بازار 09:47 - 20 اسفند 1401

عوامل موثر بر قیمت طلا چیست؟

 

از زمان‌های بسیار قدیم تا به امروز طلا یک دارایی بسیار امن بود که مردم ترجیح می‌دهند برای سرمایه‌گذاری آن را مورد انتخاب قرار دهند. همه ما به این موضوع عادت کردیم که در هر زمان اخبار متفاوت را در مورد قیمت طلا بشنویم. نخستین واکنش در بازارهای مالی به طلا و ارز مرتبط می‌شود اما این اتفاق چه دلیلی دارد ؟ چرا قیمت طلا تا به این حد در اخبار و عوامل دیگر تأثیرگذار است ؟ اگر شما نیز به ‌دنبال کسب اطلاعات بیشتر درمورد عوامل مؤثر بر قیمت طلا هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

علت تأثیرپذیری قیمت طلا از اخبار چیست ؟

 همان طور که گفتیم اولین واکنش در اخبارها مربوط به دلار و طلا می‌شود. در حقیقت این دو مورد می‌توانند قیمت بسیاری از اجناس را تحت ‌الشعاع قرار دهند. همه افراد جامعه، طلا را یک دارایی بسیار امن و بهترین روش سرمایه‌گذاری می‌دانند. با بررسی تاریخی قیمت طلا نیز می‌توان متوجه شد که در بازه‌های زمانی به خصوصی قیمت آن بالا رفت و در برخی مواقع نیز قطعاً قیمت آن به ثبات رسیده و یا کاهش پیدا می‌کند. بنابراین می‌توان گفت دلیل تأثیرپذیری بسیار بالای قیمت طلا و سکه در مقایسه با بازارهای موازی این بود که افراد ترجیح می‌دهند در زمان بروز مشکلات اقتصادی به سراغ دارایی امن همانند طلا بروند تا بتوانند همواره ارزش سرمایه حفظ کنند. درنتیجه اتفاقات ذکر شده سبب افزایش تقاضا شده و قیمت طلا نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

 بررسی عوامل تأثیرگذار بر قیمت طلا و سکه

پیش‌از این‌که بخواهیم عوامل تأثیرگذار بر قیمت طلا را مورد بررسی قرار دهیم، لازم است بدانید که قیمت طلا با استفاده از بک فرمول محاسبه می‌شود. اگر به فرمول محاسبه مظنه طلا دقت کرده باشید، در صورت کسر قیمت جهانی اونس طلا به قیمت دلار ضرب شده و قیمت سکه به دست می‌آید. بنابراین دو عامل تعیین ‌کننده قیمت طلا و سکه اونس جهانی و دلار هستند. به همین دلیل برای این‌ که بدانیم چه عواملی می‌تواند روی قیمت روزانه طلا و سکه مؤثر باشد ؟ باید به قیمت اونس جهانی توجه کرد. چراکه این عوامل دقیقاً به شکل مستقیم روی قیمت طلا مؤثر خواهند بود.

 عوامل تأثیرگذار بر قیمت طلا در جهان

 قیمت جهانی طلا به عواملی همانند رفتار سرمایه‌ گذاران، شاخص دلار، متغیرهای اقتصادی و میزان عرضه و تقاضا بستگی خواهد داشت. در ادامه به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم.

 اطلاعات و داده‌های اقتصادی

 داده‌های اقتصادی همانند نرخ بیکاری، نرخ تولید رشد، ناخالصی و... بر قیمت طلا تأثیر گذار هستند. به‌ طور مثال کاهش نرخ بیکاری افزایش تولید و رشد تولید ناخالص سبب کاهش قیمت طلا شده و درست برعکس افزایش نرخ بیکاری کاهش تولید و رشد تولید ناخالص سبب شده تا سرمایه‌گذاران زیا خرید طلا را انتخاب کرده و در نتیجه قیمت آن افزایش پیدا کند.

 میزان عرضه و تقاضا

 قیمت طلا نیز مانند محصولات دیگر به میزان عرضه و تقاضا وابسته خواهد بود به این صورت که اگر طرز تقاضا برای خرید طلا زیاد باشد، قیمت افزایش پیدا کرده و اگر تقاضا برای عرضه طلا پایین باشد، قیمت آن دچار کاهش می‌شود.

 نرخ تورم

تورم رابطه کاملاً مستقیمی با قیمت طلا و سکه دارد. به این صورت که با افزایش تورم سرمایه‌گذاران زیادی خرید طلا را انتخاب کرده و به ‌این ‌ترتیب دوباره تقاضا برای خرید طلا افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه قیمت آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. از سوی دیگر نیز کاهش نرخ تورم و جذابیت ارزش طلا را کاهش داده و قیمت آن نیز کم خواهد شد.

 قیمت دلار

 قیمت طلا و دلار را جهان رابطه معکوس دارد. بدین صورت که تقویت شاخص دلار آمریکا سبب کاهش قیمت طلا شده و در صورتی ‌که در روند کاهشی داشته باشد، خرید طلا متقاضیان بیشتری را خواهد داشت.

 صندوق‌های سرمایه‌ گذاری طلا

صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در طلا هستند. تأثیرات این صندوق‌ها بر قیمت طلا خرید خیلی زیاد نیست اما همچنان تأثیرات خود را دارد. هرچه تقاضا برای خرید واحد صندوق‌های طلا بیشتر باشد، قیمت طلا نیز افزایش پیدا می‌کند.

عدم ثبات اقتصادی

 یکی دیگر از عوامل مؤثر بر قیمت طلا و قیمت سکه، عدم ثبات اقتصادی است. این عامل این مورد یک عامل روان‌شناختی بود و کاملاً به رفتار سرمایه‌گذاران بستگی دارد.

 بررسی قیمت طلا

همان که بهتر می‌دانید شرایط حال و افزایش تورم نرخ افزایش تورم سبب شده تا قیمت دلار، قیمت سکه، قیمت درهم صرافی و....هم دچار تغییرات چشمگیری شوند. شما باید به‌ منظور کسب اطلاعات دقیق به سامانه‌های معتبری مراجعه کنید. سایت الان چند می‌تواند به شکل دقیق شما را از قیمت ارز و سکه مطلع کند.


11836878
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است