فرهنگی‌هنری 14:23 - 06 خرداد 1402

«موسیقی شمال بوشهر» در بوشهر رونمایی شد/ تجلیل از هنرمند پیشکسوت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از امور رسانه‌ای پروژه، آلبوم «موسیقی شمال بوشهر» به عنوان بیستمین اثر محسن شریفیان در آئینی همراه با تجلیل از نی‌جفتی‌نواز دیلمی «بامصطفی ظرافت» در روستای بینک شهرستان دیلم با حضور هنرمندان بوشهری رونمایی شد.

گردآورنده و پژوهشگر آلبوم موسیقی شمال بوشهر در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: آلبوم «موسیقی شمال بوشهر» شامل ۱۶ قطعه با نام‌های «یار یار ۱»، «سرتراشون»، «آقای ابوذر»، «حالو حالو ۱»، «آی شیرین شیرین»، «حالو حالو ۲»، «ای یار مبارک بادا»، «تیرمه»، «مجنون شدم»، «جومه زرد»، «اشکله و درحونه»، «یا لیل»، «سرور»، «سوارکاری»، «چوبی»، «یار یار ۲» و «خر یه گوش»، «ای دایه دایه» است.

شریفیان با بیان اینکه بیستمین اثرش بدون هیچ کمکی رونمایی شده، افزود: نوازندگی ۱۶ قطعه آلبوم «موسیقی شمال بوشهر» با هنرمندی نی‌جفتی نوازان زنده یاد بامصطفی ظرافت، میلاد خواجه‌گیری، محسن بوعلی، سید امیر محمدی مطلق، رحیم محمدپور و نوازندگی تمبک توسط نوازندگان ماشالله اکبری و وحید اژدری گردآوری شده است.

وی اظهار کرد: در استان بوشهر سه روایت مختلف برای نی‌انبان، نی جفتی و موسیقی سازی وجود دارد که شامل کنگان و سیراف، بوشهر و شمال استان بوشهر است که موسیقی گناوه و دیلم عاریه‌های زیادی از موسیقی لری در خود دارد.

شریفیان با اشاره به اینکه موسسه فرهنگی هنری ماهور حامی این اثر بوده، افزود: در این بین حضور فعال نوازندگان شهرستان دیلم منجر شد تا آلبوم «موسیقی شمال بوشهر» با هنرمندی آنان رقم بخورد.

وی اظهار کرد: قدیم الایام در شهرستان دیلم برای ساختن نی جفتی به جای نی از استخوان شهپر دال (گونه‌ای کرکس) استفاده و به آن "نی خس" می‌گفتند که ساز استاد بامصطفی (حسین) ظرافت از همین نوع بوده است. زنده یاد ظرافت پیشکسوت برجسته شهرستان دیلم در دوران حیات خود در نواختن نی‌جفتی بسیار هنرمندانه ظاهر شد و مایه مباهات است که هنرمندان جوان دیلمی نیز بخوبی مسیر هنری وی را تداوم بخشیده‌اند.

«موسیقی شمال بوشهر» در بوشهر رونمایی شد/ تجلیل از هنرمند پیشکسوت

مراسم رونمایی از آلبوم محسن شریفیان در روستای بینک از توابع شهرستان دیلم و در قلعه‌ای مشهور به هزاره صفوی با حضور گسترده هنرمندان استان از جمله ایرج صغیری (هنرمند پیشکسوت تئاتر استان بوشهر* و بلوکات لیراوی برگزار شد. ضمن اینکه و سه گروه محلی از شهرستان دیلم نیز به اجرای موسیقی محلی پرداختند و محسن شریفیان نیز در این مراسم بصورت ویژه موسیقی محلی قطعه غبار را اجرا کرد.

در پایان این مراسم نیز تعدادی از خوانندگان مطرح بوشهری به نام‌های عیسی سلیمیان، امین فیروز پور، عبدالله مقاتلی، حیدری احمدی، محمد فرامرزی و خدر عزیز زاده به اجرای خیام خوانی پرداختند که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.

حسین ظرافت مشهور به «بامصطفی» از نوازندگان پیشکسوت و فقید نی‌جفتی استان بوشهر در شهرستان دیلم است که در زمینه نواختن نی‌جفتی تبحری خاص داشت با بیش از نیم قرن فعالیت در این عرصه هنری، خاطرات بسیار زیبا و ماندگاری از حضور در مراسم شادی مردم برجای گذاشته است.

ظرافت متولد ۱۳۲۰ از روستای بویرات شهرستان دیلم بوده است که پس از ۷۰ سال فعالیت در عرصه نواختن موسیقی بومی محلی و انتقال تجربیات و هنر خود به نسل جدید، ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ پس از یک دوره بیماری در ۸۰ سالگی به رحمت ایزدی پیوست.


11901055
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است