اجتماعی 14:10 - 21 مرداد 1401
انجمن یوزپلنگ ایرانی از شناسایی یک خانواده جدید یوز با ۴ توله یوز تازه متولد شده در محدوده منطقه حفاظت شده توران خبر داد.

هلیا؛ ۴ یوزپلنگ جدید به طبیعت ایران هدیه کرد/ یوزهای ایرانی افزایش یافتند

به گزارش خبرنگار فارس، یک هفته پیش بود که خبری ناراحت کننده از محدوده جاده عباس آباد در حوالی منطقه حفاظت شده توران منتشر شد. یک توله یوزپلنگ آسیایی در اثر سانحه تصادف در جاده میامی _ عباس آباد در این حوالی تلف شد. راننده خودرویی که با این توله یوز تصادف کرده بود.

بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی گزارش‌های مردمی از حضور یک خانواده یوز در این محدوده باعث شد تا جمعی از فعالان و محیط بانان برای حفظ جان یوزهایی که به سمت جاده پرخطر عباس آباد آمده بودند، به صورت شبانه روزی به گشت زنی بپردازند.

جاده میامی ـ عباس آباد تاکنون جان 8 یوزپلنگ آسیایی را گرفته است. در یکی از تصادفات این جاده بعد از کشته شدن یک یوز، شب بعد دو عضو دیگر این خانواده یوز به دنبال یوز کشته شده بودند و دقیقا در محل تصادف قبلی کشته می شوند. 

به همین دلیل تیمی در محل به صورت شبانه‌روزی مستقر شده و با پروژکتورکشی و با روشن کردن آتش در منطقه و ایجاد هشدار، تلاش کرد در صورت مشاهده یوز مادر و توله ‌های همراه آنها را از منطقه خطر دور کنند. 

این تیم شب گذشته برای بررسی نقاط گزارش اخیر یوزپلنگ در خارج از منطقه حفاظت شده توران در حال بررسی گزارش‌ها و گشت‌زنی میان منابع بود، که ناگهان با یک خانواده پنج نفره یوزپلنگ مواجه شده است.

مرتضی پورمیرزایی مدیرعامل انجمن یوزپلنگ ایرانی که در این گشت زنی با خانواده یوز جدید مواجه شده است، در گفت وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه پس از تصویربرداری از مادر خانواده و تطبیق آن‌ها با تصاویر دوربین‌های تله‌ای مشخص شد که این فرد «هلیا» توله یوزپلنگ «هرب» ماده یوزی است که سال 98 از مادر خود جدا شده و با توجه به مشاهدات، اولین زایمان خود را در این محدوده انجام داده است. گفت: خوشبختانه این یوز ماده توانسته است زادآوری داشته باشد و ۴ توله یوز دیگر را به طبیعت کشورمان هدیه کند.

وی از حضور این ماده یوز و فرزندانش در محدوده مناطق آزاد خبر داد و گفت: احتمال اینکه با بزرگ شدن توله یوزها این خانواده به سمت منطقه حفاظت شده توران یا میاندشت بروند وجود دارد.

استان سمنان تنها زیستگاه زادآور یدزها در ۳ سال گذشته بوده  که تا پیش از شناسایی خانواده ۵ قلاده ای هلیا، ۱۵  یوز دیگر در آن شناسایی شده بودند.

انتهای پیام/


11651839
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام موحدی گفت: با اصلاح قانون انتخابات شاهد اتفاقات خوبی بودیم. همچنین با توجه به قانون شفافیت مالی تا حدودی از اسراف و تبذیر جلوگیری شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهری منطقه یک گفت: تونل نوری در پیاده راه باغ فردوس به عنوان یکی از نقاط پر تردد گردشگری منطقه یک با هدف زیباسازی محیطی و بصری، اجرا و نصب شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: دستگاه قضائی مقابل زمین خواری ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در گیلان ایستاد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین رییس پلیس راه راهور فراجا از جان باختن ۵۸۵ نفر در سفر‌های نوروزی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس کل دادگستری استان تهران بر ضرورت هم‌افزایی تمامی قوا و دستگاه‌ها در جهت تحقق راهبرد «جهش تولید با مشارکت مردم» تاکید کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران از افتتاح خانه روزنامه‌نگاران در سال جدید خبر داد و گفت: این خانه در محل خانه نراقی واقع در چهار راه طالقانی خواهد بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جشنواره بزرگ
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار تهران گفت: در ماه‌های اولیه سال جاری برنامه‌ریزی جدی صورت گرفته است که پدیده زباله‌گردی و کودکان کار ساماندهی شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» استاندار تهران گفت: اقدامات داوطلبانه هلال احمر جهاد خاموش است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» اولین جلسه شورای فرهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با هدف تقویت بنیان‌های فرهنگ سازمانی و صیانت و حفظ نیروی انسانی بر اساس آموزه‌های دینی و مذهبی برگزار شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است