بازار 15:05 - 19 دی 1401

راهنمای خرید لوله داربست

داربست نوعی سازه موقتی است که جهت پشتیبانی و حمایت از سازه اصلی در کنار آن نصب می‌شود. این سازه، بستری را فراهم می‌کند تا کارگران بتوانند در محیطی امن به کار کردن بپردازند. داربست علاوه بر ایمن‌سازی محیط کار، باعث دسترسی راحت کارگران به ارتفاعات نیز می‌شود. بنابراین، وجود این سازه در پروژه‌های بالاتر از 2 متر، بسیار مهم و کلیدی است. اجزای اصلی این سازه را نیز لوله داربست و بست داربستی تشکیل می‌دهند. لوله‌های داربست، مهم‌ترین بخش سازه داربستی هستند که با قرار گرفتن کنار یکدیگر باعث شکل‌دهی به آن می‌شوند. در ادامه مطلب، راهنمای خرید لوله داربستی، آورده شده است. با ما همراه باشید. برای راهنمای قیمت میلگرد ساده کلیک کنید.

 

لوله داربست چیست؟

لوله داربست یا همان لوله صنعتی به ‌عنوان یکی از اجزای اصلی داربست در جنس‌ها و مدل‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شود. این لوله‌ها به دلیل اینکه فشارهای وارده به سازه را تحمل می‌کنند باید از دوام و مقاومت قابل‌ توجهی برخوردار باشند؛ به همین خاطر، آن‌ها را با استفاده از فولاد و گالوانیزه تولید می‌کنند. از نظر مدل نیز در دو سبک درزدار و بدون درز ساخته می‌شوند. لوله‌های بدون درز از مقاومت بهتری برخوردار هستند؛ به همین دلیل، هزینه ساخت آن‌ها بیشتر از مدل دیگری است.

مشخصات لوله داربستی

به ‌طور کلی، لوله‌های داربستی به سه گروه سبک، متوسط و سنگین تقسیم می‌شوند. اندازه آن‌ها نیز حدود 3 الی 6 متر است و اغلب جنس فلزی دارند. اندازه استاندارد لوله‌های داربستی نیز عبارت است از طول 6 متر، ضخامت دیواره 2، 5/2، 3 و 4 میلی‌متر و همین‌طور، قطر خارجی 3/48 میلی‌متر که این سایز، مورد تأیید استانداردهای بین‌المللی نیز هست. این مقاطع از نظر مدل تنوع زیادی ندارند و به انواع چکشی ستاره‌ای، چکشی کاسه‌ای و مثلثی (اسکافلد) محدود می‌شوند.

Free Photo - Large building-site.jpg

فرآیند تولید لوله داربست

نحوه تولید لوله داربست شباهت زیادی به سایر لوله‌های صنعتی دارد. به این صورت که ورق‌های فلزی را با کمک غلتک، رول می‌کنند و بعد از اینکه دو سر ورق در یک امتداد قرار گرفت، آن‌ها را با فرآیند جوشکاری به یکدیگر وصل می‌نمایند. فرآیند جوشکاری نیز از نوع مقاومتی (ERW) است. در این فرآیند، فشار و حرارت همزمان باعث اتصال لبه‌های لوله می‌شود. دلیل استفاده از جوشکاری مقاومتی نیز بخارات کم و به‌صرفه و همین‌طور، سرعت بالای آن است.

بعد از عملیات جوشکاری، نوبت به برش دادن لوله‌ها و تبدیل آن‌ها به طول‌های مورد نظر می‌رسد. این کار توسط دستگاه برش صورت می‌گیرد و سپس، لوله‌ها را به بسترهای خنک‌کننده منتقل می‌کنند. همچنین، تولیدکنندگان در فرآیند تولید لوله‌های داربستی از آزمایش هیدرو استاتیک استفاده نمی‌کنند و به ‌جای آن، از لوله‌ها تست فشار می‌گیرند تا از میزان مقاومت آن‌ها اطمینان حاصل کنند. در آخر نیز محصولات توسط باربری حرفه‌ای به اقصی نقاط کشور ارسال می‌شوند.

Stairway in the Scaffolding.jpg

راهنمای خرید لوله داربست

خرید لوله داربست مقاوم و باکیفیت و نصب صحیح آن در سازه‌های داربستی اهمیت زیادی دارد. در این راستا، فهرستی از نکات مهمی که حین خرید آن بایستی مدنظر قرار دهید را در قسمت زیر آورده‌ایم:

  • توجه به نوع لوله داربست

همان‌طور که اشاره شد، لوله‌های داربست در مدل‌های چکشی ستاره‌ای، چکشی کاسه‌ای و مثلثی (اسکافلد) تولید می‌شوند که بایستی برای هر پروژه‌ای از یک مدل آن‌ها استفاده کرد. به ‌عنوان‌ مثال، از لوله‌های داربست مثلثی یا اسکافلد در پل‌سازی و کفرازبندی استفاده می‌شود. لوله‌های داربست چکشی نیز گزینه ایده‌آلی برای کمک به ایجاد ساختمان‌هایی با ارتفاع خیلی زیاد هستند.

  • توجه به وزن لوله داربست

وزن لوله داربست تأثیر زیادی بر وزن کل سازه‌های داربستی می‌گذارد. بنابراین، بایستی در زمان خرید لوله داربستی به وزن آن توجه زیادی شود و در نهایت، وزنی انتخاب گردد که با سایز داربست همخوانی دارد. ضمن اینکه وزن لوله داربست به مواردی نظیر جنس و طول آن بستگی دارد و اغلب، لوله‌های فولادی نیز از وزن بالایی برخوردار هستند.

  • توجه به سطح کیفی لوله داربست

توجه به سطح کیفی لوله داربستی، یکی دیگر از نکات مهم در زمان خرید این محصول است. شرکت‌های زیادی در ایران مشغول به تولید لوله‌های داربستی در سطوح کیفی متفاوت هستند که بهتر است، برندی را انتخاب کنید که لوله داربستی را در درجه کیفی استاندارد تولید می‌کند.

Free Photo - Construction silhouette.jpg

عوامل مؤثر بر قیمت لوله داربست

از فاکتورهای تأثیرگذار بر قیمت لوله داربست می‌توان به برند محصول، جنس، مدل، ضخامت، طول، وزن و تعداد شاخه و همین‌طور، سطح کیفی آن اشاره کرد. بنابراین، مشخصات فنی و نوع لوله بیشترین تأثیر را بر بهای این محصول می‌گذارند. در یک مقایسه کلی نیز می‌توان به این نتیجه رسید که لوله‌های داربستی تولیدشده در ایران با وجود مقاومت بالا از قیمت پایینی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی خود برخوردار هستند بنابراین، خرید لوله‌های داربستی و بست داربستی از یک برند بنام و معتبر ایرانی، انتخاب هوشمندانه‌ای محسوب می‌شود.

 

 

 


11781554
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است