اجتماعی 17:17 - 27 مهر 1400
مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به وضعیت شیوع مواد مخدر گفت: وضعیت شیوع به گونه ای است که در جمعیت عمومی ۵.۴ درصد، در دانش آموزی و متوسطه و هنرستانها ۲.۱ درصد و در دانشجویان دولتی ۴.۷ و در محیطهای کارگری ۲۲.۳ درصد وضعیت مصرف داریم. الگوهای مصرف بیشتر مواد اوپیوئدی و توهم زاست.

آخرین وضعیت شیوع مصرف مواد مخدر در کشور و تبعات آن

به گزارش ایسنا، دکتر صرامی در نشست تخصصی روند برنامه تحول راهبردی مبارزه با مواد مخدر و بررسی تحولات کشور افغانستان و پیامدهای آن در عرصه مبارزه بیان کرد: در حوزه سیمای مواد مخدر اگر در یک نگاه کوتاه در عرصه جهانی بخواهیم ببینیم چه وضعیتی داریم؟، مواد مخدر به عنوان یک تهدید استراتژیک چند وجهی، چند سببی و سیستماتیک سبب شده است که طی ۱۳ سال اخیر میزان مصرف مواد در سال ۲۰۰۶ که ۲۰۸ میلیون نفر بود در سال ۲۰۱۹ به ۲۷۵ میلیون نفر افزایش پیدا کند. این روند افزایش ۳۲ درصدی که حداقل افراد یکبار در سال یکی از مواد مخدر، محرک یا توهم زاها را استفاده کرده اند یک زنگ خطر جهانی برای جامعه بشریت است. 

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سطح جمهوری اسلامی ایران، باتوجه به برخی از ضعفها در خرده نظامهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متاسفانه در دهه های دوم و سوم با رشد شیوع مصرف مواد مواجه بودیم. ما در دهه اول انقلاب به واسطه وجود ضد ارزش بودن مصرف مواد و افزایش سرمایه های اجتماعی و حضور مشارکتهای مردمی با کاهش شیوع مصرف مواجه بودیم که امیدواریم در عرصه این تهاجمات بتوانیم با جدیت بیشتر برای گام دوم انقلاب نسبت به کاهش شیوع مصرف مبادرت کنیم.

وی گفت: وضعیت شیوع به گونه ای است که در جمعیت عمومی ۵.۴ درصد، در دانش آموزی و متوسطه و هنرستانها ۲.۱ درصد و در دانشجویان دولتی ۴.۷ و در محیطهای کارگری ۲۲.۳ درصد وضعیت مصرف داریم. الگوهای مصرف بیشتر مواد اوپییدی و توهم زاست.

صرامی خاطرنشان کرد: در خسارتهای اجتماعی مواد مخدر از همسرآزاریها و طلاق و کودک آزاری تا قتل از مشکلاتی است که بر جامعه تحمیل می شود. خسارتهای اقتصادی کشور ناشی از موادمخدر در هزینه های مستقیم و غیرمستقیم ۱۶۷ هزار میلیاردتومان در یکسال است که در عرصه جامعه و دولت و فقر این هزینه ها ایجاد شده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در بحث مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد تومان و در ۶ ماهه امسال بیش از ده هزار میلیاردتومان ضربه به بنیانهای مالی وارد شده است. 

صرامی اظهار کرد: در ۶ ماهه اول سال جاری بیش از ۵۹۶ تن کشفیات انواع مواد مخدر توسط نیرو ها بوده است و این اقدامات درحالی بود که با افزایش تحریمها و بیماری کرونا و محدودیتهای اعتباری مواجه بودیم اما با رهنمودها بسیار صحیح و اشراف اطلاعاتی و بهره گیری از همه ظرفیتها و  تمرکز اقدامات در مناطق شرق و حاشیه شرق سبب شد که ۷۰ درصد کشفیات را با انجام اقدامات اطلاعاتی، ۷۲ درصد کشفیات به استانهای شرقی و حاشیه شرق و هلاکت قاچاقچیان ختم شود.

انتهای پیام


11279659
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر حمید نوری (شهروند بازداشت‌شده ایرانی توسط سوئد) در پیامی از بازداشت برادرش که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، در آن کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» احدپور گفت: خانه های هلال به عنوان دیده بان اصلی در کنار مردم هستند تا بتوانند گروه های امداد و نجات را از گستردگی میزان حادثه به موقع مطلع کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است