بازار 11:28 - 03 بهمن 1399

ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی

ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی؟ کدامیک را انتخاب می‌کنید؟

مامو گرافی بهتر است یا سونوگرافی؟ برای بررسی وضعیت پستان کدام آزمایش می‌تواند مفید واقع شود؟ خیلی از بانوان در مورد سونوگرافی و ماموگرافی اطلاعات زیادی ندارند به همین دلیل برخی از مواقع برای انجام آزمایشات آنان دچار تردید می‌شوند. یکی از مشکلاتی که برخی از بانوان با آن رو به رو هستند، ناهنجاری‌ها در پستان‌ها است؛ که برای مشاهده این ناهنجاری‌ها نیاز به انجام ماموگرافی یا سونوگرافی است؛ اما شاید ندانید که ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی؟ سونوگرافی در واقع یک روش تصویر برداری است که در آن از امواج فراصوت با فرکانس بالا استفاده می‌کنند؛ اما در ماموگرافی به وسیله یک دستگاه ناهنجاری پستان را با کمک اشعه ایکس تشخیص می‌دهند؛ اما این که کدام یک بهتر است سوالی است که شاید در ذهن خیلی از بانوان باشد. پس برای فهمیدن این که ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی با ما همراه باشید.

 

سونوگرافی چیست و در چه مواقعی استفاده می‌شود؟

سونوگرافی، یک دستگاه تصویر برداری از بافت‌ها و ساختارهای داخلی بدن است. این دستگاه با امواج صوتی که فرکانس بسیار بالایی دارد کار می‌کند؛ و به پزشکان و متخصصان کمک می‌کند تا تصاویری را از اندام‌ها و ساختارهای درونی افراد در دست داشته باشند. مطمئنا شما می‌دانید که پزشکان در دوران بارداری برای دیدن جنین از سونوگرافی استفاده می‌کنند اما این تنها یکی از کاربردهای دستگاه سونوگرافی است.

متخصصان از دستگاه سونوگرافی برای دیدن اندام‌های دیگر بدن مانند قلب، کبد، کلیه، رگ‌های خونی و ... هم کمک می‌گیرند؛ اما سوال این است که اگر به طور مثال ناهنجاری در پستان بانوان مشاهده شد برای تشخیص آن ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی!

فواید سونوگرافی سینه

  • مقرون به صرفه است.
  • عوارض خاصی برای بیمار به همراه ندارد.
  • برای همه اشخاص در دسترس است.
  • از اشعه یونیزان استفاده نمی شود.
  • غیر تهاجمی است.
  • به بانوان باردار و کم سن و سال که نمی‌توانند ماموگرافی انجام دهند، کمک می‌کند.
  • آقایانی که پستان آن‌ها دچار مشکل شده است هم می‌توانند از سونوگرافی استفاده کنند.

ماموگرافی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

ماموگرافی دستگاهی است که از آن برای تصویر برداری بافت پستان با کمک اشعه ایکس استفاده می‌شود. سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان‌های زنان در جهان است. امروزه با بررسی کردن اپیدمیولوژیک سرطان پستان می‌توان فهمید که میزان بروز این ناهنجاری در زنان ایرانی در حال افزایش است؛ به همین دلیل تصویر برداری از بافت پستان برای زنان یک امر ضروری است. برای اینکه به راحتی بتوانید وجود هر گونه ناهنجاری را در بافت پستان‌ها تشخیص دهید، ماموگرافی می‌تواند کمک بسیار زیادی بکند. دستگاه ماموگرافی با کمک اشعه ایکس آن هم با دز پایین برای بررسی بافت پستان استفاده می‌شود.

شاید بپرسید ماموگرافی را چه کسانی باید انجام دهند؟

  •  ماموگرافی را همه زنان بالای 30 سال آن هم سالی یک یا دو بار باید انجام دهند.
  • زنانی که سابقه سرطان در خانواده و یا فامیل خود دارند.
  •  کسانی که یکی از سینه‌ها درگیر سرطان شده و برای تشخیص سالم بودن دیگری باید حتما ماموگرافی سالیانه و مرتب انجام دهند.
  •  برای تشخیص توده‌های نامشخص داخل پستان و افرادی که علائمی مانند بافت متورم و ضخیم در سینه، ترشحات خونی و آبکی، خارش و التهاب نوک سینه و ... دارند.

تشخیص زود هنگام سرطان پستان با ماموگرافی

برای تشخیص زود هنگام غدد سرطانی، ماموگرافی می‌تواند بهترین گزینه باشد. چرا که این روش یک روش تخصصی تصویر برداری از بافت پستان است. از این روش بیشتر برای بانوانی استفاده می‌کنند که هیچ علائمی از سرطان سینه را نشان نمی‌دهند. اگر زمانی علائمی از جمله احساس درد در سینه، وجود توده‌ای در سینه و ... را داشتید و به متخصص مراجعه کردید مطمئن باشید که پزشک بعد از انجام معاینات، انجام ماموگرافی را برایتان ضروری می‌داند؛ اما خیلی از افراد فقط می‌خواهند یک چکاپ انجام دهند. ولی نمی‌دانند که ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی؟ کدام روش تصویر برداری را انتخاب کنند بهتر است؟

تفاوت ماموگرافی و سونوگرافی در چیست؟

همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم ماموگرافی روش تشخیص زود هنگام سرطان سینه است. به خاطر اینکه این عارضه در زنان بالای 30 سال شایع‌تر است، پزشکان توصیه می‌کنند که حتما سالی یک بار آزمایش‌های غربالگری و ماموگرافی را انجام داده تا در صورت بروز هر گونه ناهنجاری، از پیشرفت آن جلوگیری شود.

گاهی اوقات می‌توان ماموگرافی و سونوگرافی را مکمل یکدیگر دانست؛ چرا که ممکن است در آزمایش‌های ماموگرافی خطایی رخ دهد و استفاده از سونوگرافی می‌تواند کمک کند. به همین دلیل پزشکان برای تشخیص وجود و یا عدم وجود سرطان سینه به نتیجه ماموگرافی و سونوگرافی به تنهایی اکتفا نمی‌کنند. چون در هر آزمایشی احتمال خطا وجود دارد.

ماموگرافی معمولا در پستان‌هایی که تراکم پایینی دارند، نتیجه می‌دهد؛ اما برخی از بانوان پستان‌های متراکمی دارند که سرشار از غدد شیری است. به همین علت متخصصان قبل از انجام ماموگرافی، سونوگرافی را برای آن‌ها تجویز می‌کنند. چنانچه در سونوگرافی هر گونه عارضه‌ای مشاهده شود، فرد باید ماموگرافی انجام دهد.

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که میان این دو آزمایش وجود دارد اشعه‌هایی است که در هنگام تصویر برداری استفاده می‌شود. همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم در سونوگرافی از امواج فراصوت استفاده می‌کنند که کاملا بی‌خطر است و برای زنان باردار هم محدودیتی ندارد؛ اما در ماموگرافی چون از اشعه ایکس استفاده می‌شود، برای بانوان در بارداری و شیردهی می‌تواند خطرآفرین باشد. اگر خانمی در دوران بارداری و یا شیردهی متوجه ناهنجاری در پستان خود شود باید از سونوگرافی استفاده کند.

برای ما ماموگرافی بهتر عمل خواهد کرد یا سونوگرافی؟

زنان بسیاری هستند که از ماموگرافی تصور درستی ندارند و نمی‌دانند که ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی. این که کدام یک از این‌ها بهتر است را پزشکتان بر اساس شرایط جسمی شما و علائمی که دارید برایتان تشخیص می‌دهد؛ اما بد نیست که خودتان هم در مورد سونوگرافی و ماموگرافی اطلاعاتی داشته باشید. همان طور که گفتیم سونوگرافی تصویری از بافت‌ها و ساختارهای داخلی بدن است اما ماموگرافی تصویری از بافت پستان است و نمی‌توان به طور 100 درصد گفت که کدامیک دقیق تر است چرا که هر روشی خطاهایی هم دارد. امیدوراریم که از مطالعه مقاله ماموگرافی بهتر است یا سونوگرافی لذت برده باشید و اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کرده باشید.


10915262
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بازار

بازار
«پارسی نیوز» جملات ماندگار از رحمان شاهسواری کینگ نویسنده

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است