بازار 13:02 - 12 شهریور 1402

جایگاه یابی برندهای ایرانی در بازار جهانی با 5 مرحله ساده اما مهم!

جایگاه برند شامل تمام نقاط تشابه و تفاوت یک محصول و برند با سایر رقبا است که سبب ایجاد یک تصویر مناسب از برند شده است. در واقع جایگاه یابی برند برای همه کسب و کارهایی که به دنبال تثبیت خود هستند، ضروری است. زیرا برندسازی موفق مزیت‌های زیادی از جمله افزایش درآمد و وفادار بودن مشتریان را به دنبال دارد که موجب می‌شود کسب و کارها در بین رقبای خود متمایز باشند.

اگر می‌خواهید مدیریت برند خود را به شکل اصولی انجام بدهید و با داشتن معماری برند حرفه‌ای، پله‌های موفقیت را به سمت بالا طی کنید، باید از افراد کارشناس و متخصص مانند مجموعه برند اکسین کمک بگیرید. زیرا مشاوره برندینگ موجب می‌شود تا اهمیت و جایگاه برند در بازاریابی را به خوبی شناخته و از آن برای توسعه برند استفاده کنید.

جایگاه برند چیست؟

در صورتی که صاحبین کسب و کار استراتژی جایگاه یابی برند را به شکل صحیح انجام بدهند، توجه و نگاه مشتریان را به سمت خود جلب کرده و موجب می‌شوند تا افراد بیشتری به سمت آنها سوق پیدا کنند. جایگاه برند چیست؟ تمام افرادی که صاحب یک کسب و کار بزرگ یا کوچک هستند، از همان ابتدای مسیر باید با مفهوم این جمله به طور کامل آشنا شوند، تا بتوانند مسیر را بهتر طی کنند. زیرا جایگاه برند یک دارایی ارزشمند است که هر کسب و کاری تلاش می‌کند تا آن را حفظ کرده و حتی قوی‌تر کند، زیرا برندینگ شرط اصلی موفقیت هر کسب و کاری به شمار می‌رود. جایگاه برند به مفهوم تصوراتی است که یک برند در ذهن مصرف کننده قرار گرفته است. در صورت برندسازی صحیح هر برند با توجه به کیفیت، ارزش‌ها و ویژگی‌های مثبت در ذهن افراد شناخته می‌شود.

بر طبق تعریف جایگاه برند مشخص می‌کند که یک برند چه نقاط مزیتی نسبت به رقبا داشته و چگونه در ذهن مخاطب قرار می‌گیرد و این در تعریف بسیار ساده است. اما برای اجرای صحیح آن باید توانمندی‌های زیادی داشته باشید. در واقع با داشتن معماری برند صحیح و اصولی از همان ابتدای شروع کار، با تجزیه و تحلیل به موقع می‌توانید به اهداف خود دست پیدا کنید.

مراحل تعیین جایگاه در بازار

درصورتی که جایگاه‌ سازی برند به شکل صحیح انجام شود، شرکت در بین سایر رقبا متمایز شده و بیشتر در ذهن مشتری باقی بماند گاهی اوقات برند در یک یا چند بعد مختلف نسبت به رقبا متمایز بوده به همین جهت مصرف کننده ارزش بیشتری برای آن قائل است. تعیین جایگاه در بازار کار ساده‌ای نیست، بلکه نیازمند تلاش و کوشش‌های زیاد و تحلیل و بررسی‌های بازار به طور مرحله به مرحله است نتیجه نهایی این تلاش و کوشش‌ها توسعه برند به بهترین شکل ممکن است. در ادامه به بررسی مراحل تعیین جایگاه برند در بازار می‌پردازیم:

1. شناخت بازار هدف

اولین قدم در تعیین جایگاه برند شناخت بازار هدف است و باید مشخص شود که چه کسانی مشتری برند بوده و نیازها و خواسته‌های آنها چیست؟

2. مشخص کردن نقاط ضعف و قوت

پس از اینکه بازار هدف خود را مشخص کردید، لازم است که به بررسی نقاط ضعف و قوت بپردازید، تا در این صورت با تقویت نقاط قوت بتوانید، خودتان را از رقبا متمایز کرده و شیوه بهبود نقاط ضعف خود را پیدا کنید.

3. پیدا کردن رقبا

یک گام مهم در جایگاه برند در بازاریابی، شناسایی رقبایی است که به عنوان تهدید به شمار می‌روند، برند باید ارزشمندی‌ها و نقاط قوت خود را به شکل منحصر به فرد به مشتری ارائه دهد تا در ذهن مشتری باقی بماند.

4. بررسی موقعیت برندهای رقیب

پس از اینکه برندهای مطرح و رقیب را شناسایی کردید، نیاز است که به طور دقیق و کامل معماری برند رقیب را بررسی کرده و استراتژی‌های آنها را مشخص کنید، تا بتوانید مزیت رقابتی بهتری نسبت به آنها ارائه دهید.

5. شناسایی مزیت رقابتی یا ویژگی منحصر به فرد

برای اینکه مزایای برند خود را در ذهن مشتری ثبت کنید، باید یک ویژگی منحصر به فرد مانند کیفیت بالاتر، قیمت مناسب‌تر یا ارزش خاصی ارائه کنید که شناخت این مزیت موجب می‌شود تا تجربه بهتری از مدیریت برند خود به دست آورید.



اهمیت بازسازی جایگاه برند 

برای موفقیت بهتر در مدیریت برند لازم است که به طور مداوم ارزیابی جایگاه برند خود را انجام بدهید، تا در صورت نیاز آن را اصلاح کنید. معمولاً این کار از طریق تحقیقات بازار و نظرسنجی از مصرف کننده انجام می‌شود. پس از مشخص شدن نقاط ضعف اهمیت بازسازی جایگاه برند کاملاً مشخص می‌گردد که باید بر اساس افزایش فروش یا گسترش بازار انجام شود. بازسازی جایگاه برند یک فرایند پرچالش است اما در صورت انجام صحیح و اصولی به شرکت‌ها و برندها کمک زیادی می‌کند.

انواع استراتژی جایگاه برند در سازمان

جایگاه برند یک استراتژی کاملاً مشخص است که از آن برای راه یافتن به پنجره ذهن مشتری استفاده می‌کنند. در صورتی که مدیران هر کسب و کار نگاه آینده نگرانه و هوشمندانه داشته باشند، جایگاه برند در سازمان را نیز به خوبی شکل می‌دهند. در صورتی که مشاوره برندینگ از افراد متخصص دریافت کنید، در می‌یابید که انواع استراتژی جایگاه برند وجود دارد که در ادامه به چند مورد آن می‌پردازیم:

1. استراتژی جایگاه خدمات مشتری (Customer Service)

جایگاه خدمات مشتری یکی از استراتژی‌های بسیار مهم و کاربردی است که می‌تواند حتی قیمت بالای محصول را هم تحت پوشش قرار بدهد. برای درک بهتر این موضوع می‌توان به محصولات اپل اشاره کرد که با داشتن قیمت بالا، ولی به دلیل ارائه پشتیبانی‌های خوب مورد استقبال قرار می‌گیرند.

2. استراتژی جایگاه استفاده آسان (Convenience-Based)

استراتژی جایگاه یابی استفاده آسان برای مشتری به شکل‌های مختلفی مانند دسترسی راحت‌تر به محصول، کاربری آسان‌تر محصول، موقعیت مکانی بهتر و بسیاری از موارد دیگر را شامل می‌شود. البته صاحب برند باید همیشه آماده رفع مشکلات در سریع‌ترین زمان است.

3. استراتژی جایگاه بر اساس قیمت (Price-Based)

استراتژی جایگاه برند بر اساس قیمت جزء مهم‌ترین‌ها به شمار می‌رود که برای همه مشتریان اهمیت دارد. چرا که نشان دادن یک محصول با قیمت مقرون به صرفه موجب می‌شود تا طیف گسترده‌ای از افراد مشتری برند شوند. البته توجه داشته باشید که در طولانی مدت باید بسیار محتاط عمل کنید در ذهن مشتری محصول شما بی‌کیفیت جلوه نکند.

4. استراتژی جایگاه بر اساس کیفیت (Quality-Based)

برندهایی که قصد دارند استراتژی جایگاه برند بر اساس کیفیت را اجرا کنند، باید توجه بیشتری بر تولید محصولات خود نمایند که اغلب با هزینه بالاتری همراه است. برای اجرای بهتر این استراتژی می‌توانید بر روی دسته خاصی از محصولات خود این کار را پیاده کنید، یا با شناخت پرسونای مشتریان خود تصمیم بگیرید که از محصولات با کیفیت بالا استفاده نمایید، تا نرخ بازگشت سرمایه شما هم افزایش پیدا کند.

5. استراتژی جایگاه تمایز (Differentiation)

استفاده از استراتژی جایگاه تمایز زمانی امکان‌پذیر است که محصولات شما منحصر به فرد بوده و در مقایسه با سایر رقبا امتیازات خاصی داشته باشید. از آنجایی که مشتریان به نوآوری توجه بیشتری می‌کنند، پس می‌توانید در طی دوره‌های زمانی مشخص محصولاتی متفاوت و جدید را ارائه کنید.

6. استراتژی جایگاه شبکه‌های اجتماعی

استراتژی شبکه‌های اجتماعی برای هر برند کاملاً منحصر به فرد بوده و نمی‌توان از یک استراتژی برای چندین برند استفاده نمود. بهتر است ابتدا مشتریان هدف و معیارهای آنها را شناسایی و آنالیز کنید، تا با ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی هدفمند بتوانید جایگاه برند خود را بهتر کنید.

اهمیت و جایگاه برند در بازاریابی

جایگاه برند در بازاریابی به این دلیل مهم است که موجب می‌شود تا یک برند شهرت خود را حفظ کرده و نسبت به دیگر رقبا همچنان متمایز باشد که این معنای واقعی برندینگ است. در ادامه به اهمیت و جایگاه برند در بازاریابی می‌پردازیم:

1. تعیین استراتژی قیمت گذاری

برند در قیمت گذاری هم نقش مهمی ایفا می‌کند و اگر محصول در ذهن مخاطب متمایز باشد، می‌توان قیمت خوبی برای آن در نظر گرفت.

2. مشخص کردن تمایز محصول

با نشان دادن تفاوت‌ها، به راحتی می‌توان محصول را در بین رقبا متمایز کرد.

3. فراهم کردن خرید راحت‌تر

در صورتی که مشتری محصول را به طور کامل بشناسد، با خیال راحت‌تر اقدام به خرید محصول برای رفع نیاز خود می‌کند.

4. مزایای رقابت

زمانی که یک برند در ذهن مخاطب شناخته شده باشد، راحت‌تر می‌تواند مزایای رقابت خود را به نمایش بگذارد.

جایگاه یابی برند با کمک مجموعه برنداکسین

تا اینجا دریافتیم که یک برند قدرتمند برای موفقیت در بازار باید تفاوت‌های زیادی با سایر برندها داشته باشد. پس اهمیت دریافت مشاوره برندینگ و ارزیابی جایگاه برند به طور کاملاً دقیق می‌تواند به عنوان نقشه راه در نظر گرفته شود. مجموعه برنداکسین از مراکز حرفه‌ای و تخصصی است که به تمام کسب و کارها در زمینه جایگاه یابی برند کمک می‌کند، تا ضمن رشد موفقیت آمیز برند، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده و سود قابل قبولی را به دست آورند.

کارشناسان فعال در این مجموعه برای هر کسب و کار یک استراتژی جایگاه‌سازی مناسب و کاربردی استفاده می‌کنند. به همین جهت به صورت کاملاً تخصصی با صاحبین کسب و کار مصاحبه کرده و تمام نقاط قوت، نقاط ضعف و اهداف آنها را مشخص می‌کنند. در نهایت با به دست آوردن جایگاه برند خوب، موفق شوند سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص بدهند.

 


11986092
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» برای شروع، ابتدا باید یک شبیه‌ساز NDS برای دستگاه خود پیدا کنید. گزینه‌های رایگان زیادی به صورت آنلاین برای کامپیوتر و دستگاه‌های موبایل وجود دارد. پس از انتخاب شبیه‌ساز، آن را دانلود و روی دستگاه خود نصب کنید.
بازار
«پارسی نیوز» بازی‌های "The Walking Zombie 2" و "Alien Shooter" هر دو در سبک اکشن و تیراندازی قرار دارند. این دو بازی، با ویژگی‌های منحصر به فرد و گیم‌پلی متفاوت، تجربه‌های متفاوتی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند. "The Walking Zombie 2" شما را در دنیا...
بازار
«پارسی نیوز» خرید آی پی ثابت می‌تواند به شما امکان دسترسی ثابت به اینترنت با سرعت و پایداری بالا بدهد. با خرید آی پی ثابت، می‌توانید ارتباطات آنلاین خود را بهبود ببخشید.
بازار
«پارسی نیوز» در صنعت فولاد، محصولات و فراورده‌های مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند که ورق فولادی از جمله آن‌ها است؛ البته به اشتباه به ان‌ها ورق آهن هم می‌گویند. با این حال، کارخانه‌ها انواع مختلفی از ورق را تولید می‌کنند که برخی از آن‌ها پرفروش‌‍‌تر است؛ ...
بازار
«پارسی نیوز» قطع شدن برق بخصوص در فصل تابستان بر اثر ظرفیت کم نیروگاه‌ها موجب می‌شود که در محیط‌های اداری یا در منزل نتوانیم در زمان مناسب رسیدگی کنیم و این معضل بسیاری مهمی است که امروز اغلب سازمان‌ها با آن مواجه هستند. برای پیشگیری از چنین مشکلاتی نیاز به ...
بازار
«پارسی نیوز» دادسو با تلفیقی از تجربه، دانش و نوآوری، خدمات حقوقی متمایز و قابل اعتمادی را به موکلین خود ارائه می‌دهد. این مؤسسه با تمرکز بر رضایت و منافع موکلین، نقش مهمی در تسهیل و دسترسی به خدمات حقوقی در ایران ایفا می‌کند.
بازار
«پارسی نیوز» اروپا از محبوب‌ترین مقاصد برای سفرهای خارجی محسوب می‌شود که حتما باید به یکی از کشورهای آن سفر کنید. اما این که بدانید بهترین زمان سفر به اروپا چه زمانی هست، در بالا بردن کیفیت مسافرت به شما کمک زیادی می‌کند. به همین دلیل بهتر است قبل از سفر از ...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است