بازار 19:34 - 17 مهر 1398

اصول و آداب سوار شدن به هواپیما





استفاده از هر وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی‌ اصول و آداب مخصوص به خودش را دارد. اینکه بدانید قبل و حین سوار شدن و در طول پرواز و هنگام خارج شدن از هواپیما باید چه کارهایی را بکنید و چه کارهایی نکنید بهتان کمک می‌کند که سفری آرام و بدون دردسر را تجربه کنید. در این نوشته به توضیح این بایدها و نبایدها می‌پردازیم. در صورتی که برای اولین بار می خواهید بلیط هواپیما را خریداری کنید و قرار است نخستین سفر هوایی خود را داشته باشید، با رعایت این نکات، تجربه خوشایندتری خواهید داشت.

 

با فاصله‌ی زمانی مناسب به فرودگاه بروید

برای تحویل بار و نشان دادن پاسپورت و مسائلی از این قبیل باید زودتر به فرودگاه بروید. دیر رسیدن به فرودگاه ممکن است برایتان دردسرساز شود و با توجه به زیاد بودن هزینه‌ی بلیط، در صورت از دست دادن پرواز ضرر زیادی را متحمل خواهید شد.

 

بلیط را آماده کنید

اگر رزرو بلیط هواپیما را به صورت اینترنتی انجام داده‌اید، کدی به شماره موبایل و ایمیلتان ارسال می‌شود که با ارائه‌ی آن در فرودگاه می‌توانید بلیط را دریافت کنید. اگر هم از قبل بلیط را خریداری کرده‌اید نسخه‌ی چاپی آن را آماده داشته باشید تا لحظه‌ی تحویل بلیط به مشکل خاصی برخورد نکنید.

 

قبل از سوار شدن مایعات را بنوشید یا دور بیندازید

طبق قانون بردن نوشیدنی به داخل هواپیما ممنوع است. اگر در لحظه‌ی عبور از گیت نوشیدنی همراهتان باشد باید دور بیندازیدشان. 

 

موقع سوار شدن از مهمان‌دار کمک بگیرید

پیدا کردن صندلی‌ای که برای شماست ممکن است سخت باشد. چون تعداد افرادی که می‌خواهند روی صندلی‌هایشان بنشینند زیاد است و چون راهروی هواپیما باریک است، وقت کمی دارید تا صندلیتان را پیدا کنید. برای اینکه سریع‌تر به صندلی خودتان برسید می‌توانید از مهمان‌دارها کمک بگیرید. سعی کنید به محض پیدا کردن صندلی، چمدان کابینتان را در محفظه‌ای که بالای سرتان تعبیه شده قرار بدهید. اگر این کار زیاد طول بکشد صفی که پشت سرتان ایجاد می‌شود طولانی خواهد شد و این مسئله ممکن است باعث اعتراض دیگر مسافران شود.

 

حتما و حتما روی صندلی خودتان بنشینید

فرقی نمی‌کند ترجیح می‌دهید کنار پنجره بنشینید یا صندلی وسط؛ برای جلوگیری از ناراحتی برای مسافران دیگر، باید روی صندلی خودتان بنشینید. اگر تمایل زیادی به نشستن روی یک صندلی خاص دارید هم باید صبر کنید تا هواپیما از زمین بلند شود. در زمان مناسب از فردی که می‌خواهید صندلیتان را با او عوض کنید محترمانه تقاضای جابجایی کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که صندلی هر فرد برای خودش است و افراد می‌توانند درخواست شما را قبول نکنند.

دسته صندلی فقط مخصوص شما نیست

دسته صندلی‌های هواپیما مشترک است. اگر بخواهید می‌توانید از این دسته استفاده کنید اما بهتر است هر چند دقیقه یک بار بگذارید تا کسی که کنارتان نشسته هم این حق را داشته باشد. سایر مسافران هم مثل شما رزرو بلیط هواپیما و خرید آن را انجام داده‌اند و به اندازه شما حق دارند.

 

کمربند ایمنی را ببندید

مهمان‌داران موظفند که مطمئن شوند شما کمربند ایمنیتان را می‌بندید. این موضوع برای سلامت خود شما در نظر گرفته شده است. پس به محض نشستن کمربند ایمنیتان را ببندید. بعد از اینکه هواپیما بلند شد و در وضعیت باثبات قرار گرفت، چراغ‌های قرمز مربوط به کمربند ایمنی خاموش می‌شوند و در این لحظه می‌توانید کمربند را باز کنید. تا لحظه‌ی خاموش شدن چراغ نمی‌توانید صندلیتان را ترک کنید؛ حتی اگر نیاز فوری به سرویس بهداشتی داشته باشید باید تحمل کنید تا چراغ مخصوص خاموش شود. 

وقتی نزدیک لحظه‌ی فرود هواپیما شدید، چراغ‌های کمربند ایمنی دوباره روشن می‌شوند. در این لحظه دوباره باید روی صندلیتان بنشینید و کمربند را ببندید. این نکته را در نظر داشته باشید که وقتی هواپیما روی زمین نشست، باز هم نباید کمربند را باز کنید. چون ممکن است در جریان حرکت زمینی هواپیما، خلبان مجبور شود ترمز کند و در صورتیکه روی صندلی نباشید ممکن است سلامتیتان در خطر قرار بگیرد.

 

نکات ایمنی را بخوانید

جلوی صندلی شما یک نوشته قرار دارد که نکات ایمنی در طول پرواز در آن نوشته شده است. برای شرایط اضطراری مثل تغییر ناگهانی فشار کابین یا کم شدن اکسیژن، باید آماده باشید و برای اینکه آماده شوید لازم است این نکات را بخوانید. در بعضی از پروازها این نکات ایمنی را مهمانداران به افراد توضیح می‌دهند. در این صورت می‌توانید به جای مطالعه‌ی نوشته‌ای که به آن اشاره کردیم، به حرف‌ها و حرکات مهماندار توجه کنید.

 

هنگام پرواز و فرود صندلی‌ها را در حالت عادی قرار بدهید

موقع پرواز و فرود هواپیما، باید صندلی‌ها در حالت عادی قرار بگیرند. پس اگر پشتی صندلی را تغییر داده‌اید و یا اگر سینی مقابلتان را باز کرده‌اید، باید به حالت عادی برشان گردانید. 

 

فرود هواپیما به معنی تمام شدن پرواز نیست

همانطور که گفتیم تا لحظه‌ای که هواپیما کاملا متوقف نشده و چراغ کمربند ایمنی روشن است، نباید از جایتان بلند شوید. اینکه بخواهید وقتی بقیه‌ی مسافران نشسته‌اند بارهایتان را از محفظه‌های بالا بردارید تا سریع‌تر از هواپیما پیاده شوید ممکن است بسیار خطرآفرین باشد؛ زیرا احتمال تکان‌های ناگهانی هواپیما موقعی که روی زمین حرکت می‌کند وجود دارد.

 

صبور باشید

تعداد افرادی که می‌خواهند از هواپیما پیاده شوند زیاد است. در صورتیکه صبرتان را از دست بدهید نه تنها اعصاب خودتان را بیهوده خرد کرده‌اید، بلکه ممکن است باعث ایجاد تنش بین مسافرین بشوید. پس سعی کنید در این شرایط صبور باشید تا همه‌ی مسافران بدون دردسر از هواپیما پیاده شوند. 

 

در این نوشته به توضیح مختصر نکاتی پرداختیم که بعد از رزرو بلیط هواپیما تا لحظه‌ی پیاده شدن از آن باید رعایت کنید. رعایت این اصول و آداب تضمین می‌کند که سفری آرام و بی‌دردسر را تجربه خواهید کرد. 

 


10262119
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» بیناری اچ پی وی یکی از مهم‌ترین چالش‌های بهداشت عمومی جهانی است که از آغاز شیوع آن در دهه ۱۹۸۰، تاثیری عظیم بر سلامتی جوامع داشته است. این ویروس با انتقال سریع از طریق رابطه جنسی به عنوان نتیجه‌ای از ضعف ایمنی، باعث ابتلا به بیماری‌های مختلفی از جم...
بازار
«پارسی نیوز» گلدوزی هنری ظریف و پرطرفدار است که با استفاده از سوزن و نخ بر روی پارچه طرح و نقش ایجاد می‌شود. این هنر زیبا قدمتی دیرینه دارد و در فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف رواج داشته است. گلدوزی علاوه بر زیبایی، کاربرد‌های متنوعی نیز دارد و می‌توان از آن برا...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است