علمی فناوری 15:21 - 09 آذر 1400
در سی‌وچهارمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور مطرح شد؛
رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور در سی‌وچهارمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ درخواست های خود را در زمینه الزامات بودجه ۱۴۰۱ مطرح کردند و خواستار حمایت بیشتر مسئولان از این مراکز در سال آینده شدند.

اعتبار مناسب برای همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها دیده شود

به گزارش ایسنا، دکتر سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران در سی‌وچهارمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور گفت: درخواست فوری که از سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم این است که اعتبار مناسب برای اجرای همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها در بودجه ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها دیده شود و همچنین منبع پایداری برای همسان‌سازی در نظر گرفته شود.

رئیس دانشگاه تهران افزود: کارکنان دانشگاه منتظر هستند تا شاهد افزایش منطقی و مناسب در حقوق‌هایشان باشند. بنابراین از سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس انتظار داریم همان‌طور که در راستای رفع اشکالات در زمینه همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی دقت‌نظر به خرج می‌دهند، جبران لازم برای حقوق کارکنان نیز صورت گیرد.

دکتر احمد نوحه‌گر، معاون اداری و مالی دانشگاه تهران نیز با اشاره به برگزاری نشست معاونان اداری و مالی دانشگاه‌های سطح یک کشور درباره بودجه آموزش عالی در سال ۱۴۰۱ و بحث همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها، تاکید کرد: برای اینکه دانشگاه‌ها بتوانند نقش خود را در ارائه راهکار برای رفع مسائل جامعه ایفا کنند، لازم است تدبیر جدی در زمینه‌های زیرساختی و تجهیزاتی آنها اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: از نیسال آینده تحصیلی و در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دانشگاه‌ها باید پذیرای بخش بزرگی از دانشجویان به صورت حضوری باشند که این بازگشایی حضوری پس از گذشت دو سال از آموزش مجازی، می‌طلبد که بودجه دانشگاه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به صورت پررنگ‌تر دیده شود. با وجود اینکه در مسیر بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها به صورت تدریجی قرار داریم اما هنوز اعتبارات لازم برای تأمین و تجهیز به دانشگاه‌ها تخصیص پیدا نکرده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران در ادامه این نشست، رؤسای دانشگاه‌های حاضر در نشست به طرح موضوعات و انتظارات در حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ دکتر حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه؛ دکتر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی؛ دکتر علیرضا علی احمدی معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی و دکتر رحیم ممبینی معاون کل سازمان برنامه و بودجه پرداختند.

 درخواست‌های رؤسای دانشگاه‌ها برای کمک بودجه‌ای ویژه بازگشایی حضوری آموزش

دکتر محمد موذنی، سرپرست دانشگاه شیراز در ادامه این نشست، با بیان اینکه بار مالی تهیه غذای دانشجویی نسبت به قبل از پاندمی کرونا تا چند برابر افزایش یافته است، گفت: با توجه به اینکه بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها به صورت تدریجی در حال وقوع است، از وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه انتظار داریم در زمینه تأمین و ارتقای کیفی خدمات رفاهی دانشجویان، حمایت مالی لازم را از دانشگاه‌ها صورت دهند.

دکتر حسین هرسیچ، سرپرست دانشگاه اصفهان نیز گفت: انتظار می‌رود بودجه دانشگاه‌ها بر اساس انتظاراتی که از آنها می‌رود و همچنین ماموریت‌هایی برایشان تعریف شده، در نظر گرفته شود.

هرسیچ خواستار تخصیص بودجه به دانشگاه‌های قدیمی برای بازسازی و تعمیر خوابگاه‌های دانشجویی شد و تصریح کرد: دانشگاه اصفهان حدود ۱۵ سال است که اصلاً بودجه تجهیزاتی دریافت نکرده است.

دکتر محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست عنوان کرد: وقتی بازگشایی حضوری صورت گیرد، حضور هر دانشجو در دانشگاه مستلزم تأمین تغذیه، خوابگاه و امکانات آموزشی و پژوهشی است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، هزینه‌های تأمین این خدمات نسبت به دو سال قبل افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است. این درحالیست که اعتبارات تعمیر و تجهیز دانشگاه فردوسی مشهد هنوز پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه مطالبه مقام معظم رهبری همواره این است که شتاب علمی کشور نباید کم شود، خاظرنشان کرد: بنابراین برای حفظ سرعت و شتاب علمی در کشور لازم است توجه ویژه به مسائل بودجه‌ای دانشگاه‌ها صورت گیرد. از سازمان برنامه و بودجه و رؤسای کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و برنامه و بودجه انتظار داریم که بودجه دانشگاه‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حداقل متناسب با نرخ تورم زیاد شود.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در بخش دیگر سخنانش درباره توجه به دانشجویان دکتری نیز گفت: دانشجویان دکتری نیازمند توجه بیشتر هستند. به همین جهت درخواست داریم در سال آینده به شکل ویژه‌ای دیده شوند که بتوانیم پرداختی مناسبی برای آنها داشته باشیم تا با آرامش بیشتر بتوانند برای فعالیت‌های تحقیقاتی خود وقت بگذارند.

دکتر فریده حق‌بین، سرپرست دانشگاه الزهرا (س) نیز در این هم‌اندیشی اظهار کرد: با توجه به اینکه در سال اول شیوع کرونا به یک عده از دانشجویان اجازه استفاده از مرخصی داده شد، آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاه ظرف ۲ سال اخیر پایین آمده است. بر این اساس جمعیت خوابگاه‌های دانشگاه الزهرا پس از بازگشایی حضوری کامل، بیش از میزانی است که پیش‌بینی می‌کردیم. این درحالیست که همچنان بودجه مناسبی برای بحث بازگشایی بویژه برای حوزه تغذیه و تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها دیده نشده است.

وی خاطرنشان کرد: تحت تأثیر شرایط و محدودیت‌های دوران کرونا، بخشی از فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه‌ها متوقف شده‌اند، بنابراین منابعی که در گذشته از محل درآمدهای اختصاصی برای حوزه زیرساخت‌ها و تجهیزات اختصاص پیدا می‌کرد هم محدود شده‌اند.

دکتر صفر نصرالله‌زاده، سرپرست دانشگاه تبریز نیز عنوان کرد: دانشگاه‌ها در دو سال گذشته از نظر بودجه تحت فشار قرار گرفتند و امید داریم دیگر لایحه بودجه ۱۴۰۱ طوری تدوین و تصویب شود که این فشار تکرار نشود. بین ۷۵ تا ۸۵ بودجه دانشگاه‌ها صرف حقوق و هزینه‌های پرسنلی می‌شود، بنابراین انتظار می‌رود جبران مسائلی نظیر افزایش چند برابری قیمت تمام‌شده غذای دانشجویی نسبت به دو سال قبل، در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مدنظر قرار گیرد.

دکتر فرهاد دانشجو، سرپرست دانشگاه تربیت مدرس نیز از مسئولان سازمان برنامه و بودجه که در نشست حضور داشتند، خواستار شد تا کمک‌ها و راهکارهای مشخص درباره اعتبار لازم برای همسان سازی حقوق‌ها، بودجه تعمیر و تجهیزات و بودجه مورد نیاز برای خدمات دانشجویی نظیر تغذیه و خوابگاه و … را عنوان کنند.

در این نشست دکتر منصور انبیا سرپرست دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر سید حسن قدسی‌پور سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهیدبهشتی نیز به طرح دغدغه‌های دانشگاه‌ها در حوزه مسائل بودجه‌ای پرداختند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در ادامه سی‌وچهارمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، دکتر حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و دکتر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دکتر علیرضا علی احمدی معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی و دکتر رحیم ممبینی معاون کل سازمان برنامه و بودجه، دیدگاه‌های خود درباره موضوعات اجلاس را با رؤسای دانشگاه‌ها درمیان گذاشتند.

دکتر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در آغاز سخنان خود، از رئیس‌جمهوری و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بخاطر تشکیل صندوق علوم، تحقیقات و فناوری، تأسیس معاونت نوآوری و فناوری و تدبیر درباره بکارگیری دانش‌آموختگان دکتری در دوره‌های پسادکتری قدردانی کرد و گفت: دیدگاه رئیس‌جمهوری متوجه فعالیت‌های دانش‌بنیان است و از سازمان برنامه و بودجه می‌خواهیم این سازمان هم این‌چنین باشد. بنابراین انتظار می‌رود اعتبار خوبی برای صندوق علوم، تحقیقات و فناوری در نظر گرفته شود چراکه هر قدر در حوزه‌های علمی هزینه شود، در واقع هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

دکتر منادی سفیدان افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در انتخاب وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم به درستی تصمیم گرفت. کمیسیون آموزش و تحقیقات بدون تعارف و بدون نگاه به هیچ جریان سیاسی حرکت می‌کند و حامی جدی دانشگاه‌ها و وزیر علوم است.

وی درباره ردیف بودجه دانشگاه‌ها نیز گفت: دانشگاه هیأت امنایی است و باید مستقل باشد. بنابراین هر دانشگاهی ردیف مستقل به نام خود خواهد داشت و بحث تجمیع ردیف‌های بودجه دانشگاه‌ها منتفی است. همچنین انتظار می‌رود در زمینه همسان‌سازی حقوق نیز در بودجه سال آینده یک ردیف مشخص در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: بحث بهینه‌سازی و تبدیل به حسن کردن اموال و سرمایه‌گذاری کردن آنها در راه فعالیت‌های دانش‌بنیان و اعتلای نظام آموزش عالی کشور از سوی دولت جدی گرفته شود.

بر طبق این گزارش، دکتر حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در جمع رؤسای دانشگاه‌ها گفت: اگر دولت لایحه بودجه ۱۴۰۱ را با دید علمی و مبتنی بر عدالت به مجلس ارائه کند، هیچ نماینده‌ای به لایحه ایراد نخواهد گرفت.

دکتر رحیم ممبینی، معاون کل سازمان برنامه و بودجه در این نشست اظهار کرد: همیشه فرمایش مقام معظم رهبری در ارتباط با دفاع از حوزه علم و فناوری و مأموریت‌های آن در گوش‌مان طنین‌انداز است. این مطلب در سرلوحه کار سازمان برنامه و بودجه قرار دارد. بنابراین رؤسای دانشگاه‌ها مطمئن باشند که اعتقاد داریم موضوع علم و دانش باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

ممبینی با ابراز امیدواری نسبت به بهبود و ارتقای وضعیت کشور با یک نگاه و اجماع ملی، افزود: بودجه را باید واقعی ببندیم و ان شاء الله یک تصویر روشنی از موضوعات اصلی کشور در بودجه تجلی پیدا خواهد کرد.

وی بر مولدسازی اموال به منظور ایجاد منابع جدید تاکید کرد و در بخش دیگر سخنانش اطمینان داد: قطعاً برای حوزه پژوهش، تأمین تجهیزات و تعمیرات اعتبار در نظر گرفته خواهد شد.

معاون کل سازمان برنامه و بودجه افزود: در ارتباط با بازگشایی دانشگاه‌ها، ۴۶۰ میلیارد تومان از محل هدفمندسازی یارانه‌ها به صندوق رفاه دانشجویان اختصاص داده شده و در این باره در آینده هم پرداخت خواهد شد.

 

انتهای پیام


11344235
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است