متأسفانه آمار کشته‌های شب تقریباً برابر روز است.

مرگ روزانه سه نفر در پایتخت

باشگاه خبرنگاران جوان- سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور سیصد و هفتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران و با اشاره به جزئیات حادثه تصادف روز گذشته گفت: «روز گذشته حادثه‌ای در خط ویژه بزرگراه چمران اتفاق افتاد و به دلیل ورود موتورسیکلت‌ها به خط ویژه، تصادفی رخ داد و متأسفانه یک نفر فوت کرد و چند نفر مجروح شدند.»

او با بیان اینکه «این اولین حادثه شهر تهران نیست»، افزود: «هفته گذشته نیز حادثه مرگبار فوت چند کارگر خدمات شهری در بزرگراه تهران را داشتیم و در ماه‌های اخیر نیز در بزرگراه‌های یاسینی، امام علی، خاوران و حکیم موارد دیگری از فوت کارگران شهرداری یا تصادف‌های مرگبار ثبت شده است.»

تشکری هاشمی ادامه داد: «در روز‌های گذشته شاهد تصادف زنجیره‌ای تعدادی از سرویس‌های یکی از کارخانه‌ها بودیم و این نشان از اتفاقات غیرقابل قبول دارد. در هفت ماه اول امسال، تعداد فوت‌شدگان نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد افزایش پیدا کرده و رقم ۳۵۳ کشته سال گذشته به ۵۱۷ نفر رسیده است.»

او با اشاره به آمار شش‌ماهه گفت: «در طول این مدت، ۱۶۲ عابر، ۲۰۵ موتورسوار و ۶۰ راننده و سرنشین خودرو کشته شده‌اند. اینجا نه غزه است، نه سودان و نه میدان جنگ ۸ ساله؛ اینجا شهری است که مردم با هزاران امید صبح از خانه بیرون می‌آیند تا نان حلالی به خانه ببرند؛ اما ماهانه ۹۰ نفر و روزانه به‌طور متوسط سه نفر در تهران بر اثر حوادث رانندگی جان می‌بازند.»

او درباره برنامه چهارم شهرداری توضیح داد: «در برنامه چهارساله گفته بودیم سالانه باید پنج درصد از میزان تصادفات کاهش یابد. اگر سال پایه را در نظر بگیریم، باید ۲۰ درصد کاهش اتفاق می‌افتاد، اما اکنون حدود ۷۰ درصد افزایش داشته‌ایم و تلفات تقریباً دو برابر شده است.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: «در دوره شورای پنجم اقداماتی آغاز شد و در این دوره ادامه یافت، اما ابزار‌های کنترل سرعت در شهر تهران به‌تدریج از رده خارج شدند. براساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور، تنها ۲ درصد از دوربین‌های کنترل سرعت تهران روشن و ۹۸ درصد آن خاموش بودند.»

او افزود: «البته تلاش‌هایی شده و طبق اطلاع، تعداد دوربین‌های فعال به ۹۵ عدد رسیده است، اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.»

تشکری هاشمی درباره نقاط حادثه‌خیز تهران گفت: «نقاط حادثه‌خیز بسیاری در تهران وجود دارد و اصلاحات هندسی امسال عملکرد خوبی داشته است؛ به‌طوری‌که از ابتدای سال تاکنون ۷۰۰ نقطه اصلاح شده است. اما همچنان مشکلات پابرجاست؛ در بزرگراه چمران حدود یک سال است که این مشکلات وجود دارد و موجب بروز تصادفات متعدد شده است.»

او با اشاره به سهم تصادفات شبانه گفت: «متأسفانه آمار کشته‌های شب تقریباً برابر روز است و ۵۰ درصد کشته‌ها در نیمه‌شب رخ می‌دهد؛ زمانی که باید تردد اندکی در شهر باشد. این اتفاقات عمدتاً توسط رانندگان جوانی رخ می‌دهد که در وضعیت غیرعادی هستند و قوه قضائیه باید در این خصوص اقدام کند.»

تشکری هاشمی با انتقاد از تأخیر اورژانس گفت: «تقریباً ۵۰ دقیقه طول کشید تا روز گذشته اولین آمبولانس به محل حادثه بزرگراه چمران برسد. چرا باید اورژانس تهران برای رسیدن به محل تصادف چنین تأخیری داشته باشد؟ چطور می‌شود به مردم گفت یک ساعت صبر کنید تا آمبولانس برسد؟ ما به فدراسیون‌ها کمک می‌کنیم، به مساجد کمک می‌کنیم، حتی به شرکت آب و فاضلاب کمک می‌کنیم؛ اما امروز اورژانس تهران ادعا می‌کند ماشین کم دارد. اگر اینگونه است، باید به آنها نیز کمک کنیم. ما موظفیم به مردم این شهر خدمت کنیم.»

او افزود: «متأسفانه تنها سه تا چهار بیمارستان، مصدومان تصادفات را پذیرش می‌کنند. مگر می‌شود شهری به این بزرگی تنها این تعداد بیمارستان برای پذیرش تصادفی‌ها داشته باشد؟ پلیس می‌گوید زمانی که مصدومان به بیمارستان برسند ممکن است جان خود را از دست بدهند.»

تشکری هاشمی ادامه داد: «ما درباره مسائل مختلف صحبت می‌کنیم، اما درباره آموزش‌ها هیچ نمی‌گوییم. وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت بهداشت و صداوسیما باید در این زمینه اقدام کنند؛ در غیراین‌صورت حیثیت ما در حوزه رانندگی از بین می‌رود.»

او با اشاره به حمل کارگران در وانت‌ها گفت: «طبق ماده ۲۰۳ آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی، کسی حق ندارد پشت وانت انسان سوار کند. چرا باید کارگران به این شکل جابه‌جا شوند؟ باید مصوبه‌ای بیاوریم که اگر شرکتی چنین کاری کند، خلع‌ید شود و پیمانش لغو شود. جان انسان مانند کالای بی‌ارزش نیست.»

او افزود: «باید به شرکت‌های موتوری که مشخص هستند آموزش داده شود. شهرداری باید برای آنها دوره بگذارد تا جان افرادی که برای لقمه حلال هر روز تلاش می‌کنند، حفظ شود.»

تشکری هاشمی در ادامه گفت: «از پلیس راهور تقدیر می‌کنم که در حوادث تصادفی به موقع حاضر می‌شوند و برخلاف وضعیت اورژانس، سریعاً اقدام و اصلاح می‌کنند.»

او در پایان با اشاره به حضور خود در محل حادثه افزود: «روز گذشته با یک ربع تأخیر به محل رسیدم و دیدم خانم پرستاری که از آنجا عبور می‌کرد، بلافاصله سی‌پی‌آر مصدوم را آغاز کرد و حدود یک ساعت به آسیب‌دیدگان کمک کرد. در همین‌جا از تمام پرستاران عزیز نهایت تقدیر را دارم.»


12243393
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: در دوره ششم مدیریت شهری نزدیک به سه هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس قرارداد داخلی بستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» میدری گفت: پذیرش مسئولیت فردی و احیای مفهوم محله‌محوری به عنوان مدل حکمرانی، کلید اصلی بروز خلاقیت‌ها و رفع موانع رشد کارآفرینی در میان جوانان است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای اسلامی شهر تهران نسبت به تشدید بحران خشکسالی و تهدید جدی فضای سبز پایتخت هشدار داد و خواستار سیاست‌گذاری فوری برای عبور ایمن از سال آینده شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در برنامه هفتم توسعه نیز تکالیف سنگینی بر عهده سازمان ثبت است و هیچ سازمانی به اندازه ثبت در این برنامه پیشرفت تکلیف ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نحوه صحبت کردن بزرگسالان در حضور کودکان بسیار مهم است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» ناصر امانی در صحن شورا به شهرداران مناطق درخصوص برداشت‌های غیرقانونی از درآمد محلات هشدار داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از کشف یک پرونده سرقت حرفه‌ای خبر داد و گفت: با بررسی دقیق محل سرقت مشخص شد که سارقان بدون هیچ‌گونه تخریب وارد منزل شده‌اند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: جمهوری اسلامی ایران ۷۱ هزار و ۵۷۶ جانباز شیمیایی دارد که بیش از هزار نفر از آنان زنان هستند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» کامران علمدهی: مسافر خارجی هتل که به خاطر اختلاف با پیرمرد ایرانی او را به قتل رسانده بود در دادگاه کیفری یک استان تهران پای میز محاکمه ایستاد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده کل انتظامی فراجا با اشاره به نقش برخی جایگاه‌های سوخت در تأمین خوراک قاچاقچیان گفت: برخورد با جایگاه‌داران متخلف باید به مرحله‌ای برسد که تخلف برای آنان پرهزینه باشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است