وبگردی 00:07 - 22 شهریور 1404
غول دوطبقه دهه‌۷۰ با چهار محور و ظرفیت ۱۷۰ مسافر، بزرگ‌ترین اتوبوس جهان شد.

نئوپلان جامبوکروزر؛ «بوئینگ ۷۴۷ جاده‌ها» و بلندپروازی مهندسان آلمانی

 

باشگاه خبرنگاران جوان ـ دهه ۱۹۷۰ صحنه ظهور اتوبوسی بود که بیشتر شبیه یک هواپیمای زمینی به نظر می‌رسید؛ غولی عجیب‌ و غریب با چهار محور و دو طبقه که می‌توانست صدها مسافر را هم‌زمان جابه‌جا کند. نئوپلان جامبوکروزر نه‌تنها عنوان بزرگ‌ترین اتوبوس جهان را از آن خود کرد، بلکه داستانی شگفت‌انگیز از جاه‌طلبی مهندسان آلمانی و سرنوشتی غیرمنتظره در صنعت حمل‌ و نقل رقم زد.

نئوپلان جامبوکروزر (Neoplan Jumbocruiser) در دهه ۱۹۷۰ به‌عنوان بزرگ‌ترین اتوبوس جهان معرفی شد؛ وسیله‌ای غول‌پیکر که می‌توانست تا ۱۷۰ نفر را جابه‌جا کند و درواقع معادل زمینی هواپیماهای پهن‌پیکر مانند بوئینگ ۷۴۷ و ایرباس A۳۸۰ به‌شمار می‌رفت. ایده اصلی پشت این اتوبوس، همان استراتژی «حمل مسافر بیشتر برای کاهش هزینه‌ها» بود که پیش‌تر در صنعت هوایی و توسط مدیران بزرگی مثل خوان تریپ (Pan Am) به‌کار گرفته شده بود.

ریشه‌ها و نوآوری نئوپلان

بوئینگ جاده‌ها، بزرگترین اتوبوس جهان

براساس گزارش theautopian، نئوپلان، شرکت آلمانی تأسیس‌شده در سال ۱۹۳۵ توسط گوتلوب آووارتِر، از ابتدا با طرح‌های متفاوت و جسورانه شناخته می‌شد. این برند اولین شرکتی بود که اتوبوس‌هایش را با سیستم تعلیق بادی، تعلیق مستقل جلو و موتور عقب عرضه کرد و حتی ایده تهویه‌ی قابل‌تنظیم برای هر مسافر را به اجرا درآورد؛ چیزی که امروز در اتوبوس‌ها و هواپیماها استاندارد است. در دهه ۱۹۶۰، نئوپلان با معرفی NH ۲۲ Skyliner، نخستین اتوبوس دوطبقه مسافربری دوربرد جهان، تحولی ایجاد کرد. اما باب لی، طراح ارشد این شرکت، پا را فراتر گذاشت و پروژه‌ای جاه‌طلبانه‌تر را آغاز کرد: جامبوکروزر.

مشخصات و طراحی جامبوکروزر

بوئینگ جاده‌ها، بزرگترین اتوبوس جهان

این اتوبوس در نمایشگاه IAA فرانکفورت ۱۹۷۵ رونمایی شد و تمام محدودیت‌های قانونی آلمان برای ابعاد و وزن را به حداکثر رساند:

  • طول ۱۸ متر، عرض ۲٫۵ متر، ارتفاع ۴ متر، وزن ناخالص حدود ۲۸ تن

  • چهار محور (فقط محور دوم محرک بود؛ محور سوم دنباله‌رو و محور چهارم تریلر)

  • سیستم تعلیق جلوی مستقل برای راحتی بیشتر

  • ظرفیت متغیر بین ۸۰ تا ۱۷۰ صندلی (بسته به سفارش مشتری)

بوئینگ جاده‌ها، بزرگترین اتوبوس جهان

  • برخی نسخه‌ها مجهز به سالن و آشپزخانه در طبقه پایین یا بخش تریلر

  • موتور V۱۲ توربودیزل مرسدس‌بنز OM۴۰۴ با حجم ۱۹٫۱ لیتر و توان ۴۰۰ تا ۴۲۰ اسب بخار، همراه با گیربکس اتوماتیک پنج‌سرعته آلیسون (برخی نسخه‌ها با موتور V۱۰ ضعیف‌تر عرضه شدند)

  • طراحی مفصلی خاص با نقطه چرخش در طبقه دوم (به‌جای نزدیک زمین) که راحتی بیشتری روی دست‌اندازها فراهم می‌کرد

این ترکیب باعث شد جامبوکروزر به‌نوعی «بوئینگ ۷۴۷ جاده‌ها» لقب بگیرد.

چالش‌ها و شکست تجاری

بوئینگ جاده‌ها، بزرگترین اتوبوس جهان

با وجود جذابیت و نوآوری، جامبوکروزر با مشکلات جدی مواجه شد:

  • کیفیت سواری ضعیف: استفاده از محورهای صلب باعث ایجاد سواری خشک و خشن می‌شد.

  • مشکلات مهندسی: اگر تعداد زیادی از مسافران به‌طور همزمان به سالن یا بار می‌رفتند، فشار زیادی به محور تریلر وارد می‌شد و فرسودگی زودرس ایجاد می‌کرد.

  • پر کردن صندلی‌ها: درست مثل هواپیماهای پهن‌پیکر، این اتوبوس فقط وقتی سودآور بود که تقریباً تمام ظرفیتش پر می‌شد.

  • موانع قانونی: فرانسه در سال ۱۹۸۰ استفاده از اتوبوس‌های مفصلی را ممنوع کرد؛ این محدودیت امکان تردد و فروش جامبوکروزر در بازارهای کلیدی اروپا را از بین برد.

  • رقابت خطوط هوایی ارزان‌قیمت: درست در زمانی که این اتوبوس عرضه شد، سفرهای هوایی اقتصادی در اروپا در حال رشد بودند و عملاً مزیت اتوبوس‌های دوربرد را بی‌معنی کردند.

سرنوشت

بوئینگ جاده‌ها، بزرگترین اتوبوس جهان

بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۱ تنها ۱۱ دستگاه جامبوکروزر ساخته شد. برخی نسخه‌ها لوکس‌تر بودند (۸۰ صندلی با فضای بیشتر)، برخی حدود ۱۱۰ صندلی داشتند و یکی از مدل‌ها به حداکثر ظرفیت ۱۷۰ نفر رسید. امروزه چند نمونه در موزه‌ها نگهداری می‌شوند، بعضی به‌عنوان خانه متحرک یا وسیله تبلیغاتی استفاده می‌شوند و یکی از آن‌ها حتی با تغییراتی موتور محرک را در انتهای تریلر دریافت کرد.

میراث

بوئینگ جاده‌ها، بزرگترین اتوبوس جهان

اگرچه جامبوکروزر یک شکست تجاری بود، اما میراث بزرگی به‌جا گذاشت. این اتوبوس برای سال‌ها عنوان «بزرگ‌ترین اتوبوس جهان» را در اختیار داشت تا اینکه AutoTram Extra Grand آلمانی با ظرفیت ۲۵۶ نفر معرفی شد. با این حال، جامبوکروزر همچنان در تاریخ حمل‌ونقل به‌عنوان نمادی از خلاقیت مهندسی بدون مرز باقی مانده است؛ نمونه‌ای که نشان می‌دهد اگر به طراحان اجازه داده شود آزادانه رویاپردازی کنند، نتیجه می‌تواند هم شگفت‌انگیز و هم عجیب باشد.

بوئینگ جاده‌ها، بزرگترین اتوبوس جهان

منبع: خبرآنلاین


12225266
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اکثر راهبردهای پرنده‌ها ریشه در ژنتیک آنها دارند، پرنده‌ها میل به مهاجرت را از والدینشان به ارث می‌برند و مسیر و فاصله پرواز آن‌ها عمدتاً ژنتیکی است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وینسنت دنو، پژوهشگری که در دانشگاه مک‌گیل نشانه‌های غیرکلامی رفتار انسان‌ها را مطالعه می‌کند، می‌گوید: تحلیل زبان بدن خیلی وقت‌ها چیزی بیش از یک شبه‌علم نیست.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اغلب به ما آموخته‌اند که هیچ احساسی اشتباه نیست؛ اما نگاهی دقیق‌تر به فرهنگ‌ها نشان می‌دهد که هیجان‌ها نه‌تنها می‌توانند درست یا غلط تلقی شوند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» ایران به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای مصرفی محصولات آمریکایی بود، اما تحولات سیاسی و اقتصادی سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۷۹، این جریان را متوقف کرد و ضربه سنگینی به صادرات آمریکا وارد آورد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» پرویز ثابتی شکنجه‌گر معروف ساواک با حکم محاکمه دادگاهی در فلوریدا رو‌به‌رو شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» غول دوطبقه دهه‌۷۰ با چهار محور و ظرفیت ۱۷۰ مسافر، بزرگ‌ترین اتوبوس جهان شد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» شکست عاطفی در دختران جوان می‌تواند به‌اندازه پایان یک ازدواج آسیب‌زا باشد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» فیزیکدان برجسته ایرانی از کودتای ۲۸ مرداد، ایستادگی دانشگاه برابر ساواک و مخالفت شاه با ایجاد مرکز بین‌المللی فیزیک می‌گوید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» سیم‌کارت الکترونیکی با امکان فعال‌سازی از راه دور، مدیریت چند شماره و کاهش هزینه‌های رومینگ، تجربه تازه‌ای از ارتباطات موبایلی ارائه می‌دهد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اسناد گاردین از انتقال میلیون‌ها دلار هنگام فرار از ایران و مالکیت املاک لوکس در فلوریدا پرده برداشت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است