گوناگون 05:43 - 28 مهر 1400

سفرهای طولانی فضایی به مغز فضانوردان آسیب می رساند

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد در این مطالعه، پنج فضانورد روس با میانگین سنی ۴۹ سال را مطالعه کردند که به طور متوسط ۵.۵ ماه در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) اقامت داشتند.

نمونه خون از فضانوردان ۲۰ روز قبل از عزیمت به ISS و یک روز، یک هفته و حدود سه هفته پس از بازگشت به زمین گرفته شد.

نمونه‌های خونی برای پنج نشانگر زیستی آسیب مغزی مورد بررسی قرار گرفت: رشته نوروفیلامنت (NFL)، پروتئین اسیدی فیبریل گلیال (GFAP)، تاو (T-tau) و دو پروتئین بتا آمیلوئید.

بر اساس یافته‌های بدست آمده، سطح سه نشانگر زیستیNFL ، GFAP و پروتئین بتا آمیلوئید Aß۴۰، پس از بازگشت فضانوردان از ایستگاه فضایی به میزان قابل توجهی بالاتر بود.

«هنریک زتربرگ»، نویسنده ارشد مطالعه، در این باره می‌گوید: «برای اولین بار است که در آزمایش خون پس از سفرهای فضایی، شواهد مشخصی از آسیب سلول‌های مغزی به ثبت رسیده است. این امر باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد و در صورت رایج شدن از سفرهای فضایی در آینده جلوگیری شود.»

وی در ادامه می‌افزاید: «هنوز مشخص نیست که علت این موضوع، بی وزنی، تغییرات در مایع مغزی یا عوامل استرس زا همراه با پرتاب و فرود است یا ناشی از چیز دیگری است.»

محققان همچنین هنگام انجام اسکن MRI از مغز فضانوردان پس از بازگشت به زمین، تغییرات مغزی را مشاهده کردند و در آزمایشات بالینی مغز آنها نیز اختلال‌هایی مشاهده شد.

تحقیقات قبلی نشان داده بود که مدت زمان طولانی در فضا می‌تواند آثار فیزیکی مضری از جمله از دست دادن ماهیچه‌ها و استخوان‌ها، مشکلات بینایی و تغییرات در باکتری‌های روده داشته باشد.


11280053
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است