بازار 11:09 - 07 آبان 1399
فعالیت بدنی منظم می تواند احتمال ابتلا به واریس را کاهش دهد و اگر در حال حاضر واریس دارید، ورزش ممکن است علائم شما را کاهش داده و شرایط شما را از پیشرفت باز دارد. ورزش به تنهایی همیشه برای پیشگیری یا درمان رگ های واریسی کافی نیست اما برخی از فعالیت های بدنی می توانند تفاوت زیادی ایجاد کنند.

درمان واریس پا با 6 ورزش آسان و در دسترس

آیا ورزش واقعاً به درمان واریس کمک می کند؟

بسیاری از افراد در مورد رابطه بین ورزش و رگهای واریسی کنجکاو هستند. هیچ روش بی عیب و نقصی برای جلوگیری از واریس وجود ندارد، اما داشتن فعالیت بدنی می تواند خطر ابتلا به رگ های عنکبوتی و واریس را در شما کاهش دهد. ورزش منظم گردش خون در پاها را بهبود می بخشد و باعث پمپاژ خون می شود. فعالیت مناسب همچنین می تواند به شما در حفظ وزن سالم کمک کند، که ممکن است از مشکلات عروقی مرتبط با وزن جلوگیری کند.

اگر از قبل رگ های واریسی دارید، ورزش ممکن است علائم شما را کاهش دهد. افرادی که رگ های واریسی دارند معمولاً احساس می کنند که پاهایشان متورم و سنگین است. ورزش منظم گردش خون را افزایش می دهد و می تواند به کاهش این علائم کمک کند.

 

آیا ورزش کردن برای من خطری ندارد؟

اکثر اشکال ورزش سالم و مفید هستند، اما همه فعالیت ها برای همه افراد ایمن نیستند. اگر شک دارید که آیا فعالیت های بدنی خاصی برای شما بی خطر است یا خیر از پزشک خود سؤال کنید. اگر باردار هستید، قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید حتما با متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

حتی اگر از سلامتی خوبی برخوردار هستید، همیشه به بدن خود گوش دهید. اگر فعالیتی برای شما دردناک شد یا سرگیجه گرفتید، بلافاصله آن را متوقف کرده و با پزشک مشورت کنید.

چه ورزش هایی برای جلوگیری از واریس مفید هستند؟

بسیاری از پزشکان حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی در روز را توصیه می کنند. در صورت لزوم ، می توانید آن زمان را کم کنید و به مدت 10 دقیقه ، سه بار در روز ورزش کنید.

1-پیاده روی

پیاده روی برای افراد در هر سنی و از نظر آمادگی جسمانی بسیار مفید است و معمولاً بی خطر است. پیاده روی منظم می تواند به شما در کاهش وزن ، حفظ فشار خون سالم و تقویت استخوان ها و عضلات کمک کند.

2-دوچرخه سواری

دوچرخه سواری نیز مانند راه رفتن ورزش سنگینی نیست اما می تواند گردش خون را افزایش دهد و از مفاصل محافظت کند. دوچرخه سواری منظم می تواند عضلات ساق پا را تقویت کرده و جریان خون سالم را تقویت کند. از دوچرخه های سنتی و ثابت نیز می توان استفاده کرد.

اگر به دوچرخه دسترسی ندارید ، می توانید با خوابیدن به پشت، کشیدن زانوها به سمت قفسه سینه و حرکت پدال با عضلات، به کشش ماهیچه های پای خود کمک کنید.

3-لیفت پا

لیفت پا شامل ورزش های کششی ساده ای است که به تجهیزات خاصی نیاز ندارد. به صورت صاف به پشت دراز بکشید. هر بار یک پا را بلند کنید. قبل از عوض کردن پاها، پای خود را برای چند ثانیه در هوا نگه دارید. این ورزش می تواند به کشش عضلات پاها کمک کند.

بسیاری از افراد در حالت ایستاده نیز لیفت پا را تمرین می کنند. علاوه بر کشش عضلات و بهبود گردش خون ، این ورزش می تواند انعطاف پذیری عضلات را افزایش دهد. یک جسم پایدار مانند صندلی را نگه دارید و یک پا را در مقابل خود قرار دهید. این وضعیت را برای چند ثانیه نگه دارید و سپس پاها را عوض کنید.

4-لانژ

ورزش لانژ گروه های مختلف عضلانی را در پاها و ساق های شما درگیر می کند. وقتی این عضلات قوی و سالم باشند ، می توانند جریان خون را در مسیر درست حفظ کنند. با ایستادن در حالی که پاها کمی از هم باز هستند شروع کنید. جلو بروید و زانوی خود را خم کنید. حتما زانوی خود را مستقیماً بالای مچ پا قرار دهید. چند ثانیه لانج را نگه دارید ، سپس صاف کنید و پاها را عوض کنید.

5-نرمش کف پا

کشش عضلات پا همچنین به بهبود قدرت و گردش عضلات کمک می کند. شروع کنید و وزن خود را برای چند ثانیه روی گودی وسط کف پا قرار دهید، سپس پاشنه پا را پایین بیاورید. بعد، وزن خود را بر روی پاشنه خود قرار دهید و گودی کف پا را بلند کنید. این کشش را می توانید در حالت ایستاده یا نشسته انجام دهید. اگر ایستاده اید، می توانید برای حفظ تعادل، یک جسم پایدار را نگه دارید.

6-پاهای خود را بلند کنید.

بالا آوردن پاها می تواند باعث تسکین ورم پاها و درد ناشی از جریان خون پشتیبان شود. به پشت روی زمین یا تخت دراز بکشید. سپس پاها را مستقیماً در هوا بالا بیاورید. در صورت لزوم آنها را به دیوار تکیه دهید. این وضعیت را برای چند دقیقه نگه دارید و سپس پاها را به سمت زمین پایین بیاورید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.

چه زمان ورزش به درمان واریس کمک نمی کند؟

با ورزش کردن اغلب می توانید از علائم دردناک واریس خلاص شود، اما فعالیت بدنی به تنهایی برای رفع علائم شما کافی نیست. رگهای واریسی حتی اگر از نظر جسمی فعال باشید می توانند ایجاد شوند و علی رغم برنامه منظم ورزش می توانند پیشرفت کنند.

اگر از واریس خسته شده اید، درمان پزشکی می تواند به شما کمک کند. مراکز درمان واریس نظیر کلینیک واریس دکتر آرش توفیق، روش های زیادی را برای درمان واریس برای شما انجام می دهند. اکثر این اقدامات با حداقل تهاجم انجام می شوند و در محیط سرپایی با کمی ناراحتی و خرابی انجام می شوند.

در صورت نیاز به درمان رگ های واریسی، برای تعیین وقت می توانید با شماره 02188736192 تماس بگیرید یا سوالات خود را از طریق وبسایت www.dr-tofigh.com  مطرح نمایید.


10783435
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» جملات ماندگار از رحمان شاهسواری کینگ نویسنده

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است