به گزارش خبرنگار مهر، مهراله رخشانیمهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در مراسم افتتاح متمرکز ۲۶۸ فضای آموزشی با ۱۲۹۵ کلاس درس که با حضور ریاست جمهور و وزیر آموزش پرورش به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور توانسته است در هشت سال اخیر جهش چشمگیری در حوزه ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی و پرورشی کشور ایجاد کند، به گونهای که میتوان از آن به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید یاد کرد.
وی افزود: حضور زنان و مردان روشن ضمیری مانند حافظیها، مصلینژادها، ابراهیمیها، گیتینژادها موجب شد تعهدات خیرین از ۵۳۲ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۲ به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ برسد، علاوه بر این در راستای بسط و توسعه فرهنگ مشارکت در امر مدرسهسازی از طریق برنامههایی مانند طرح آجر به آجر شاهد مشارکت خرد بیش از یک میلیون نفر از مردم در این موضوع بودیم که یادگار و سرمایهای ارزشمند برای حمایت از نظام تعلیم و تربیت خواهد بود.
رخشانیمهر ادامه داد: در نخستین گام از تحقق اهداف و برنامههای سال ۱۴۰۰ در شرایطی شاهد افتتاح و بهره برداری از ۲۶۸ فضای آموزشی با ۱۲۹۵ کلاس درس و زیربنای حدود ۱۸۰ هزار مترمربع در ۱۵ استان کشور و اعتباری بالغ بر ۱,۰۰۰ میلیارد تومان هستیم که در ۸ سال گذشته حدود ۱۶ هزار فضای آموزشی با ۸۱۵۰۰ کلاس درس و زیربنای بیش از ۱۱ میلیون متر مربع به بهره برداری رسیده است که این میزان از فعالیتهای مدرسه سازی موجب افزایش متوسط سرانه فضای آموزشی کشور از حدود ۴.۸۶ مترمربع به ۵.۲۲ مترمربع در سال ۱۳۹۹ برسد.
وی با بیان اینکه در طول دولتهای یازدهم و دوازدهم به طور میانگین روزانه ۲۸ کلاس درس استاندارد احداث و تقدیم کودکان و نوجوانان این سرزمین شده است، تصریح کرد: در تحقق این مهم، دولت در هر روز بیش از ۲.۲ میلیارد ریال به موضوع مدرسه سازی اختصاص داده است و همچنین در سال ۱۳۹۹ نیز ۷.۵ درصد اعتبارات عمرانی کشور به موضوع مدرسه سازی اختصاص یافت.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در آغاز به کار دولت، وجود مدارس خشت و گلی مسأله جدی و حدود ۳۰ درصد فضاهای آموزشی کشور فرسوده قلمداد میشد، امروز خوشحالم اعلام کنم علاوه بر حذف عبارت مدارس خشت و گلی از ادبیات فضاهای آموزشی کشور، در هشت سال گذشته علی رغم تمام محدودیت ها و معذوریتها، میزان کلاسهای درس غیراستاندارد کشور هم به ۱۹.۵ درصد کاهش یافته است، و هماکنون بیش از ۸۰ درصد مدارس ایمن هستند.
وی با بیان اینکه استانداردسازی سیستمهای گرمایشی مدارس همواره از دغدغه های اولیا و مربیان بوده است و در همین راستا، در تمامی مدارسی که زیرساختهای گاز و برق وجود داشته است، تمام بخاریهای غیراستاندارد برچیده و سیستمهای ایمن جایگزین آنها شد، گفت: در ۸ سال اخیر با استانداردسازی ۲۷۶ هزار کلاس درس، روزانه ۹۴ کلاس درس استانداردسازی شد و بیش از ۸ میلیون دانش آموز از کلاس ایمن و استاندارد برخوردار شدند.