فرهنگی‌هنری 16:21 - 29 دی 1400
مستند «ترنج» با موضوع سنت‌های غذایی در مناطق مختلف ایران، روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

مرور دستور پخت غذاهای زمان قاجار در تلویزیون

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی شبکه مستند، مجموعه «ترنج» تولید جدید شبکه مستند سیما، به تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا و کارگردانی سام کلانتری، روایتی از سنت‌های غذایی در مناطق مختلف ایران است که از پنجشنبه ۳۰ دی ساعت ۲۲ روی آنتن می رود.  

تهیه‌کننده «ترنج» درباره این مجموعه مستند گفت: «ترنج» مجموعه‌ای ۱۲ قسمتی با موضوع فرهنگ و تاریخ خوراک در ایران است. در هر قسمت از این مجموعه سراغ یکی از موضوعات اصلی در حوزه خوراک می‌رویم و به انواع سنت‌های غذایی در کشورمان می‌پردازیم.

مرور دستور پخت غذاهای زمان قاجار در تلویزیون



شکیبانیا افزود: مثلا در یکی از قسمت‌ها سراغ گندم و نان که قوت غالب مردم کشورمان است می‌رویم و سنت‌های مختلف در تهیه آرد و نان در نقاط مختلف کشور را به تصویر می‌کشیم. هم‌چنین در قسمت دیگری درباره خرما که یکی از درخت‌های مهم در بخش‌های جنوبی کشورمان است صحبت می‌کنیم و آداب و رسوم مردم که از این درخت نشأت گرفته است را نمایش می‌دهیم. تنوع غذاهای دریایی در شمال و جنوب ایران، شیرینی‌ ها، نوشیدنی‌ها، شامل انواع شربت‌ها و چای‌ از دیگر موضوعاتی است که در این مجموعه به آنها پرداخته شده است.

مرور دستور پخت غذاهای زمان قاجار در تلویزیون



وی گفت: در یکی از قسمت‌ها به غذاهای فرنگی پرداختیم اما از جنبه ایرانیان به آنها ورود کرده‌ایم. در حقیقت نقش آن غذا در فرهنگ ایرانیان را مورد بررسی قرار دادیم.

تهیه‌کننده مستند «ترنج» با اشاره به اهمیت تولید این مستندها گفت: سنت‌های غذایی و خوراکی هر کشور یکی از بخش‌های مهم از فرهنگ آنجا محسوب می‌شود که با سیر تمدنی آن کشور آمیخته است.

مرور دستور پخت غذاهای زمان قاجار در تلویزیون



شکیبانیا درباره روند تولید این مجموعه گفت: این مجموعه از نظر تولیدی بسیار مفصل بود و به ویژه زمانی که همه‌گیری کرونا به وجود آمد، کارمان سخت‌تر نیز شد و نتوانستیم برخی قسمت‌های برنامه را تکمیل کنیم. در تولید «ترنج» هم تحقیقات کتابخانه‌ای داشتیم، هم میدانی. برای مثال سراغ کتاب‌های دستور پخت قدیمی که عمدتا از زمان قاجاریه به جای مانده است، رفتیم. هم‌چنین گروه ما به بخش‌های مختلفی از کشورمان سفر کرده و سنت‌های غذایی در این مناطق را مورد بررسی قرار داده است.

مرور دستور پخت غذاهای زمان قاجار در تلویزیون

مرور دستور پخت غذاهای زمان قاجار در تلویزیون



عوامل تولید این مستند عبارتند از: کارگردان: سام کلانتری، راوی، نویسنده و سرپرست پژوهش: نیوشا طبیبی، گروه پژوهش: ایمان پاکنهاد، نرگس جودکی، پریسا صهبا و نسرین جودکی، فیلمبردار: سیاوش مزروعی، تدوین: اوژن سیداشرفی، مدیر تولید: محسن مرادی، صدابردار: حمید غیاثی و آهنگساز: علی بوستان.

مجموعه «ترنج» پنج‌شنبه‌ها ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش می‌شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۱۰ و یکشنبه‌ها ساعت ۲۰ خواهد بود.

مرور دستور پخت غذاهای زمان قاجار در تلویزیون

انتهای پیام


11417695
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برای همدردی با مردم و کودکان مظلوم غزه در ایام ماه مهمانی خدا، روز جمعه از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با عنوان «مثلا جنگ نیست» رونمایی شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اماکن متبرکه، هیأت‌ها و مساجد کشور همزمان با شب‌های قدر مجالس احیا و مناجات برپا می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است