بازار 09:23 - 24 مهر 1399

جلوگیری از بارداری با روش های طبیعی یا محصولات مراقبتی

آمادگی برای پدر یا مادر شدن یکی از مبحث‌های مهم در سلامت جسمی و روحی خانواده است. در حال حاضر بسیاری از جوانان به این موضوع اهمیت ویژه‌ای می‌دهند چرا که والدین باید در ابعاد مختلفی به رشد و ثبات کافی برسند تا بتوانند فرزند خود را در محیط سالم و آرام پرورش دهند. همچنین می‌دانیم که یکی از مهم‌ترین ارکان زندگی مشترک رابطه جنسی سالم است، حال برای همسرانی که آمادگی داشتن فرزند ندارند روش‌های زیادی وجود دارد تا از بارداری جلوگیری کنند. به علاوه تکنولوژی ساخت دارو‌ها و وسایل جلوگیری از بارداری پیشرفت چشمگیری داشته‌ است، به صورتی که کیفیت رابطه جنسی را افزایش می‌دهند برای مثال خرید کاندوم خاردار یا خرید کاندوم تاخیری دو گزینه مناسب هستند که به شکل‌های مختلف لذت رابطه جنسی را تضمین می‌کنند. 

ابزاری برای اطمینان از بارداری یا عدم آن وجود دارد که دیگر لازم نیست برای اطلاع در این باره به آزمایشگاه یا بیمارستان مراجعه کنید در‌ واقع با خرید بی بی چک در عرض چند دقیقه از وضعیت خود اطلاع پیدا خواهید کرد. از آنجایی که تنوع روش‌های پیشگیری زیاد است می‌خواهیم تعدادی از رایج‌ترین روش‌ها را بررسی کنیم و به مزایا و معایب هر کدام بپردازیم.

 

 

روش‌های طبیعی جلوگیری از بارداری

افراد زیادی به روش‌های طبیعی تمایل بیشتری دارند زیرا اساساً مصرف دارو یا ابزار کمکی برای جلوگیری از بارداری را همراه با عوارض جانبی می‌دانند و ترجیح می‌دهند به روش طبیعی از بارداری جلوگیری کنند. حال تعدادی از این روش‌ها را در ادامه بخوانید.

یادداشت زمان تخمک گذاری

تخمدان یک زن بالغ در ماه یک بار تخمک آزاد می‌کند که عمر تخمک تنها ۲۴ ساعت می‌باشد. بنابراین اگر در این مدت نزدیکی محافظت نشده‌ای انجام شود، احتمال بارداری بسیار زیاد است. در روزی که تخمک آزاد شده است، دمای بدن بالاتر از روز‌های دیگر بوده و قابل حدس زدن می‌باشد. اگر می‌خواهید از این روش استفاده کنید، باید یک دوره قاعدگی را در نظر بگیرید و یک تقویم برای آن داشته باشید. هر سیکل به این صورت محاسبه می‌شود که روز اول خونریزی تا روز اول خونریزی پریود بعدی را یادداشت می‌کنیم.

 

باید در طول یک دوره هر روز از تب سنج استفاده کرده و دمای بدن خود را یادداشت کنید تا متوجه شوید در چه روزی از سیکل ماهانه دمای بدن بالاتر بوده است. حال در دوره بعدی می‌دانید که مثلاً روز چهاردهم که دمای بدن بالاتر از همیشه بوده تخمک آزاد شده و نباید در آن روز و شب نزدیکی انجام دهید.

میزان ضریب شکست این روش بسیار بالا است و توسط پزشکان توصیه نمی‌شود. از طرفی این روش تنها برای خانم‌هایی قابل استفاده می‌باشد که سیکل کاملاً منظمی دارند، به صورتی که حتی یک روز هم تاخیر مشاهده نمی‌کنند. همچنین ممکن است شرایط بدنی مختلف باعث تب شود و عملاً دمای بالای بدن به خاطر تخمک گذاری نباشد.

محاسبه بر اساس عادت ماهانه

تعدادی از خانم‌ها تصمیم می‌گیرند بر اساس تقویم عادت ماهانه از روش طبیعی دیگری برای جلوگیری استفاده کنند. به این صورت که روز اول خونریزی را یادداشت می‌کنند و ۱۲ روز پس از آن را زمان تخمک گذاری در نظر می‌گیرند (زیرا در اکثر مواقع زمان تخمک گذاری ۱۲ تا ۱۴ روز پس از روز اول خونریزی است) سپس به مدت ۲ یا ۳ روز پس از آن تاریخ نزدیکی انجام نمی دهند.

همان‌ طور که حدس می‌زنید این روش هم ضریب شکست بالایی دارد و قابل اطمینان نیست چرا که تنها خانم‌هایی می‌توانند از آن استفاده کنند که سیکل کاملاً منظمی دارند. نکات دیگری را هم باید در نظر بگیریم که گاهی نوسانات هورمونی زمان تخمک گذاری را تغییر می‌دهند یا اینکه کلاً زمان تخمک گذاری خانمی با حالت طبیعی و شناخته شده تفاوت دارد. چنانچه از این روش استفاده کردید و پریود بعدی به تاخیر افتاد، نگران نباشید و با خرید بی بی چک از وضعیت بارداری خود اطمینان حاصل کنید.

جلوگیری از ورود مایع منی به رحم

روش طبیعی دیگری که برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود و از روش‌های دیگر رایج‌تر است، روشی می‌باشد که آقایان در زمان ارضاء از ورود مایع منی به رحم جلوگیری می‌کند. ضریب شکست این روش نسبت به دو روش قبلی کمتر است، با این حال توسط پزشکان توصیه نمی‌گردد. باید در این روش به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • ممکن است مقداری اسپرم در حین رابطه وارد رحم شود و سبب بارداری گردد.
  • اگر آقا دچار زود انزالی است، نمی‌تواند به ارضاء کنترل کامل داشته باشد.
  • اگر آقا به طور ذاتی کنترلی بر ارضاء خود ندارد، روش طبیعی شکست می‌خورد.

 

روش مذکور برای همسرانی مناسب است که به جلوگیری از بارداری اهمیت چندانی نمی‌دهند و این احتمال را در نظر می‌گیرند که هر بار رابطه ممکن است با بارداری همراه باشد. در این روش اگر پس از مدتی درباره بارداری مشکوک بودید، می‌توانید با خرید بی بی چک به اطمینان برسید.

 

علاوه بر روش‌های طبیعی روش‌های مؤثر را در ادامه بخوانید:

استفاده از کاندوم

قطعاً یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از بارداری استفاده از کاندوم می‌باشد. مخصوصاً اینکه تنوع این محصول زیاد است مثلا خرید کاندوم خاردار یا خرید کاندوم تاخیری علاوه بر جلوگیری از بارداری برای افزایش لذت رابطه جنسی گزینه موثری می‌باشد. کاندوم یک جسم استریل است و از بروز عفونت‌های زنانه جلوگیری می‌کند و تاثیر مضری بر بدن طرفین ندارد.

 

مصرف قرص ضد بارداری

روش موثر دیگری که برای جلوگیری از بارداری وجود دارد، مصرف قرص است. این قرص‌ها انواع مختلفی دارند ولی به صورت عمده روش عملکرد آن‌ها، بر اساس تغییرات هورمونی است که مانع بارداری می‌شوند. در سال‌های اخیر تحقیقات بسیاری ثابت کرده‌اند عوارض جانبی قرص‌های بارداری زیاد است و در سنین بعد از ۴۰ سالگی می‌تواند به شدت خطرناک باشد.

 

چند نکته درباره جلوگیری از بارداری و رابطه جنسی

  • خرید کاندوم تاخیری به زوج‌هایی توصیه می‌شود که تمایل دارند هر بار مدت طولانی‌تری به رابطه جنسی بپردازند.
  • خرید کاندوم خاردار هم با تحریک بیشتر باعث لذت بیشتر در رابطه است.
  • اگر کاندوم در حین رابطه پاره شد، باید از قرص‌های اورژانسی ضد بارداری استفاده کنید.
  • چنانچه از هر روش برای جلوگیری از بارداری استفاده کردید، ولی بنا بر دلایلی به بارداری مشکوک هستید؛ در اولین فرصت با خرید بی بی چک در این باره مطمئن شوید. در حال حاضر بی بی چک‌ها با دقت خوبی می‌توانند بارداری یا عدم آن را نشان دهند، برای دریافت نتیجه دقیق تست را پس از خواب صبحگاهی انجام دهید.
  • اگر بی بی چک نشان داد باردار هستید، در مرحله بعدی به آزمایشگاه مراجعه کنید و با آزمایش خون اطمینان ۱۰۰ در صد حاصل نمایید.
  • اگر نتیجه بی بی چک منفی بود، به احتمال بسیار بالایی می‌توان گفت شما باردار نیستید و فقط باید کمی صبر کنید تا پریود اتفاق بیفتد.

 

برای استفاده از روش‌های ضدبارداری به تجربیات اطرافیان اکتفا نکنید و از پزشک متخصص زنان بخواهید روش متناسب با شرایط شما را پیشنهاد دهد. همسران باید در انتخاب روش جلوگیری از بارداری با هم تصمیم بگیرند و درباره آن رضایت کامل داشته باشند.

 


10765091
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» این روزها، گوشی‌های هوشمند به یکی از ابزارهای اساسی برای ارتباطات، تفریح و کسب درآمد تبدیل شده‌اند. از طریق این دستگاه‌های هوشمند، امکانات بی‌شماری برای کسب درآمد وجود دارد که بسیاری از افراد به طور موفق از آنها استفاده می‌کنند. از پرداخت‌های م...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است