بین‌الملل 11:05 - 13 مرداد 1400
نخست وزیر انگلیس تاکید کرد، لندن طرف رهبران اپوزیسیون بلاروس است که تلاش می‌کنند رژیم استبدادی حاکم در مینسک به رهبری الکساندر لوکاشنکو را سرنگون کنند.

بوریس جانسون در دیدار با رهبر اپوزیسیون بلاروس: انگلیس طرف شماست

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس حمایت کامل خود را از سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس که "در خط مقدم تلاش‌ها برای احیای دموکراسی در مقابل سرکوب جامعه مدنی در این کشور شرق اروپا قرار دارد"، ابراز کرد.

بوریس جانسون در دفتر نخست وزیری میزبان تیخانوفسکایا بود. این دیدار چند ساعت پس از آن برگزار شد که جسد رهبر گروهی که به بلاروسی‌ها در فرار از آزار و اذیت‌ها کمک می‌کرد در پارکی در کی‌یف، پایتخت اوکراین پیدا شد.

جانسون در این دیدار گفت: انگلیس از تلاش‌های تیخانوفسکایا علیه نقض‌های جدی حقوق بشر و آزار و اذیت فعالان حامی دموکراسی حمایت می‌کند. ما کاملا طرف شما هستیم و از تلاش‌هایتان حمایت می‌کنیم. ما به حمایت از حقوق بشر و جامعه مدنی در بلاروس متعهد هستیم.

تیخانوفسکایا ضمن تاکید بر قدرت اعلام حمایت جانسون گفت: بسیار مهم است که درک کنیم که یکی از قدرتمندترین کشورها در جهان از بلاروس حمایت می‌کند.

جانسون در پاسخ گفت: ما قویا از شما، بلاروس و مردم بلاروس حمایت می‌کنیم.

وی همچنین بر سرعت انگلیس در اعمال تحریم علیه دولت بلاروس پس از "ربودن" هواپیمایی که حامل رومن پروتاسویچ، خبرنگار مشهور مخالف لوکاشنکو بود، تاکید کرد. اواخر ماه مه دولت بلاروس پس از به زمین نشاندن اجباری یک فروند هواپیمای مسافربری شرکت رایان ایر، رومان پروتاسویچ را بازداشت کرد. این بازداشت تبعاتی برای دولت لوکاشنکو نظیر تحریم‌های گسترده اتحادیه اروپا را در پی داشت.  

دفتر نخست وزیری انگلیس پس از این نشست خصوصی در بیانیه‌ای اعلام کرد: جانسون به تیخانوفسکایا گفت که مردم انگلیس و بلاروس ارزش‌های اساسی مشترکی چون اعتقاد به دموکراسی، حقوق بشر و اجرای قانون دارند و انگلیس همبستگی خود با مردم بلاروس را ابراز می‌کند و به حمایت از آنها ادامه خواهد داد.  

اهمیت حمایت جانسون از رهبران اپوزیسیون بلاروس به خاطر مرگ "ویتالی شیشوف"، رهبر "خانه بلاروسی‌ها" در اوکراین بالا رفت. روز دوشنبه پس از آنکه شیشوف به خانه برنگشت و جواب تلفن‌هایش را نداد، شریک زندگی‌اش ناپدید شدن وی را گزارش داد. پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که جسد شیشوف در حالی که از درختی در پارکی در نزدیکی محل زندگی‌اش آویزان بود، پیدا شد و آنها در حال حاضر تحقیقات جنایی را آغاز کرده‌اند.

تیخانوفسکایا در مقابل دفتر نخست وزیری انگلیس به خبرنگاران گفت: اظهارنظر درباره مرگ شیشوف خیلی زود است اما من به مبارزه برای برگزاری انتخاباتی آزاد و عادلانه د بلاروس ادامه خواهم داد.

وی افزود: درک می‌کنم که ممکن است هر لحظه من نیز ناپدید شوم. این نگرانی را درک می‌کنم اما باید هر کار می‌توانم انجام دهم. من نمی‌توانم از تلاش‌هایم دست بکشم چرا که همانند دیگر بلاروسی‌هایی که با دولت مبارزه می‌کنند و احساس مسئولیت می‌کنند من نیز برای آینده کشورم احساس مسئولیت می‌کنم. اما می دانم حتی اگر روزی ناپدید شوم، این جنبش بدون من نیز ادامه خواهد یافت.

انتظار می‌رود دولت انگلیس اطلاعیه‌های بیشتری را درخصوص افزایش فشارها بر بلاروس برای متوقف کردن حملات اخیر به گروه‌های حقوق بشری، رسانه‌ها، خیریه‌ها و دیگر سازمان‌های غیردولتی منتشر کند.

انتهای پیام


11174815
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در ادامه حفاری برای کشف اجساد در گور‌های دسته‌جمعی جنوب غزه، مقامات از شواهد هولناکی مبنی بر اعدام، شکنجه و زنده به گور کردن افراد خبر دادند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی از «بنیامین نتانیاهو» خواست به دلیل ناتوانی در برابر مقاومت فلسطین از سمت خود کناره‌گیری کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که به دلیل حملات مداوم هوایی و کمبود نیروی متخصص امکان تحقیق در خصوص نقض حقوق بشر در نوار غزه را ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» حماس بار دیگر خواستار پایان دادن به جنگ به عنوان بخشی از هرگونه معامله برای آزادی اسرای صهیونیست شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت آمریکا در یک اقدام نمایشی جدید، نماینده‌ای ویژه در امور نوار غزه و همچنین مسائل انسان‌دوستانه در غرب آسیا تعیین کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپاد‌های ایرانی تحریم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انگلیس در تداوم مواضع خصمانه این کشور علیه عملیات «وعده صادق»، تحریم‌های تازه‌ای را علیه صنایع نظامی ایران وضع کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گروهی متشکل از ۱۸ کشور از حماس خواستند که توافق آتش‌بس روی میز را بپذیرد و اسرای صهیونیست را آزاد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پادشاه انگلیس روز پنجشنبه طرح پرحاشیه و جنجالی دولت «ریشی سوناک» درباره اخراج پناهجویان به کشور آفریقایی روآندا را امضاء کرد تا به قانون تبدیل شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رهبر جنبش انصارالله یمن گفت: آمریکا در تمام جنایات هولناک رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین از محاصره و گرسنگی گرفته تا کشتار، ویرانی و نسل‌کشی شریک است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است