بین‌الملل 13:25 - 27 مهر 1400

تحلیلی از سخنرانی متفاوت سید حسن نصرالله/ نکاتی که مهم بود

گروه بین الملل، خبرگزاری مهر- مهدی عزیزی: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان شب گذشته در سخنانی در واکنش به حوادث پنج‌شنبه گذشته بیروت (منطقه الطیونه) به نکاتی اشاره کرد که می‌توان آن را متفاوت از سخنرانی های گذشته دانست. در حوادث روز پنجشنبه الطیونه ۷ نفر به شهادت رسیدند و این حوادث بیش از ۶۰ زخمی برجا گذاشت.

اگر چه خطابه های دبیرکل حزب الله لبنان همواره بر اساس نیاز و ضرورت های داخلی لبنان و نیز تحولات منطقه ای در ارتباط با محور مقاومت انجام می‌گیرد و هر بار محتوا و ادبیات جدیدی دارد، اما این سخنان درباره حوادث الطیونه متفاوت تر بود.

لبنانی ها، مردم منطقه و حتی رسانه های رژیم صهیونیستی و جامعه اسرائیلی منتظر هستند تا در هر رویدادی که به محور مقاومت و حزب الله لبنان و تحولات داخلی این کشور مربوط می‌شود، فصل الخطاب اصلی را از زبان سید حسن نصرالله بشنوند.

این همان نکته ای است که در جنگ ۳۳ روزه برخی از رسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز به آن اشاره کردند. آنجایی که گفته شد اسرائیلی ها به سخنان سید حسن نصرالله اعتماد بیشتری دارند تا به مقام های سیاسی رژیم صهیونیستی.

به جز خطابه های مذهبی و آگاهی بخش به افکار عمومی لبنان که در محتوای سخنرانی سید حسن وجود دارد نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که بیشترین خطابه ها نقشه راه جریانهای های سیاسی و همچنین گروه‌های مقاومت در منطقه را ترسیم می‌کند. تجربه نشان داده است که سخنان دبیرکل حزب الله لبنان، در بیشتر موارد، فصل‌الخطاب رویدادهای سیاسی یا اختلافات یا تحولات میدانی در لبنان و منطقه بوده است.

آنچه که سخنرانی شب گذشته را متفاوت کرد

اما آنچه که سخنرانی شب گذشته را متفاوت کرد این بود که دبیرکل حزب الله لبنان به آرامی از لحن توصیه ای به جریان‌های سیاسی مخالف تمامیت لبنان و مقاومت فاصله گرفت و با جدیت این پیام را به آنها رساند که حزب‌الله در عین اینکه خویشتن داری می کند و تلاش می کند تا لبنان وارد یک جنگ داخلی نشود در همان حال از اقتدار کافی برای برخورد با ناامنی یا جریان‌های سیاسی وابسته به اسرائیل و آمریکا برخوردار است.

ساختار نظامی حزب الله فقط ۱۰۰ هزار مبارز دارد

نکته‌ای که تیتر نخست بسیاری از رسانه‌های داخل لبنان و منطقه شد این بود که تنها ساختار نظامی حزب الله بیش از صد هزار مبارز در اختیار دارد. اگرچه برخی از جریان‌های رسانه‌ای تلاش کردند تا با تفسیر به رای این جمله یک نگرانی جدید در داخل افکار عمومی لبنان ایجاد کنند اما آنچه بیشتر افکار عمومی لبنان دریافت کرد، مفهوم اقتدار و قدرت حزب الله در عین خویشتن داری و صبر بود.

بسیاری می دانند که حزب الله لبنان درباره مواضع خود در قبال تحولات داخلی این کشور و نیز منطقه محافظه کاری نمی کند و بر اساس اصول شفاف و راهبرد موضع می گیرد؛ به ویژه در قبال اعتراضات لبنان که با وجود نارضایتی از دولت و اختلافات برای حفظ تمامیت ارضی این کشور در کنار دولت سعد الحریری قرار گرفت که خود همین موضوع باعث تراکم فشارها و مخالفت‌های زیادی شد.

در همین بازه زمانی بود که سید حسن نصرالله اعلام کرد که حزب الله همانطور که با جان خود هزینه داده است این بار نیز با آبروی خود هزینه حفظ آرامش لبنان را پرداخت خواهد کرد. وی همچنین به صراحت از سیاسی‌کاری قاضی پرونده وارعاب دستگاه قضایی لبنان توسط سفارت آمریکا انتقاد کرد.

وی همچنین به صراحت رئیس «قوات لبنانیه» (سمیر جعجع) را مسئول حوادث لبنان دانست البته این را هم گفت که بارها باب گفتگو را با آنها باز کرده است و از بشیر الجمیل نیز به خوبی یاد کرد. دبیرکل حزب الله لبنان در خنثی کردن توطئه جعجع که تلاش کرد پای مسیحیان را به این درگیری بکشاند بین این نیروهای قوات لبنانیه و مسیحیان تفاوت قائل شد و این را هم گفت که اگر حزب الله و مقاومت نبود داعش همه را نابود می کرد.

نکته جالب اینکه دبیرکل حزب‌الله حتی برای یک بار هم نام سمیر جعجع را به زبان نیاورد و همواره از واژه رئیس قوات لبنانیه استفاده کرد. نکته مهم دیگر اینکه اهمیت تحولات مهم لبنان باعث نشد تا دبیرکل حزب‌الله لبنان تجمع بی‌سابقه یمنی ها در سالروز ولادت پیامبر را نادیده بگیرد و در ابتدای سخن به آن اشاره کرد. این نشان می‌دهد که وی تمامی تحولات داخل لبنان را در فرایند تکامل محور مقاومت در منطقه و لبنان تحلیل می کند.


11279117
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جهاد اسلامی با اشاره به کمک‌های مالی، نظامی و سیاسی آمریکا از رژیم صهیونیستی تاکید کرد: آمریکا مسئول جنایاتی است که صهیونیست‌ها انجام می‌دهند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از مسوولان سازمان عفو بین‌الملل واکنش‌های سرکوبگرانه به اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر امور خارجه کره شمالی تایید کرد که تحریم‌های آمریکا به تقویت کشورش کمک کرده است، کشوری که به توسعه سلاح‌های هسته‌ای ادامه خواهد داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با اشاره به چالش‌های نظامی و اقتصادی که برای اتحادیه اروپا وجود دارد، گفت: خطر نابودی اروپا وجود دارد، در حالی که برای رویارویی با آن تجهیز نیستیم.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم فلسطین و مبارزه آنان را به مبارزات دانشجویان آلمان نازی تشبیه کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام ارشد روسی اعلام کرد در صورت استقرار تاسیسات هسته‌ای در لهستان، این تاسیسات هدف نظامی مسکو خواهند بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از رهبران حماس ضمن تشریح آخرین روند مربوط به مذاکرات آتش بس، تحرکات دشمن صهیونیستی برای غلبه بر این جنبش را شکست خورده دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» هزاران پرواز فرودگاه‌های فرانسه در پی اعتصاب کارکنانشان به دلیل دستمزد کم، لغو شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس دانشگاه کلمبیا خواست در صورتی که نتواند اعتراضات حامی فلسطین را در این دانشگاه متوقف کند، استعفا دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صد‌ها شهرک‌نشین با حمایت پلیس رژیم صهیونیستی در سومین روز عید پسح خود به مسجدالاقصی یورش بردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است