وبگردی 12:02 - 02 اسفند 1402
مقاله‌ای روی حساب‌های کاربری ۵۳زن طی شش ماه متمرکز شد تا به چگونگی بازنمایی تجارب روزمره و نقش‌های گوناگون آنان همچون خانوادگی، شغلی، تحصیلی و... درفضای عمومی اینستاگرام دست یابد.

اینستاگرام آفت سبک زندگی زنان ایرانی

مقاله‌ای درسال۱۳۹۸ در مجله انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات چاپ شد که موضوع آن درباره نمایش سبک زندگی زنان جوان ایرانی در اینستاگرام بود. این مقاله روی حساب‌های کاربری ۵۳زن طی شش ماه متمرکز شد تا به چگونگی بازنمایی تجارب روزمره و نقش‌های گوناگون آنان همچون خانوادگی، شغلی، تحصیلی و... درفضای عمومی اینستاگرام دست یابد.

بازنمایی، معنا بخشیدن به واقعیت است که امروزه با اینستاگرام به دلیل ابزار‌های تصویرسازی بسیار گسترش یافت. به‌قول راجرز، استاد رسانه، فقط از طریق تصویرسازی است که می‌توان سبک‌های جدید زندگی رابه مخاطب معرفی کرد. حالا ازطریق اینستاگرام محققان متوجه شدند که زنان ایرانی در قالب مؤلفه‌های چهارگانه به تبلیغ سبک زندگی خود می‌پردازند: اول، امکانات و دارایی‌ها؛ دوم، فعالیت‌ها؛ سوم، ارزش‌ها، نگرش‌ها و اهداف و چهارم، روابط انسانی. 

امکانات و دارایی‌ها

امکانات و دارایی‌ها شامل خانه و خانه‌داری، تغذیه، پوشش، مصرف کالا‌ها واشیاست که بیشترمنظوربه‌رخ کشیدن وسایل خانه، دکوراسیون و اثاثیه خانه است. دراینجا زنان ودختران مجرد هرکدام به فراخور نقش خود درخانه به اعمال مدیریت و سلیقه خود می‌پردازند. برای مثال زنان می‌توانند درتمام خانه خود چیدمان خودشان را پیاده کنند و دختران تنها دراتاق‌های خود. اما موضوع تغذیه و آشپزی بیشتر برای زنان متأهل است که تأکید زیادی بر معرفی کردن آن به‌عنوان یک هنر یا مهارت لذت‌بخش دارند. در قضیه پوشاک هم بیشتر توجه برتنوع رنگ، طراحی ومعرفی یک استایل خاص است وهمین درمصرف کالاهاهم‌دیده می‌شود. نمایش کالا‌هایی که بیشتر جنبه تزئینی و ثانوی دارند و در حقیقت بیان یک زندگی تجملاتی است. 

فعالیت‌ها

گروه فعالیت‌ها شامل مجموعه گسترده‌ای از اعمال و رفتار‌های روزمره زنان طبقه متوسط ا‌ست که این مجموعه گسترده در نگاه مقاله «بازنمود سبک زندگی زنان جوانان‌ایرانی دراینستاگرام» به۱۰دسته کردار‌های فراغتی، کردار‌های مصرف فرهنگی روزآمد، کردار‌های خودمحورانه، کردارهای‌غذایی، مدیریت بدن، آموزشی، سیاسی واجتماعی، شغلی، خرید ومصرف واطوار تقسیم‌بندی می‌شوند. در اینجا ما به پنج مورد از آنان که بنابرگسترش دراینستاگرام زنان ایرانی دیده شده‌اند، تعریف مختصری را ارائه می‌دهیم:

الف) کردار‌های خودمحورانه: رفتار‌هایی که تاکید برشخصیت خود فرد دارند و از اومی‌خواهند که به‌دنبال علایق و آرزوهایش برود واساسا برای خودش وقت بگذارد. دراین زیرمجموعه زنان ودختران به هم‌جنسان‌شان توصیه به اولویت قرار دادن خواسته‌های خود وسپس همسر و فرزند دارند. دراین زمینه توصیه می‌کنند که ازبرداشت‌های دیگران ترسی نداشته باشند.

ب) مدیریت بدن: به معنای نظارت، مراقبت و دستکاری مستمر ویژگی‌های ظاهری و مرئی بدن است که از مهم‌ترین مصادیق آنان تغذیه و رعایت رژیم غذایی، ورزش به‌صورت حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای، توجه به آراستگی ظاهری، آرایش و عطر و تتو و... است.

پ) کردار‌های آموزشی: این مسائل عمدتا به‌صورت یادگیری تحصیلات آکادمیک مثل کلاس‌های زبان یا برنامه‌نویسی دیده می‌شود یا در قالب آموزش مهارت‌هایی مانند نواختن ساز، خیاطی و‌... وجود دارد. هدف هم بر تجربه یادگیری مجازی در فضای آکادمیک و هم ایجاد انگیزه جهت افزایش مهارت‌های زنان است.

ج) کردار‌های سیاسی و اجتماعی: مطمئنا در بسیاری از اینستاگرام‌های زنان ایرانی به مسائلی با محوریت رخداد‌های سیاسی و اجتماعی مثل انتخابات و زنان کارگر روبه‌رو شده‌اید که بیشتر هدف‌شان جلب توجه سایر زنان به این موضوعات و ایجاد انگیزه در آنان جهت مشارکت یا اصلاح آنان هست.

د) اطوار: گاهی اوقات در برخی از حساب‌های کاربران زنان ایرانی شاهد رفتار‌هایی حاکی از نجیب‌زادگی، طنزآمیز، نحوه ادای کلمات و لهجه هستیم که تاحدی عرف یا معمول جامعه نیستند مانند زندگی با حیوانات خانگی، سیگار کشیدن، آفتاب گرفتن و‌....

ارزش‌های اینستاگرامی زنان ایرانی

سوم، ارزش‌ها، نگرش‌ها و اهداف دسته‌ای هستند که در آن شاهد بیان دغدغه‌ها، دیدگاه‌ها، بازنمایی نگرش و ارزش‌های شخصی زنان ایرانی در اینستاگرام هستیم. این مؤلفه بیشتر جهت ترغیب به اقدام یا تاثیرگذاری بر زنان دیگر است تا مباحث انتزاعی را با استفاده از ابزار‌های تصویری اینستاگرام در قالب عکس یا کلیپ دربیاورند. موضوعاتی که عمدتا در این زمینه بیان می‌شود شامل دیدگاه‌های موجود در جامعه درباره زن مانند حقوق شهروندی و ساختن یک تصویر ایده‌آل از آن مثل لذت بردن از اتفاقات کوچک یا تاکید بر مثبت‌اندیشی است. به این دلیل هم در برخی از حساب‌های کاربری دختران جوان شاهد اعلان برنامه یا جدول زمانی برای رسیدن به خواسته‌های‌شان هستیم. علاوه بر آن، تعدادی دیگر از دختران جوان هم به بیان تجارب‌شان در مسیر علایق خود می‌پردازند که بایست آنان را به‌عنوان اهداف محسوب کرد. 

روابط انسانی

آخرین مؤلفه از عناصر چهارگانه، روابط انسانی است که در دو دسته کوچک‌تر الگوی روابط خانوادگی و الگوی روابط بین فردی و اجتماعی تقسیم‌بندی می‌شود. درخود الگوی روابط خانوادگی هم دو بخش فرزندان و روابط با همسر است که موضوعاتی مثل تربیت فرزند، روابط با همسر وحقوق زن در خانواده و اشتغال بانوان و‌... است. درالگوی روابط بین فردی واجتماعی، دختران ایرانی بیشتر مطرح هستند وآنان معمولا ازارتباط خود با دوستان‌شان عکس‌هایی منتشرمی‌کنند که برای مهمانی‌ها یا دورهمی‌ها است؛ بنابراین با تکیه بر تحقیق پژوهشگران ایرانی درسال۹۸ متوجه شدیم که فعالیت زنان ایرانی در اینستاگرام در چهار قالب خلاصه می‌شود؛ چهار قالبی که هدف بیشتر آن نمایش سبک زندگی است وقصد آموزش این موارد به سایرزنان ایرانی در فعالیت‌های اینستاگرامی‌شان را دارد. این مضامین مجازی کم‌کم تبدیل به هنجار‌هایی مثبت دراجتماع می‌شود وهمین مسأله علاوه بر تغییر مضامین خانواده، جامعه را به سمت مصرف‌گرایی نیز می‌کشاند.

منبع: جام جم


12032595
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تولیدکننده صنعت نوشت‌افزار گفت: برای طراحی دفاتر قرار است در راستای تقویت هویت ملی از ادبیات کهن، ضرب‌المثل‌های ملی بهره‌مند شویم و اجرای این طرح به سال تحصیلی آینده می‌رسد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شهید مرتضی عبداللهی در وصیت‌نامه‌اش بر موضوعی تأکید می‌کند که نشان‌دهنده اوج اخلاص و معرفت اوست، گمنام ماندن. او می‌گوید: برایم سخت است که سنگ مزار داشته باشم و حضرت زهرا (س) بی‌نشان باشند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» زمانی که جامعه ریاکاری را به عنوان استراتژی بقا می‌پذیرد و افراد بی آنکه یکدیگر را علنی سرزنش کنند، درباره عمل ریاکارانه به نوعی «تفاهم جمعی» می‌رسند، ریاکاری مشروعیت اجتماعی پیدا می‌کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» قسط و قرض‌وقوله، اجاره‌هایی که مدام عقب می‌افتند. تخم‌مرغ و نان و سیب‌زمینی هم که قیمتشان موج مکزیکی می‌رود و اعصاب همه آدم‌ها شده است اتوبان سرعت.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس رسانه و عملیات روانی در یادداشتی نوشت:جنگ‌های مدرن با گلوله آغاز نمی‌شوند، بلکه با روایت، تصویر و احساس شروع می‌شوند. دشمنان در میدان رسانه‌ای تلاش می‌کنند ذهن مخاطب را هدف قراردهند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در روزهای خنک پاییزی، هیچ چیز به اندازه عطر و طعم کیک خانگی نمی تواند خانه را پر از آرامش و حس خوب کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس مسائل آموزش‌وپرورش با بیان اینکه چرخ نظام تعلیم‌وتبیت با «مسئولیت اجتماعی گفت‌وگو محور» می‌چرخد، گفت: این موضوع می‌تواند نظام تعلیم‌وتربیت را متحول کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در روزگار پرچالش امروز، نوجوانان میان فشار‌های اجتماعی و ارزش‌های دینی مردد شده‌اند. روانشناس بالینی می‌گوید که تحسین حجاب، نوجوان را باافتخار به انتخاب آگاهانه هدایت می‌کند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» فوق تخصص جراحی پلاستیک و سوختگی، هشدار داد: نبود مراکز استاندارد سوختگی حتی در تهران جان بیماران را تهدید می‌کند و رعایت ایمنی تنها راه پیشگیری است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» طرح بهسازی گلزار شهدا با هدف مرمت اجرا شده است، اما برخی از مخالفان این طرح معتقدند این تغییرات اصالت مزارها را کم‌رنگ کرده؛ موضوعی که مسئولان بهشت زهرا آن را رد می‌کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است