بازار 19:11 - 11 آبان 1400

چگونه آشپزی یاد بگیرم؟

آشپزی از آن دسته از هنر ها است که تمامی افراد حداقل یکبار در زندگی خود مجبور به انجام آن خواهند بود. معمولا مردم در رویارویی با آشپزی به دو دسته تقسیم می شوند، عاشقان آشپزی و بیزاران از آشپزی! علت ایجاد این پدیده، بجز علایق درونی افراد می تواند چیز های دیگری مانند عوامل محیطی، وسایلی که مورد استفاده قرار می گیرد، رسپی ها و دستور پخت های طولانی و... باشد؛ که یکی از مهم ترین این ها همان رسپی یا دستور پخت است. اما این رسپی ها چیست و از کجا آمده است؟

 

تاریخچه رسپی ها

رسپی ها یا دستور پخت ها، در واقع همان مراحل دقیق پخت غذا است که در آن، مراحل باید به صورت کامل و جامع توضیح داده شود. افرادی که می خواهند تازه آشپزی را شروع کنند و یا افرادی که برای پختن غذایی خاص با مشکل رو به رو هستند می توانند از این دستور پخت ها استفاده کنند. در گذشته این رسپی ها با توجه به شرایط، طرز پخت و موقعیت مکانی و... به وجود آمده اند و دهان به دهان چرخیده اند تا به امروز رسیده اند. قطعا این دستور پختی که الان برای پخت گوشت داریم با دستور پختی که مخصوص شروع دوران آشپزی است، که مستقیما گوشت را در آتش می انداختن، فرق می کند!

با توجه به موارد گفته شده، متوجه می شویم که این دستور پخت ها و مراحل ثابت نیستند و هر کدام دوره مخصوص خود را دارند؛ اما به طور کلی می توان گفت همین دستور پخت ها که از قدیم وجود داشته است دهن به دهن چرخیده تا به امروز رسیده است و در همین راستا در سال های متعدد کتاب های گوناگونی در این زمینه نوشته شده است و این کتاب ها برنده جوایزی هم شده اند. کتاب هایی که رسپی ها و مراحل دقیق آماده سازی غذا ها و دسر های مختلف را در خود جای داده اند و کمک به بهبود و تسریع بخشی در تمامی مراحل آشپزی شده و نتیجه ای فوق العاده و تجربه ای خوب را از آشپزی به ارمغان می آورند.

اما امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و رو آوردن انسان ها به تبلت ها و گوشی ها و... استفاده از سایت های آشپزی رونق بیشتری پیدا کرده و جای خود را به استفاده از کتاب های آشپزی داده است. یک دلیل بارز که برای این قضیه وجود دارد، روان تر بودن متن های سایت هاست که باعث ارتباط بیشتر مخاطب با متن شده و آشپزی را شیرین تر کرده است. به طوری که اگر سایت مورد توجه مخاطبین قرار بگیرد و از آن لذت ببرند، چه بسا افرادی که از آشپزی بیزار هستند هم، عاشقانه آشپزی را شروع کنند. اما چه سایتی مورد توجه مخاطبین قرار خواهد گرفت؟

 

سایت آشپزی خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

یک سایت خوب باید ویژگی های فراوانی داشته باشد که نشان دهد از هر نظر کامل و جامع است. در اینجا به چند تا از ویژگی های یک سایت دلچسب می پردازیم.

 

  • داشتن رسپی دقیق

یکی از مهم ترین نکات یک سایت خوب این است که دستور پخت دقیق داشته باشد و از گفتن تمامی نکات دریغ نکند و حتی ریز نکات را هم بیان کند  که افرادی که برای بار اول می خواهند آشپزی کنند، به طور دقیق و راحت این کار را انجام دهند.

 

  • متن روان و جذاب

اگر متن دستورات روان باشد، گیرایی و جذابی بیشتری داشته و باعث جذب بیشتر مخاطب می شود.

 

  • داشتن عکس

همه دوست دارند تصویری از نتیجه ی کاری که می خواهند آن را شروع کنند داشته باشند. آشپزی هم یکی از این کارا است بنابر این بهتر است که تصویر نهایی ای که از پخت غذا به دست می آید در سایت وجود داشته باشد. داشتن عکس جذاب برای خوراک ها و دسر های ساخته شده، باعث ایجاد انگیزه در افراد می شود.

 

  • تولید فیلم از مراحل

یکی دیگر از چیز هایی که به تازگی خیلی ترند شده است، فیلم برداری از مراحل پخت غذا است. به این شکل مخاطب راحت تر مراحل را متوجه شده و آنها را از بر می گیرد و علاقه به انجام همان مراحل دارد.

 

  • نکات جامع

نوشتن نکات جامع و فارغ از مراحل پخت نیز می تواند کمک به بهبود بخشی وب سایت کند. برای مثال در پختن قورمه سبزی، نکاتی درباره سبزی خوب و ترکیب سبزی ها و یا نکاتی درباره لعاب اندازی لیمو عمانی و... گفته شود.

  • تنوع بالا

سایتی که تنوع پخت انواع اقسام خوراک ها را داشته باشد و به نوعی جامع تر باشد موفق تر خواهد بود. یک سایت آشپزی جامع، باید دارای انواع خوراک و غذا ها باشد و همچنین انواع پیش غذا ها و نکات آموزنده برای مواد غذایی و.... همچنین باید تمامی ذائقه ها را مد نظر گرفت طوری که همزمان هم برای افرادی که رژیم هستند یا گیاهخوار هستند دستور پخت یافت شود، هم برای افرادی که خواهان افزایش وزن هستند و یا مهمان دارند.

  • و....

 

سایت های خوب مثل...؟

حال که متوجه ویژگی های سایت های خوب شدیم بریم سراغ چند مثال از سایت های خوب و معروف.  یکی از سایت های محبوب در این زمینه سایت allrecipes.com است که یکی از بزرگترین مرجع های آشپزی است. این سایت در سال 1997 زمانی تاسیس شد که یکی از بنیان گذاران هانت و شپرد (Hunt and Shepherd) در جستجوی دستورالعمل شیرینی مورد علاقه خود در اینترنت بود اما آن را یافت نکرد. این وب سایت تا کنون با عناوین مختلفی در اینترنت حضور داشته، بعد از اینکه چیزی حدود 38 دامنه داشت، در یک حرکت تمامی این دامنه ها را در سایت allrecipes ادغام کرد.

 

                                                                                      

 

یکی از مشکلات این سایت برای ما فارسی زبانان، زبان سایت است که انگلیسی نوشته شده است. ولی شاید به جرات بتوان گفت که این به اصطلاح مشکل، تنها مشکل این سایت است چرا که این سایت از باقی جهات کاملا مناسب و جامع بوده و همواره مخاطبان خود را دارد.

اما همین زبان ممکن است بسیاری از افراد را دچار مشکل کند به طوری که نتوانند استفاده مطلوبی از سایت داشته باشند؛ در این مواقع است که سایت های ایرانی قدرت خود را نشان می دهند! یکی از این سایت ها، سایت upcook.ir است که تمامی ویژگی های یک سایت خوب را که ذکر شد دارد. در این سایت از روش نگه داری سبزی خوردن گفته شده است تا آموزش سوتلاچ! و یا حتی آموزش پخت بهترین ناپلئونی ها. داشتن تصاویر از تمامی خوراک ها و همچنین توضیحات جامع و روان از مراحل پخت یکی از مثبت ترین نکات این سایت است که هر خواننده ای را جذب خود می کند.

در این مطلب سعی کردیم که به صورت کلی به برسی روش های یادگیری آشپزی از گذشته تا الان بپردازیم و در نهایت سایت های  خوب در زمینه آشپزی را معرفی کنیم.


11300373
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است