اجتماعی 14:34 - 05 بهمن 1399

افزایش ۱۹ درصدی بودجه عمومی شهرداری نسبت به سال گذشته

به گزارش خبرنگار مهر، حامد مظاهریان معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورا و سرپرست معاونت توسعه منابع انسانی در نشست خبری این معاونت به ابعاد بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری تهران پرداخت و گفت: حمل و نقل عمومی چالش شهر تهران است.

وی با اشاره به اینکه در خصوص مسایل اجتماعی رشد قابل توجهی فعالیت‌ها حوزه اجتماعی فرهنگی در نظر گرفته شده و یکی از مهمترین اولویت‌های ما بحث نشاط شهری است، گفت: فاصله طبقاتی شهری به شدت در معرض آسیب قرار دارند و برای حل این معضل ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

مظاهریان گفت: برای توسعه حمل و نقل عمومی سهم بودجه شهرداری ۳۷ درصد است و ۱۶ هزار ۲۹۵ میلیارد پیش بینی شده است.

وی افزود: بیشترین سهم بودجه سال آینده به حمل و نقل ترافیک اختصاص دارد که به غیر از روانی ترافیک به بحث آلودگی هوا را هم شامل می‌شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه برای همه روشن شده که در موضوع آلودگی هوای تهران ۳۹ دستگاه مرتبط درگیرند و بخش کوچکی از مسئولیت‌ها مربوط به شهرداری است. گفت: یکی از شاخص‌های دیگر بودجه سال آینده سرمایه گذاری است که تعریف جدیدی است که در بودجه شهرداری داریم و ۱۹ هزار ۳۸۰ میلیارد پیش بینی شده و متعلق به بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: شهرداری بر اساس این برنامه زمانیکه کمبود منابع است به بخش خصوصی نگاه دارد و این رقم قابل توجه بسیاری از پروژه‌های ناتمام را به سرانجام می‌رساند.

وی درباره بودجه تکمیلی توضیح داد: با رشد ۱۹ درصدی، رقم بودجه به ۳۶ هزار میلیارد رسیده که ۱۱ هزار میلیارد تومان آن پیش از این مربوط به تبصره‌ها بود که عدد نداشت اما در بودجه جدید رقم مشخص دارد تا بدانیم با این حجم بودجه چقدر می‌شود کار کرد.

مظاهریان گفت: ۴۹ هزار ۹۶۱ میلیارد تومان رقم کلی بودجه سال ۱۴۰۰ است.

به گفته وی بودجه شهرداری‌های مناطق ۱۸ درصد افزایش یافته است و کمک می‌کند پروژه‌های بیشتری اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه سه چالش عمده شهر تهران آلودگی هوا، ترافیک و مسایل اجتماعی است و آلودگی هوا بخشی متکی به حمل و عمومی است، گفت: اینکه ۳۷ درصد کل بودجه به حمل و نقل اختصاص یابد نشان می‌دهد شهرداری تمام توان خودش را می‌گذارد اما در این شرایط از سال ۱۳۹۰ دولت حتی یک اتوبوس هم در اختیار شهرداری قرار نداده و به وظایفش عمل نمی‌کند و شهرداری ۳۷ درصد بودجه اش را به حمل و نقل اختصاص می‌دهد.

مظاهریان درباره درآمدهای پیش بینی ۱۹ هزار میلیاردی همکاری با بخش خصوصی را امری جسورانه دانست و اظهار داشت: توجه به بخش خصوصی است و سازوکارهایش باید در سازمان سرمایه گذاری اندیشیده شود.

وی ادامه داد: عوارض حمل و نقل تغییر قابل توجهی نخواهد داشت، ولی در بخش عوارض ساختمانی و محلات برخوردارتر شهر سود گسترده هزینه‌های بیشتری بپردازد.

معاون شهردار تهران مدل دریافت عوارض تصویب شده را ۲ هزار ۲۰۰ میلیارد عنوان کرد و گفت: کل عوارض مسکن یک تا دو درصد قیمت ساختمان است و به هیچ وجه مناسب نیست و باید کسانی که منافع بیشتری از شهر می‌برند عوارض بیشتری بدهند تا در جهت پروژه‌های عمرانی استفاده کنند.

وی درباره ایجاد سهم بیشتر برای کسانی که سود بیشتری از افزایش عوارض می‌برند، گفت: کار دانشگاهی دقیقی انجام شده و نقشه مکانی پلاک به پلاک داشته‌ایم و بر مبنای مرغوبیت این ضوابط تعیین شده است.

مظاهریان گفت: امروز لایحه عوارض صدور پروانه ساختمانی به شورا ارسال شده و در دستور کار هفته‌های آینده خواهد بود.

وی افزود: چون این طرح سیستمی و شفاف است و اگر تخلفی صورت بگیرد روشن است.

معاون شهردار تهران درباره درصد بودجه پایدار در کل بودجه سال آینده نیز گفت: امسال ۱۱ هزار میلیارد از بودجه را در تبصره آوردیم.

وی درباره ردیف بودجه برای افشاگران فساد در بودجه نیز توضیح داد: چون هیچ قانون بالاسری در این زمینه نداشتم، نمی‌توان بودجه‌ای اختصاص داد و لایحه‌ای که شورا به شهرداری داده است و در صف صحن است با تصویب آن اگر کسی فسادی را در شهرداری مشخص کند، براساس یک سامانه امن افشا می‌شود و کمیته‌ای تشکیل شده و در صورت احراز درصدی از سود فساد به فرد افشا کننده تخصیص داده می‌شود.

مظاهریان درباره تخصیص بودجه در زمان بحران گفت: چون خوشبختانه قانون مترقی در شهرداری داریم که در مواقع بحران ۴ درصد بودجه صرف بحران می‌شود، بنابراین حدود ۱۵۰۰ میلیارد در مصارف بحران هزینه می‌شود.

وی درباره رویکرد اجتماعی حاکم بر بودجه نیز توضیح داد: بودجه اجتماعی فرهنگی رشد داشته است و در هر اقدامی و سازمانی توجه در اولویت‌ها مسایل اجتماعی است.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه امسال ایجاد نشاط شهری و اقتصادی در اولویت قرار دار افزود: در مورد برخورد با دستفروشان همیشه شهرداری در ردیف اول است. اما از آنجایی که دستفروش یعنی سرپرست خانوار در شرایط اقتصادی حاضر باید نوع نگاه شهرداری متفاوت باشد و به جای اینکه صورت مساله را پاک کنیم به ساماندهی بپردازیم و با ایجاد بازارچه و نظم اجتماعی به این قشر کمک کنیم.

مظاهریان از افزایش بودجه سازمان رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: نگاه شهرداری حمایت از اقشار آسیب پذیر است و ۹۶ میلیارد اعتبار هزینه‌ای و ۹۱ میلیارد اعتبار هزینه‌ای برای این مساله در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: در ردیف‌های بودجه خدمات شهری ۱۴ درصد بودجه، ایمنی و مدیریت بحران ۴ درصد اجتماعی و فرهنگی ۷ درصد در نظر گرفته شده و توسعه مدیریت هوشمند سازی ۳۴ درصد است.

وی درباره تحقق بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: تا آبانماه ۶۳ درصد تحقق بودجه داشتیم و اکنون ۷۳ درصد تحقق بودجه داشته‌ایم و پیش بینی می‌کنم تا پایان سال ۷۵ تا ۸۰ درصد تحقق بودجه داشته باشیم.

وی افزود: در مورد سال آینده فکر می‌کنم دوران سخت را گذرانده‌ایم و چون در مولفه اقتصادی درگذر از شرایط سخت هستیم وضعیت مثبت‌تری خواهیم داشت.

معاون شهردار تهران گفت: بودجه ۳۰ هزار میلیاردی که سال آینده ۳۶ هزار میلیارد دیده‌ایم، با مجموع تبصره‌ها با بودجه تکمیلی به ۴۹ هزار ۹۶۱ میلیارد می‌رسد و این ۱۹ درصد افزایش بودجه بلند پروازانه نیست و مدیریت بعدی به راحتی می‌تواند شهر را اداره کند.

وی درباره بودجه اختصاصی آلودگی هوا و ردیف‌های این بودجه گفت: ۱۶۳ میلیارد تومان مجموع ردیف‌هایی است که عنوان آلودگی هوا آمده است.

مظاهریان درباره بودجه استخدامی نیز گفت: به دنبال این هستیم که مجوز آزمون استخدام رسمی را بگیریم که بخشی از نیروهای قراردادی رسمی شوند.

وی افزود: این آزمون روند سازمانی دارد و هزینه‌ای ندارد و حتی با رسمی شدن کاهش حقوق هم دارند.


10918710
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرتضوی با بیان اینکه با جدیت پیگیر بحث امنیت شغلی کارگران هستیم، گفت: کار جوهره توسعه اقتصاد هر کشوری است و ما به کارگران ایران اسلامی افتخار می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حج مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: استطاعت ۹۸ درصد زائران حج تمتع امسال مشخص و کمیسیون‌های تخصصی پزشکی استانی و کشوری برای برخی زائران برگزار شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده انتظامی شهرستان ری از دستگیری یک قاچاقچی حرفه‌ای موادمخدر در جنوب تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار احمدرضا رادان گفت: پلیس در موضوع خودروهای توقیفی که در طرح نور دستور توقیف دارند اصراری به انتقال با جرثقیل ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سردار احمدرضا رادان گفت: پلیس در موضوع خودروهای توقیفی که در طرح نور دستور توقیف دارند اصراری به انتقال با جرثقیل ندارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران گفت: در حال حاضر پنج هزار دستفروش در بازار‌های محلی شناسایی و کد‌ ملی آنها و اطلاعاتشان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا تمهیدات این یگان در مورد اعزام زائران به عمره را تشریح کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت احوال اعلام کرد: در سال ۱۴۰۲ میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری به ترتیب ۳۲/۱ و ۲۷/۳ سال بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» طبق پژوهشی افراد در اواسط دهه ۶۰ سالگی معتقدند که پیری از ۷۵ سالگی شروع می‌شود، در حالی که افراد مسن‌تر فکر می‌کنند سن پیری دیرتر از این شروع می‌شوند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس اداره دانشجویی سازمان جوانان از برگزاری انتخابات کنگره سراسری اعضای شورای مرکزی جوانان هلال احمر خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است