بازار 16:30 - 21 دی 1401

رولبرینگ یا مخروطی خودرو چیست ؟

گاهی اوقات قطعات به کار رفته در سیستم فنی خودرو در سایر حوزه های صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اما این استفاده رایج را نمی توان دلیلی برای کارهای مشابه و کارایی یکسان آنها دانست. این قطعات با توجه به ابعاد سیستم فنی می توانند در خودروها بسیار حائز اهمیت باشند اما در ماشین آلات صنعتی به دلیل فعالیت بیشتر و ابعاد بزرگتر، قطعات چندان مهمی به نظر نمی رسند. ضمن اینکه این قطعات به دلیل کاربردی بودن گاهی اوقات در قسمت های مختلف خودرو قابل استفاده هستند. یکی از این قطعات، رولبرینگ است که نامی آشنا در صنعت خودروسازی است، اما با وجود این، اهمیت سلامت، علائم خرابی، عملکرد و عملکرد چندان شناخته شده نیست. می خواهیم این نکات را با هم مرور کنیم.

 

رولبرینگ یکی از انواع بلبرینگ است و تفاوت چندانی با رولبرینگ ندارد. منظور از یاتاقان توپ، بلبرینگ است. این قسمت خود به عنوان بلبرینگ یا چرخ دنده یا توپی طبقه بندی می شود. رولبرینگ در هر وسیله چرخشی برای جلوگیری از اصطکاک و سایش سطوح دوار استفاده می شود. از این رو در قسمت های مختلف خودرو که احتمال ایجاد اصطکاک وجود دارد از انواع رولبرینگ استفاده می شود و با ناهماهنگی خود امکان حرکت نسبی دو قطعه را ایجاد می کنند. سطح تماس ساچمه با سایر سطوح رولربرینگ ها مانند یک خط به نظر می رسد و بنابراین فشار بالایی از نوع شعاعی را تحمل می کنند، اما اگر فشار از نوع محوری باشد، وضعیت برعکس شده و فشار زیاد است، دیگر نمی توان آن را تحمل کرد. . به این ترتیب نیروی وارد بر یاتاقان ها بر دو نوع شعاعی و محوری بوده و بسته به نوع نیروی وارد بر آن از رولبرینگ یا بلبرینگ استفاده می شود. لوازم یدکی ام وی ام امروزه در کشور به راحتی قابل دسترس می باشد و با یک سرچ ساده در گوگل در دسترس می باشد.

رولبرینگ ها که ظرفیت باربری بیشتری دارند، در برابر نیروی شعاعی مقاومت می کنند و یاتاقان های غلتکی در برابر نیروی محوری مقاومت می کنند. اگر نیروی وارده مخلوطی از دو نوع شعاعی یا محوری باشد، از انواع خاصی از یاتاقان ها استفاده می شود. بنابراین، وظایف یاتاقان غلتکی شامل موارد زیر خواهد بود

- به انتقال نیروی چرخشی کمک می کند

- جلوگیری از اصطکاک بین سطوح

- جلوگیری از سایش قطعات و سطوح و افزایش استهلاک آنها

برای توضیح دقیق تر، بلبرینگ با ساختار خاص خود امکان چرخش قسمت های خاصی را روی یکدیگر می دهد و همچنین در جلوگیری از اصطکاک در انتقال نیرو بین آنها موثر است. بنابراین علاوه بر جلوگیری از سایش قطعات، از هدر رفتن انرژی ناشی از گرما و اصطکاک نیز جلوگیری می کند. علاوه بر این، بلبرینگ از سایش و خوردگی بین سطوح جلوگیری می کند و از آسیب ناشی از سایش آنها جلوگیری می کند. برای تهیه رولبرینگ ام وی ام 315 می توانید با فروشگاه دیجی کار شاپ در ارتباط باشید و به شماره های زیر زنگ بزنید 02136058442   و  09128389667 .

اجزای تشکیل دهنده رولبرینگ

بلبرینگ ها که خود قطعات کوچکی هستند از چندین جزء تشکیل شده اند. چیدمان زیبای این جمله در کل آن را کوچک کرده است. این مولفه ها در چهار بخش اصلی خلاصه می شوند که عبارتند از:

کنس یا رینگ

هر یاتاقان دارای دو حلقه داخلی و خارجی است که از دو طرف سایر اجزای این قسمت را می پوشاند. رینگ ها معمولاً از آلیاژهای فولادی قوی ساخته می شوند.

رول

اجزای غلتکی رولبرینگ هستند. در واقع غلتک ها با چرخش خود امکان حرکت این قطعه و رینگ های آن را فراهم می کنند. این قطعات معمولا از فولاد ساخته می شوند. در یاتاقان ها، توپ های گرد جایگزین غلتک های استوانه ای می شوند.

قفسه یا کیج

قسمتی که غلتک ها را می پوشاند و هر کدام را مانند یک لانه در خود جای می دهد. کیجاز از تماس غلتک ها با یکدیگر جلوگیری می کند و از حرکت افقی و جانبی آنها جلوگیری می کند. قفس از الیاف، فولاد یا برنج ساخته شده است.

کاسه نمد

این قسمت بین رینگ ها و قفس قرار می گیرد. گاهی در دو طرف قفس و بین لبه داخلی و خارجی یا فقط بین لبه داخلی و قفس استفاده می شود. وظیفه این قطعه جلوگیری از نشت روغن هیدرولیک در داخل قفس ها و بین غلتک ها می باشد. البته قفس یاتاقان را نیز آب بندی کرده و از ورود آب به رولبرینگ جلوگیری می کند. بهترین قیمت و بالاترین کیفیت لوازم یدکی ام وی ام 315 در فروشگاه دیجی کار شاپ در دسترس شما می باشد و فقط با یک تماس قطعه مورد نظر خودتان رو در محل خود دریافت کنید.

در قسمت های مختلف سیستم فنی خودروها بسته به فشار وارده، سرعت حرکت، نوع انرژی انتقال، زاویه بار اعمال شده و ابعاد محل مورد استفاده از یکی از انواع بلبرینگ استفاده می شود. مکان هایی که می توان از رولبرینگ ها استفاده کرد عبارتند از:

دینام

پلوس

گیربکس

فرمان

دنده هرزگرد

چرخ

اکسل

به طور کلی، یاتاقان ها معمولاً در جایی استفاده می شوند که نیروی چرخش سریعتر است و یاتاقان های غلتکی در جایی که نیروی شعاعی بیشتری به قطعه کار وارد می شود استفاده می شود. همچنین هر دو نوع بلبرینگ را در قطعاتی مانند گیربکس می بینیم. اما به عنوان مثال در سیستم چرخ خودروهای پرسرعت از بلبرینگ های چند ردیفه استفاده می شود اما در سیستم چرخ خودروهای برقی شاهد رولبرینگ چند ردیفه هستیم. همچنین دینام، هرزگرد و پلوس به دلیل فضای کمتر و فشار ناچیز معمولا دارای بلبرینگ های تک ردیفه و غلتک های کوچک هستند. اما سیستم فرمان بسته به نوع سیستم هیدرولیک، مکانیکی، الکتریکی و تلسکوپی می تواند یکی از انواع یاتاقان ها یا بلبرینگ ها را در خود جای دهد.

 

 


11783999
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» بیناری اچ پی وی یکی از مهم‌ترین چالش‌های بهداشت عمومی جهانی است که از آغاز شیوع آن در دهه ۱۹۸۰، تاثیری عظیم بر سلامتی جوامع داشته است. این ویروس با انتقال سریع از طریق رابطه جنسی به عنوان نتیجه‌ای از ضعف ایمنی، باعث ابتلا به بیماری‌های مختلفی از جم...
بازار
«پارسی نیوز» گلدوزی هنری ظریف و پرطرفدار است که با استفاده از سوزن و نخ بر روی پارچه طرح و نقش ایجاد می‌شود. این هنر زیبا قدمتی دیرینه دارد و در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف رواج داشته است. گلدوزی علاوه بر زیبایی، کاربرد‌های متنوعی نیز دارد و می‌توان از آن برا...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است