علمی فناوری 07:35 - 18 اردیبهشت 1403
سیارکی که ژانویه گذشته به برلین برخورد کرد همچنان باعث شگفتی دانشمندان می‌شود.

یک ویژگی غیر معمول از سیارکی که ژانویه گذشته به برلین برخورد کرد

یک مطالعه جدید نشان داده است سیارکی که در ژانویه گذشته از اتمسفر آلمان عبور کرد، سریعتر از هر جرم دیگری که در نزدیکی زمین ثبت شده است، می‌چرخد.

این سنگ فضایی که ۲۰۲۴ BX۱ نام دارد، به یک توپ آتشین تبدیل شده و در ساعات اولیه ۲۱ ژانویه بر فراز برلین منفجر شد. اگرچه سیارک‌های کوچک در مسیر برخورد با زمین معمولاً تا زمانی که با جو برخورد نکنند کشف نمی‌شوند، دانشمندان این سیارک را حدود سه ساعت قبل از نفوذ به آسمان مشاهده کردند.

بر اساس یک مقاله تحقیقاتی منتشر شده در arXiv در ۵ آوریل، این تنها موضوعی نبود که BX۱، ۲۰۲۴ در آن غیرعادی بود.

دانشمندان بر این باورند که این سیارک که با سرعت ۵۰۰۰۰ کیلومتر در ساعت (۳۱۰۰۰ مایل در ساعت) حرکت می‌کرد، در هر ۲.۶ ثانیه یک دور کامل می‌کرد که معادل حدود ۳۳۰۰۰ دور در روز است؛ بنابراین این سیارک سریع‌ترین سیارک در حال چرخش است.

پیش از این، رکورد سریع‌ترین چرخش سیارک در اختیار سنگی به نام ۲۰۲۰ HS۷ بود که دوره چرخش آن ۲.۹۹ ثانیه بود. قطر این سیارک از ۴ تا ۸ متر متغیر است و کمی بزرگتر از ۲۰۲۴ BX۱ است که می‌تواند توضیح دهد که چرا سیارک سریعتر می‌چرخد.

معروف است که سیارک‌ها به دلایل مختلفی مانند برخورد‌هایی که ممکن است در اوایل زندگی خود داشته اند، می‌چرخند. سنگ‌های فضایی عموما بزرگتر از یک کیلومتر هستند و نمی‌توانند بیش از یک بار در هر ۲.۲ ساعت بچرخند، زیرا شکسته می‌شوند.

با این حال، سیارک‌های کوچک‌تر مانند ۲۰۲۴ BX۱ می‌توانند چرخش‌های بسیار سریع‌تری را حفظ کنند، زیرا فشرده‌تر هستند.

ماکسیم دووگل، نویسنده اصلی، و فیزیکدان دانشگاه سنترال فلوریدا که با آژانس فضایی اروپا همکاری می‌کند، به نیوساینتیست توضیح داد: این سیارک یک نیروی درونی دارد، بنابراین می‌تواند سریعتر بچرخد.

دانشمندان گزارش داده اند که دانستن سرعت چرخش سیارک‌هایی که در نزدیکی زمین پرواز می‌کنند می‌تواند در کاهش خطرات ناشی از چنین اجسامی برای انسان و زیرساخت‌ها مفید باشد.

منبع: Live Science


12053770
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است