اقتصادی 13:14 - 29 دی 1400
به اعتقاد کارشناسان، با توجه به آنکه رتبه بهبود فضای کسب و کار کشور سه رقمی است لازم است جایگاه ایران در این حوزه تقویت و بسترهای مناسب در بحث مقررات زدایی ایجاد شود تا جذب سرمایه گذاری خارجی صورت گیرد؛ ‌همچنین اصلاح برخی سیاستهای پولی و مالی، گمرکی و مالیاتی در این خصوص می تواند اثرگذار باشد.

جذب سرمایه گذار خارجی مستلزم بهبود فضای کسب و کار

به گزارش ایسنا، از منظر بانک جهانی هر کشوری بتواند ساختارهای قانونی خود را تعدیل کند و مقررات آسان تری را اعمال کند، موانع کمتری در ایجاد و شکل گیری کسب و کار ها در آن کشور ها وجود دارد. البته نباید از این نکته غافل شد که موارد اصلاحی معرفی شده از جانب بانک جهانی ابزارهایی است که می بایست به درستی مورد استفاده بگیرند تا موانع شکل گیری کسب و کار رفع شوند و تنها با ایجاد چنین زیرساخت هایی و دریافت امتیازهای آن نمیتوان انتظار داشت اقتصاد کشور دچار تحول بنیادین شود

باوجود اقداماتی که طی چند سال گذشته در خصوص بهبود فضای کسب و کار کشور صورت گرفته رتبه جهانی ایران در حوزه کسب و کار یک رتبه سه رقمی بوده و چندان مناسب نیست.

بر اساس گزارش بانک مرکزی از شاخص انجام کسب و کار در سال ۲۰۲۰، رتبه ایران در میان ۱۹۰ کشور جهان ۱۲۷ اعلام شده است. بر این اساس تعداد ۱۲۶ کشور، محیط کسب و کار بهتر و مناسب تری نسبت به ایران دارند و می توان گفت که از جذابیت بیشتری در حوزه اقتصاد برخوردارند.

به گفته کارشناسان با رتبه فعلی امکان اینکه گشایشی در حوزه کسب و کار و اشتغال ایجاد شود، غیر ممکن است از این رو لازم است سیاستها در جهت رفع موانع اشتغال و بهبود فضای کسب و کار اتخاذ شود.

برابر اعلام معاونت روابط کار وزارت کار، بهبود فضای کسب و کار کشور در جهان دارای رتبه حدود ۱۳۰ است و باید برای مقررات زدایی و ایجاد شرایط مناسب با انعطاف پذیری بیشتر بسترها و زمینه های لازم فراهم شود.

حمید حاج اسماعیلی ـ کارشناس حوزه کار ـ در گفت وگو با ایسنا، بر ضرورت رفع موانع کسب و کار در کشور تاکید کرده و می گوید: دولت و نظام بانکی یکی از ابزارهای مهم در حوزه کسب و کار به شمار می روند ولی تا زمانی که به جای نقش حمایتی، رقیب بازار و کسب و کارها باشند نمی توان بهبود فضای کسب و کار را انتظار داشت لذا این مساله باید اصلاح شود تا گشایش در بازار کار به وجود آید.

به اعتقاد وی، برای آنکه رتبه ایران بهبود یابد لازم است اصلاحات گسترده ای در خصوص رفع موانع به لحاظ قانونی و صدور مجوزها و مشوق های کارآفرینی برای کسب و کار در  کشور صورت گیرد.

این کارشناس حوزه کار می افزاید:بر اساس آخرین اعلام بانک جهانی رتبه ایران در این شاخص، ۱۲۷ به بالا است در حالی که این رتبه باید به زیر ۲۵ بیاید که بتوانیم از یک فضای مساعد برای ایجاد کسب و کار بهره برداری کنیم.

حاج اسماعیلی طولانی شدن فرایند صدور مجوزهای کسب و کار را به زیان کارآفرینان و تولیدکنندگان دانسته و ابراز امیدواری کرده است که تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار و نظارت بر حسن اجرای آن زمینه ارتقای رتبه ایران در بهبود فضای کسب و کار را فراهم کند.

وی بر لزوم تشکیل بخش خصوصی قوی و جذب سرمایه گذاران خارجی تاکید کرده و می گوید: برخی سیاستها و موازی‌کاری‌ها مانع رسیدن به این هدف می‌شود که در این راستا اصلاح برخی سیاستهای پولی و مالی، گمرکی و مالیاتی می تواند اثرگذار باشد.

به هم ریختگی نظام مجوزدهی در دستگاه‌های متولی صدور مجوز همواره یکی از مواردی است که شرایط  سختی را به فعالان کسب و کارها تحمیل کرده و این امر باعث شده تا بعضا مجوزهای غیر کارشناسی و غیر تخصصی صادر شود و سرمایه گذاران و کارآفرینان داخلی را دلسرد و بی انگیزه کند؛ در نتیجه بسیاری از سرمایه گذاران خارجی به دلیل ریسک بالای سرمایه‌گذاری و احساس عدم امنیت و نبود محیط مساعد برای کسب و کار از انجام هرگونه فعالیت اقتصادی منصرف می شوند.

به گزارش ایسنا، با توجه به آنکه شاخص فضای کسب و کار که از سوی بانک جهانی منتشر می شود، عامل مهمی در تصمیم گیری سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری به شمار می رود، از این رو جایگاه ایران در این شاخص حایز اهمیت است و باید به دقت رصد و مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گرفته و راههای رفع موانع آن شناسایی شود.

انتهای پیام


11417265
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– فروردین ۱۴۰۳ از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت توانیر گفت: براساس قولی که داده شده بود ۵۰۰۰ میلیارد تومان اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق شده بود و اکنون در هفته‌ی دوم اردیبهشت نیز ۵۰۰۰ میلیارد تومان دوم نیز تزریق شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز با تأکید بر اتخاذ رویکرد جهادی برای وصول بدهی مشترکان با اولویت ابربدهکاران، این موضوع را اقدامی مهم برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای کشور و رفاه عمومی دانست.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شرکت هواپیمایی کشوری گفت: از ابتدای اعزام زائران حج عمره تا به امروز بیش از ۱۵۰۰ نفر به سرزمین وحی اعزام شدند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نشست کمیته مشترک حمل‌ونقل جاده‌ای ایران با تاجیکستان برگزار و یادداشت تفاهم همکاری‌های بین دو کشور در تهران امضا شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس بازار سرمایه گفت: با انتشار گزارش ماهانه و گزارش‌های سالانه شرکت‌ها، تحلیل خوبی از عملکرد آنها در دسترس بازار برای تصمیم گیری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران»  معاون حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن گفت: ۴۱ هزار هکتار از اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن اختصاص و الحاق یافت.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در رابطه با شرایط دریافت سود سهام عدالت نکاتی را مطرح کرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بنابر سیاست‌های اخیر وزارت جهاد در راستای تنظیم بازار، صادرات مستمر مرغ به عنوان راهکار اساسی برای بالا نگه داشتن تولید مرغ، استفاده از حداکثر ظرفیت واحد‌های مرغداری و ایجاد ارزآوری باید در دستور کار قرار گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ابر پروژه اومااویا که با حضور رئیس جمهور و و زیر نیرو در سریلانکا افتتاح شد، گامی برای توسعه صادرات خدمات فنی مهندسی و رسیدن به هدف ۵ میلیارد دلاری بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است