بازار 18:30 - 13 آذر 1400

فراز و نشیب قیمت تیرآهن در سال های 98، 99 و 1400

تیرآهن یکی از پرکاربردترین محصولات فولادی است که بعد از اتمام فرایند ساخت سازه، امکان توسعه را در مراحل بعدی ساخت‌وساز فراهم می‌آورد. در سال‌های اخیر به دلیل عدم ثبات شرایط اقتصادی کشور قیمت تیرآهن دچار نوسانات متعددی شده است. پیش‌بینی و تحلیل قیمت تیر آهن برای فعالان این حوزه امری بسیار مهم و حیاتی است. با وجود اینکه تغییرات بهای تیرآهن تحت تاثیر پارامترهای مختلفی ازجمله قیمت جهانی فولاد، قیمت ارز، میزان عرضه و تقاضا و... قرار دارد، اما تحلیل تکنیکال جدول‌ها و نمودار قیمت تیرآهن تا حد زیادی می‌تواند به پیش‌بینی سیر تغییرات قیمت تیرآهن (https://ahanportal.com/beam/) کمک کند. 

طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

"خرید به موقع و پیدا کردن بهترین قیمت تیرآهن نقش بزرگی در ضرر و زیان پروژه‌های مختلف خواهد داشت. در نتیجه یک خرید سودمند و مطمئن با اطلاع از قیمت روز تیرآهن انجام می‌شود. شناخت سایزهای پرطرفدار این محصول مثل تیرآهن 12، 14، 16 و 18 و آگاهی از کاربرد هر کدام از آن‌ها فرآیند خرید را برای شما ساده‌تر خواهد کرد."

بررسی  تغییرات قیمت تیرآهن در سال 98

در سال ۹۸ هم نمودار قیمت تیرآهن در کل شیب صعودی را تجربه کرد و در زمستان ۹۸ قیمت آن به صورت انفجاری رو به افزایش گذاشت. این روند افزایش قیمت در اواخر سال ۹۸ که متاثر از تحریم‌های اقتصادی، کاهش تولید داخلی، افزایش میزان تقاضا و افزایش نرخ ارز بود، در اوایل سال ۹۹ هم ادامه پیدا کرد.

بررسی نمودار تغییرات قیمت تیرآهن در سال 99

همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید در سال ۹۹ به دلیل رشد شاخص بورس، افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت جهانی فولاد از ابتدای سال، نمودار تغییرات قیمت تیرآهن سیری صعودی را در پیش گرفت. روند صعودی نمودار قیمت تیرآهن در خرداد ماه و تابستان 99 با شیب تندتری افزایش یافت و این سیر صعودی  تا پایان سال 99 ادامه داشت. تنها در دو مقطع زمانی در حدود نیمه دوم مرداد ماه و نیمه دوم آبان ماه به دلیل کاهش قیمت دلار و هم‌چنین کاهش قیمت جهانی آهن شیب نمودار تغییرات قیمت تیرآهن به شکل نزولی در آمد. در آذر ماه سال ۹۹ روند صعودی نمودار قیمت تیرآهن به حداکثر میزان خود رسید و قیمت تیر آهن در آذر ماه ۹۹ حدود سه برابر نسبت به شروع سال ۹۹ افزایش یافت. البته در روزهای پایانی سال به دلیل کاهش میزان تقاضا و کاهش نرخ ارز این روند صعودی تا حدودی تعدیل شد.

 

در این تصویر نمودار قیمت تیرآهن را در سال 1399 مشاهده می کنید.

بررسی نمودار نوسانات قیمت تیرآهن در سال ۱۴۰۰

با توجه به نمودار زیر که برای نمونه‌ای از تیرآهن‌های پرفروش کشور در سال 1400رسم شده است، در بهار سال ۱۴۰۰ بازار آهن‌آلات تحت تاثیر نزدیکی به زمان انتخابات و انتظارات برای تشکیل دولت جدید دچار رکود قابل توجهی شد؛ به طوری که از فروردین تا خرداد ماه ۱۴۰۰ قیمت تیرآهن تقریبا ثابت بود و دامنه افزایش بهای تیرآهن در فصل بهار ۱۴۰۰ از هزار تومن هم کمتر بود. اما با مشخص شدن نتایج انتخابات، نوسان اندک قیمت ارز و اتفاقاتی مانند قطعی برق و تعطیلی مقطعی کارخانه‌ها، در تابستان ۱۴۰۰ قیمت تیر آهن رو افزایش گذاشت به طوری‌که این نمودار در مرداد ماه با شیب تند صعودی شد.

البته تلاش‌های دولت برای تثبیت نرخ ارز باعث شد تا بار دیگر  قیمت تیرآهن تعدیل شود تا حدی که در شهریور ماه 1400 نه تنها سیر صعودی نمودار متوقف شد، بلکه در بعضی از روزها نمودار روند نزولی هم داشت. در پاییز ۱۴۰۰ هم به دلیل نوسانات مقطعی قیمت ارز نمودار تغییرات قیمت تیرآهن هم مجددا با شیب ملایمی روند صعودی در پیش گرفت. پیش‌بینی می‌شود زمزمه قطعی گاز برای برخی از واحد‌های بزرگ صنعتی در زمستان ۱۴۰۰ و هم‌چنین نوسانات قیمت ارز و تحولات سیاسی می‌تواند ارزش تیرآهن را در زمستان ۱۴۰۰ تحت شعاع قرار دهد.

 

در این تصویر تغییرات قیمت تیرآهن رادر سال 1400 مشاهده می کنید.

 

تحلیل بهای تیرآهن از سال 98 تا 1400

طبق آنچه در نمودار زیر قابل مشاهده است نمودار تغییرات قیمت تیرآهن از سال 98 روند صعودی خود را آغاز کرده و این روند صعودی از تابستان 98 تا آذر ماه شیب بسیار تندی را طی کرد. اما در اواخر پاییز 98 بعد از یک نزول مقطعی تا اکنون قیمت تیرآهن تغییرات ملایمی را با روند صعودی تجربه کرده است. در سال 1400 پس از طی یک دوره سه ماهه رکود بازار فولاد، قیمت تیرآهن در تابستان و پاییز با شیب بسیار ملایم در حال صعود است. البته در زمستان 1400 تغییراتی مانند تغییر نرخ ارز و تحولات سیاسی منطقه‌ای ممکن است این روند ملایم را با نوسانات شیب‌دار و ملتهب مواجه کند. نمودار قیمت تیرآهن در 3 سال اخیر در تصویر زیر قابل مشاهده است.

طبق نظر متخصصان آهن پرتال:

"با استفاده از نمودار نوسانات قیمت تیرآهن شما مسیر راحت‌تری برای پیش بینی نرخ این محصول در ماه‌های آتی خواهید داشت و این امر موجب انتخاب درست‌تری در زمان مناسب می‌شود که در قیمت نهایی پروژه که بسیار پر اهمیت بوده تاثیر می‌گذارد. کاربرد گسترده این محصول در سایزهای 14، 16 و 18 بوده که نمودار تغییرات قیمت تیرآهن در هر سایز متفاوت خواهد بود و اطلاعات مفیدی را در دسترس قرار می‌دهد."

 

در این تصویر تغییرات قیمت تیرآهن از سال 98 تا 1400 را مشاهده می کنید.

 بررسی علل نوسانات قیمت تیر آهن

در ادامه برخی از عوامل تاثیرگذار بر قیت تیرآهن را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

  • تغییرات قیمت ارز

از آنجایی که بسیاری از تجهیزات و مواد اولیه تولید مشتقات فولاد مانند تیرآهن و میلگرد از کشورهای خارجی وارد می‌شوند، بنابراین قیمت ارز به صورت مستقیم روی قیمت میلگرد، تیر آهن و دیگر محصولات فولادی تاثیرگذار است. افزایش قیمت ارز به خصوص افزایش قیمت دلار به صورت آنی باعث افزایش قیمت همه محصولات فولادی می‌شود.

  • قیمت جهانی فولاد

قیمت فولاد در بازار جهانی به صورت مستقیم روی قیمت تیرآهن و سایر محصولات فولادی تاثیرگذار است. هر گونه صعود و نزول در قیمت جهانی فولاد باعث تغییر نمودار قیمت انواع محصولات فولادی خواهد شد.

  • تحولات سیاسی

تحولات سیاسی و منطقه‌ای یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در قیمت کالاهای استراتژیک مانند آهن است. تحریم‌های سال‌های اخیر و عدم ورود مواد اولیه و تجهیزات فنی، یکی از دلایل عمده سیر صعودی نمودار نوسانات قیمت تیرآهن در سال‌های اخیر بوده است.

پیش بینی قیمت تیرآهن تا پایان سال ۱۴۰۰

برای پیش‌بینی قیمت تیرآهن دو نوع تحلیل تکنیکال و بنیادی قابل تعریف است. تحلیل تکنیکال بر اساس داده‌ها و نمودار تغییرات قیمت تیرآهن است و بیشتر بر اساس آمار و ارقام صورت می‌گیرد. اما تحلیل بنیادی بر اساس پیش‌بینی شرایط کلی و اتفاقات قابل پیش‌بینی در آینده صورت می‌گیرد. طبق تحلیل نمودار قیمت و پیش‌بینی‌های احتمالی افزایش نرخ ارز، تحولات سیاسی و حتی قطعی گاز و... به نظر می‌رسد در زمستان ۱۴۰۰ هم تغییرات صعودی با شیب ملایم و دامنه کم برای بهای تیرآهن محتمل است.

سخن آخر

در این مقاله ابتدا به بررسی تغییرات قیمت تیرآهن در سال‌های 98 تا 1400 پرداختیم، سپس پیش بینی قیمت این محصول فولادی را با تحلیل تکنیکال و بنیادی مورد بررسی قرارد دادیم تا در زمان مناسب اقدام به خرید کنید. شما می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت آهن پرتال، مرجع قیمت انواع فروشندگان از قیمت روز آهن و محصولات فولادی مانند تیرآهن و میلگرد که توسط فروشندگان مختلف ارائه می‌شود، مطلع شوید.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت آهن آلات می‌توانید به وب سایت زیر مراجعه کنید.

ahanportal.com

آدرس: تهران – ستارخان – حبیب الله شمال – بن بست بنفشه – پلاک 2

ایمیل: info@ahanportal.com

تاریخ: 1400/09/13


11350038
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» جملات ماندگار از رحمان شاهسواری کینگ نویسنده

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است