بازار 13:11 - 03 اردیبهشت 1401

طرز نوشتن یک نامه رسمی و اداری درخواست انتقالی با نمونه نامه

 

بدون تردید نگارش صحیح و اصولی نامه رسمی و اداری تا حد زیادی به مقبولیت و افزایش موفقیت درخواست ذکر شده در نامه کمک خواهد کرد. در نامه‌های اداری معمولا از واژه‌های رسمی و ثقیل استفاده می‌شود و لحن خودمانی در چنین نامه‌هایی به چشم نمی‌خورد.

نامه‌های رسمی و اداری با توجه به ماهیتی که دارند به نگارش خاص و گفتاری توام با احترام و رعایت اصول نوشتاری نیاز دارند. یکی از نامه‌های رسمی و اداری که روزانه بسیاری از افراد در سازمان‌های دولتی و خصوصی به مقاوم ارجح خود تقدیم می‌کنند، نامه درخواست انتقالی است. گاهی مواقع افراد با توجه به شرایط پیش آمده در زندگی چون تغییر محل سکونت، درخواستی مبنی بر انتقالی را نوشته و به مدیر مجموعه (شرکت یا دانشگاه) ارائه می‌دهند تا در صورت امکان با در‌خواست انتقالی به واحدی در شهر مقصد موافقت شود؛ از این‌رو نویسنده باید با طرز نوشتن نامه رسمی و اداری کاملا آشنا باشد تا بتواند درخواست خود را به بهترین شکل ممکن توام با ادب و احترام ارائه دهد. در حال حاضر کتاب‌های مختلفی در زمینه اصول نگارش نامه­های اداری مانند کتاب دستیار نامه نگاری و نمونه نامه اداری مانند کتاب الکترونیکی گنجینه ۷۰ نمونه نامه کاربردی (رسمی و اداری) منتشر شده‌اند که افراد می‌توانند از آن‌ها برای نوشتن نامه اداری بهره ببرند.

در اینجا سعی خواهیم کرد تا به اصول نگارش نامه اداری درخواست انتقالی، ویژگی‌های کتاب گنجینه 70 نمونه نامه کاربردی و نمونه نامه انتقالی از این کتاب اشاره کنیم؛ بنابراین چنانچه به دنبال نوشتن نامه انتقالی هستید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

اصول نگارش نامه رسمی و اداری؛ درخواست انتقالی

یکی از کاربردی‌ترین نامه‌های رسمی و اداری که در سازمان‌‌های دولتی، خصوصی، مراکز آموزشی و ... توسط کارکنان و دانشجویان به مدیر مجموعه تقدیم می‌شود، نامه درخواست انتقالی است. بسیاری از افراد با توجه به شرایط زندگی درخواست انتقال به واحدی در شهر محل سکونت خود را دارند؛ بنابراین باید درخواست خود را با نامه اداری و رسمی بیان کنند. نگارش اصولی نامه با گفتاری محترمانه و واژه‌های رسمی به موفقیت درخواست مورد نظر کمک شایانی خواهد کرد. به‌طور کلی نامه رسمی و اداری درخواست انتقالی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • رعایت اصول نوشتاری
  • بیان درخواست توأم با ادب و احترام
  • کوتاه بودن متن نامه و پرهیز از نوشتن فرعیات
  • اعلام کامل شرایط و دلایل درخواست انتقال در کوتاه‌ترین حالت ممکن
  • پیوست مدارک لازم جهت اثبات شرایط پیش آمده

بنابراین چنانچه به دنبال نگارش نامه رسمی انتقال هستید، باید ضوابط و اصول نگارش چنین نامه‌هایی را به صورت کامل رعایت کنید تا بتوانید موافقت مدیریتان را جلب کنید.

کتاب گنجینه ۷۰ نمونه نامه کاربردی رسمی و اداری؛ نامه درخواست انتقالی

کتاب الکترونیکی گنجینه ۷۰ نمونه نامه کاربردی (رسمی و اداری) از سری مجموعه‌های ارزشمند است که برای افرادی که وقت لازم برای یادگیری مهارت نگارش نامه اداری ندارند یا افرادی که با نامه‌های رسمی و اداری سروکار کمی دارند، پیشنهاد مناسبی خواهد بود؛ زیرا این کتاب مجموعه‌ای مملو از نمونه نامه‌های رایج رسمی و اداری است که به صورت اصولی نگارش شده‌اند و با ارایه یک راهنما، به افراد برای نوشتن یک متن با موضوع معین چون درخواست انتقالی کمک خواهد کرد. اگرچه این کتاب جایگزین منابع آموزشی نیست اما افراد می‌توانند با توجه به شرایط و کمبود وقت از نمونه‌های موجود در این مجموعه برای نگارش یک نامه رسمی و اداری استفاده کنند. در حال حاضر نمونه نامه‌های متنوعی در سطح اینترنت و سایت‌های مختلف یافت می‌شود که همواره یک مساله مهم وجود دارد و آن هم تغییر متن نمونه‌ها با توجه به مشخصات یا موضوع مد نظر است. نویسنده باید با بالا بردن درک خود از اجزا و بخش‌های مختلف متن نمونه نامه نسبت به تغییر متن به آن چیزی که می‌خواهد، اقدام کند. در کتاب گنجینه ۷۰ نمونه نامه کاربردی رسمی و اداری، پایین هر نامه کادری به عنوان راهنمای استفاده وجود دارد که اطلاعاتی از اجزای آن نامه جهت اعمال تغییرات ارائه می‌دهد تا افراد بتوانند به سهولت یک نامه رسمی و اداری برای درخواست خود آماده کنند.

محتوای کتاب گنجینه ۷۰ نمونه نامه

در واقع کتاب الکترونیکی گنجینه ۷۰ نمونه نامه به عنوان یک راهنمای نگارش نامه‌های کاربردی (رسمی و اداری) منتشر شده است که افراد می‌توانند از مطالب آن برای نگارش نامه‌های مختلف چون درخواست انتقالی استفاده کنند. به‌طور کلی محتوای کتاب گنجینه ۷۰ نمونه نامه شامل دو بخش زیر است:

بخش اول: آشنایی با اصول و اصطلاحات نامه نگاری

در این بخش از کتاب به ساختار پایه یک نامه اداری، عبارت دعایی نامه، مخاطب نویسی، سر‌آغاز نامه، پیشینه نامه، طرح موضوع نامه، خواسته نامه، تشکر و امضا نامه پرداخته شده است. 

بخش دوم: نمونه نامه‌های اداری و رسمی

در این بخش 70 نمونه نامه رسمی و اداری از قبیل نامه درخواست جمعی، درخواست وام، درخواست مالی، درخواست انتقالی، درخواست جلسه و ... به همراه راهنمای استفاده از متن گردآوری شده است که در قسمت نامه درخواست‌های مرتبط با کار برای شماره 25 (نامه درخواست انتقال به شهرستان)، 26 (نامه درخواست انتقال به شهرستان به دلیل دوری از خانواده) و 27 (نامه درخواست انتقال به واحد دیگر سازمان) گنجانده شده است.

نمونه نامه درخواست انتقال به شهرستان به دلیل دوری از خانواده در کتاب گنجینه 70 نمونه نامه

جناب آقای/ سرکار خانم ....... (۱)

رئیس/ مدیر/ سرپرست محترم ....... (۲)

با سلام و احترام

به استحضار می‌رساند اینجانب ....... کارمند واحد ....... (۳) در تاریخ ....... (4) استخدام و مشغول به کار گردیده‌ام که اکنون پس از قریب به ....... (5) سال خدمت در ....... (6) و دوری از خانواده، مشکلات گوناگونی برای اینجانب و خانواده‌ام ایجاد شده است؛ به‌‌گونه‌ای که امکان ادامه کار در .......  (7) برایم غیرممکن است گردیده است.

لذا با توجه به سکونت خانواده‌ام در شهرستان ..... (8) و بخشنامه اخیر در این خصوص، درخواست انتقال به واحد زیرمجموعه در شهرستان ....... (9) را دارم. خواهشمندم این تقاضا را مورد عنایت و لطف خویش قرار دهید.

- راهنمای استفاده:

(1) نام و نام خانوادگی مقام بالاتر

(2) سِمت مقام بالاتر

(3) نام، نام خانوادگی و مشخصات درخواست کننده

(4) تاریخ شروع کار

(5) سابقه کار در مبدا انتقال (به سال)

(6) محل مبدا خدمت که می‌تواند عنوان اداره و شهرستان باشد.

(7) شهرستان یا منطقه

(8) اشاره به شهرستان سکونت خانواده

(9) شهرستان مقصد انتقال

برای مشاهده 2 نمونه نامه انتقالی دیگر وارد شوید.


11543163
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» اظهارنامه مالیاتی یک نوع سند حسابداری است که توسط اشخاص حقوقی یا حقیقی در کشور ایران تهیه می‌شود و به سازمان امور مالیاتی ارائه می‌گردد. این اظهارنامه شامل اطلاعات مالیاتی و مالی افرادیست که براساس آن میزان مالیاتی که باید پرداخت کند، تعیین می‌شود...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است