گوناگون 09:07 - 08 خرداد 1402

صنعت تجهیزات پزشکی در مسیر پیشرفت/ ۲۰۰۰ میلیارد تومان خرید داخلی

به گزارش خبرنگار مهر، با شروع به کار نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و…، در تهران، معاونان وزارتخانه‌های بهداشت و صمت، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و دست اندرکاران صنعت تجهیزات پزشکی، از نزدیک در جریان پیشرفت‌های حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی قرار گرفتند.

بهروز رحیمی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، سیدحیدر محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، جلال غفارزاده مدیرکل تجهیزات پزشکی، سیدحسین صفوی رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران، سید مرتضی خاتمی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، به همراه معاونان و مدیرانی از وزارت صمت، از این نمایشگاه بازدید به عمل آوردند و در جریان پیشرفت صنعت تجهیزات پزشکی کشور قرار گرفتند.

سیدحیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو با عنوان این مطلب که بازار ارزی تجهیزات پزشکی کشور سالانه حدود یک میلیارد دلار است، گفت: بخش زیادی از ارز تخصیص یافته به تجهیزات پزشکی، ارز ترجیحی است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه تجهیزات پزشکی با حضور جمع کثیری از شرکت‌های داخلی و خارجی، افزود: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از نیاز کشور به تجهیزات پزشکی در داخل تولید می‌شود.

محمدی تاکید کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای، در حال حاضر تولید دستگاه MRI در مراحل مطالعات بالینی است و دستگاه سی تی اسکن با عمق تولید بالای ۵۰ درصد، در کشور در حال ساخت است. همچنین ایران تولید کننده و صادر کننده دستگاه‌های ونتیلاتور است.

صنعت تجهیزات پزشکی در مسیر پیشرفت/ ۲۰۰۰ میلیارد تومان خرید داخلی

جلال غفارزاده مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، در بازدید از نمایشگاه بر توجه صنعت به عمق تولیدات داخلی تاکید کرد و گفت: تولیدات داخلی باید از صرف مونتاژ خارج شده و به سمت تولید با کیفیت گام بردارد.

وی با اشاره به حمایت از تولیدات با کیفیت، افزود: عمق تولید باید گسترش پیدا کند، تا جایی که دانش تولید کاملاً بومی شود.

در همین حال، علیرضا چیذری مدیر اجرایی انجمن رفع موانع و انتقال تکنولوژی و دانش‌های نوین به تولیدکنندگان، تأمین کنندگان و متخصصین تجهیزات و ملزومات پزشکی، آزمایشگاهی، دندانپزشکی و دارویی و خدمات فنی مهندسی و کنترل کیفی ایران، گفت: افزایش حضور مردم و بازدید از نمایشگاه تجهیزات پزشکی نسبت به گذشته کاملاً مشهود است.

وی افزود: صف‌های ثبت نام کنندگان برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی نمایشگاه که هر روز در حوزه‌های مختلف کسب و کار برگزار می‌شود نیز نشانه استقبال کم نظیر مردم و بازدید کنندگان از نمایشگاه امسال است.

همچنین، سید حسین صفوی رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با اشاره به افزایش کیفیت تجهیزات و ملزومات پزشکی داخلی گفت: هیأت امنای صرفه جویی ارزی بزرگ‌ترین حامی شرکت‌های تولید کننده تجهیزات پزشکی در کشور است.

وی با اشاره به بازدید از نمایشگاه تجهیزات پزشکی، اظهار داشت: نمایشگاه پررونق است و مشارکت تولید کنندگان را به خوبی می‌توان با حضور آنها در نمایشگاه احساس کرد.

صفوی افزود: هیأت امنای صرفه جویی ارزی در کنار وظایفی که بر عهده دارد، تأمین اقلام استراتژیک و حیاتی برای بیماران را انجام می‌دهد و در این راستا کالاهای خاصی که برای بیماران قلبی و ناشنوا مورد نیاز است، تأمین می‌کند؛ همچنین در کنار آن برای تجهیز بیمارستان‌ها هم اقدام لازم را انجام می‌دهد.

صنعت تجهیزات پزشکی در مسیر پیشرفت/ ۲۰۰۰ میلیارد تومان خرید داخلی

وی با عنوان این مطلب که بیش از ۹۰ درصد محصولات تأمین شده در سال گذشته از سبد تولیدات داخلی بوده است، اضافه کرد: هر سال شاهد افزایش کیفیت تجهیزات تولید شده در داخل کشور هستیم و تنها برخی از محصولات بوده که همچنان نیازمند واردات آنها هستیم.

صفوی با بیان اینکه بیشتر تجهیزات بیمارستان‌ها نیز توسط محصولات تولید داخل تأمین می‌شود، یادآور شد: هیأت امنای صرفه جویی ارزی با خریدهای تجمیعی که از تولیدکنندگان انجام می‌دهد، بزرگ‌ترین حامی شرکت‌های تولید کننده داخلی است.

رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: اگر بخواهیم چند سال گذشته را بررسی کنیم در حوزه تولید تجهیزات و ملزومات پزشکی توسعه قابل توجهی اتفاق افتاده و امسال در نمایشگاه شاهد محصولاتی هستیم که تکنولوژی بالایی دارند.

وی تصریح کرد: تجهیزاتی را مشاهده می‌کنیم که حتی در دنیا تولیدکنندگان محدودی دارد و محققان ایرانی موفق شده‌اند به این فناوری‌ها دست پیدا کنند و تولید این تجهیزات پزشکی را در کشور انجام داده و در بخش تشخیص و درمان آنها را عرضه کنند.

صفوی خاطرنشان کرد: هیأت امنای صرفه جویی ارزی به طور کلی در صورتی که تولیدات داخلی با کیفیت وجود داشته باشد صرفاً از تولیدات داخل خریداری می‌کند و برای حمایت از تولید کنندگان اگر محصولی را برای اولین بار به بازار عرضه کند با توجه به فرایندهایی که وجود دارد از روش‌های خرید بار اول به صورت پیش خرید یا خریدهای حمایتی محصولات آنها را به چرخه درمان وارد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما پیوسته در حال گرفتن بازخورد از کیفیت این محصولات هستیم و گزارش آنها را به سازمان غذا و دارو که مرجع تأیید کننده کیفیت محصولات است، اعلام می‌کنیم. همچنین به صورت پیوسته کیفیت این محصولات در حال افزایش و به روز شدن است.

رئیس هیأت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: تقریباً نزدیک ۲ هزار میلیارد تومان خرید ما از محل تولیدات داخلی برای تجهیز مراکز درمانی کشور بوده است، در صورتی که اگر ما می‌خواستیم از محصولات خارجی خرید کنیم این عدد شاید بیشتر از ۶ هزار میلیارد تومان می‌شد.


11902465
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است