بازار 11:34 - 01 مرداد 1401

کاربرد انواع تری دی پانل در ساختمان سازی

برخلاف گذشته و با توجه به پیشرفت قابل توجه علوم و تکنولوژی‌های مختلف صنعت ساختمان‌سازی بسیار توسعه پیدا کرده است و امروزه انواع مصالح مدرن در دسترس قرار گرفته‌اند. در حقیقت امروزه مصالحی که بتوانند در کاهش وزن ساختمان، افزایش سرعت ساخت‌وساز، کاهش هزینه‌ها، عایق‌بندی، افزایش مقاومت سازه و ... تأثیر داشته باشند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. دیوارهای تری دی پانل از جمله مصالح نوین و مدرنی هستند که در سال‌های اخیر در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی و با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در ادامه مطلب به معرفی این مصالح پیش ساخته و کاربرد انواع تری دی پانل در ساختمان‌سازی پرداخته خواهد شد.

 

تری دی پانل چیست؟

تری دی پانل چیست ؟ در حقیقت به نوعی از دیوارهای پیش ساخته گفته می‌شود که دارای 3 لایه اصلی می‌باشد. هسته مرکزی و اصلی این دیوارها از جنس فوم پلی استایرن کند سوز ساخته می‌شود. شبکه‌های این دیوارها نیز از جنس میلگردهای فولادی است که با استحکام بسیار بالایی در هم تنیده می‌شوند و از آنجایی که بین این شبکه‌های فلزی فوم یونولیت قرار می‌گیرد وزن بسیار کمی دارد. این دیوارهای پیش ساخته اولین بار توسط دانشمندی به نام ویکتور وایزمن در سال 1967 ساخته شد و در این مدت تغییرات زیادی داشته است.

انواع تری دی پنل

دیوارهای تری دی پانل به سبب ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند استفاده‌های متعددی در ساختمان‌سازی دارند. این پانل‌ها می‌توانند به دو دسته اصلی دیوارهای پیش‌ساخته دیواری و سقفی تقسیم می‌شوند هر چند که این دسته‌بندی‌ها نیز می‌توانند زیرمجموعه‌های دیگری داشته باشند. به صورت کلی این دیوارها شامل 5 دسته اصلی هستند که به شرح زیر خواهند بود.

تری دی پنل سقفی

تری دی پنلهای سقفی از جمله انواع تری دی پانل است که ضخامت یونولیت مرکزی آن می‌تواند 100 تا 150 میلی‌متر باشد و عرض آن نیز از 80 تا 100 سانتی‌متر متفاوت خواهد بود. این دیوارها می‌توانند به شکل افقی یا با شیب کم به عنوان عضو باربر خمشی و دیافراگم افقی در سقف ساختمان‌های مختلف استفاده شوند. بتن روی تری دی پنل سقفی می‌تواند از 5 تا 7 سانتی‌متر ضخامت داشته باشد و همین امر باعث می‌شود در کنار استحکام و مقاومت بالا باعث کاهش وزن سقف ساختمان‌ها شوند.

تری دی پنل باربر

دیوارهای تری دی پنل باربر در حقیقت نوعی از این دیوارهای پیش ساخته هستند که از ضخامت بالاتری برخوردارند و فولاد به کار رفته در آنها قطر بیشتر دارند. این دیوارها همچنین از چگالی بالایی برخوردارند و می‌توانند همانند دیوارهای حمال عمل کرده و نیروهای جانبی را مهار کنند. این دیوارها می‌توانند به سازه اصلی فلزی یا بتنی ساختمان متصل شوند.

تری دی پنل غیر باربر

تری دی پنل غیر باربر نیز از جمله انواع تری دی پانل‌ها به شمار می‌رود که در اصل فقط با هدف تفکیک و پارتیشن‌بندی ساختمان استفاده می‌شود. این پنل‌ها از ضخامت کمتری برخوردار هستند و مش به کار رفته در آن نیز قطر کمتری دارد. چگالی این پنل‌ها نیز کمتر است و به راحتی می‌توان از آن برای جداسازی بخش‌های مختلف ساختمان استفاده کرد.

تری دی پنل متال فوم

این نوع از دیوارهای پیش ساخته در حقیقت نسل دوم پنلهای پیش ساخته هستند و بر پایه شبکه‌های فولادی و صفحات پلی استایرن ساخته می‌شوند. این نوع از تری دی پنل‌ها می‌توانند به عنوان چهارچوب و مهاربندی افقی و عمودی استفاده شوند و نیروهای برشی را انتقال بدهند. این پنل‌ها همچنین می‌توانند برای اتصال کامل سقف‌ها و دیوارها به کار بروند.

تری دی پنل دکوراتیو

یکی دیگر از انواع تری دی پنل‌ها که در ساختمان‌سازی کاربردهای متعددی دارد تری دی پنل‌های دکوراتیو است که در اصل استفاده‌های تزئینی دارند. این پنل‌ها می‌توانند در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید شوند و جایگزین انواع کاغذهای دیواری، بلکا، رنگ، نقاشی و ... شوند.

مزایا و قابلیت‌های دیوار تری دی پانل

امروزه دیوارهای پیش ساخته مختلفی تولید می‌شوند که برای هر کدام از آنها از انواع مواد و مصالح مختلف استفاده می‌شود. بتن، سیمان، گچ، یونولیت، پلی‌استر، فولاد، پشم شیشه و ... از مهم‌ترین موادی هستند که در تولید این دیوارها استفاده می‌شوند. دیوارهای پیش ساخته تولید شده با یونولیت‌ها از رایج‌ترین انواع دیوارها هستند که می‌توانند مزایا و معایب منحصربه‌فردی داشته باشند. در حقیقت دیوارهای پیش ساخته یونولیتی در مقایسه با سایر دیوارهای پیش ساخته همچون ساندویچ پنل‌ها مزیت‌های متعددی دارند. مهم‌ترین مزایای دیوار تری دی پانل آنها به شرح زیر می‌باشند:

  • این دیوارها می‌توانند در برابر آتش مقاومت خوبی داشته و باعث مقاوم‌تر شدن ساختمان‌ها در موقع زلزله می‌شوند.
  • ضخامت کم این دیوارها باعث می‌شود که فضای بیشتری در داخل ساختمان‌ها در اختیار ساکنین قرار بدهد و در نهایت در مصرف مصالح مختلف صرفه‌جویی کند.
  • این دیوارها می‌توانند در کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز ساختمان‌ها و همچنین کاهش مصالح‌های مختلفی مانند آهن، بلوک، آجر، گچ، بتن و ... نقش ویژه‌ای داشته باشند.
  • استفاده از انواع تری دی پنل‌ها می‌توانند باعث افزایش سرعت ساخت‌وساز ساختمان شود.
  • این پنل‌ها از وزن کمی برخوردارند و با توجه به انعطاف‌پذیری بالایی که دارند حمل‌ونقل آنها ساده و نصب راحتی خواهند داشت.
  • باعث صرفه‌جویی در هزینه تهویه مطبوع ساختمان در تابستان و یا زمستان می‌شوند که ب دلیل جلوگیری از تبادل حرارت و یا برودت و در نتیجه صرف انرژی کمتر است.
  • امکان استفاده از طرح‌های متنوع و مختلف در ساختمان‌ها وجود دارد.
  • عبور لوله‌های آب و فاضلاب، تأسیسات برق و تلفن، تأسیسات مختلف و ... از این دیوارها راحت تر از دیوارهای سنتی خواهد بود.
  • این تری دی پنل‌ها باعث افزایش طول عمر ساختمان شده و نصب و استفاده از این دیوارها نیازی به نیروهای متخصص ندارد.
  • این دیوارها از تنوع بالایی برخوردارند و هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به محیط زیست وارد نمی‌کنند.
  • دیوارهای تری دی پنل دارای قابلیت انبساط و انقباض بوده و هیچ‌گونه پرتی و ضایعاتی ندارند.
  • به راحتی می‌توان این دیوارها را تعویض کرد و در صورت آسیب‌دیدگی می‌توان قطعات آن را جایگزین کرد.
  • با توجه به وجود لایه یونولیت به عنوان هسته پنل این دیوارها می‌توانند عایق بسیار خوبی برای صوت، حرارت، رطوبت باشد و مقاومت بالایی در برابر ورود حشرات و موریانه‌ها دارند.

کاربردهای اصلی انواع تری دی پانل

همانطور که گفته شد امروزه انواع تری دی پانل‌ها با مزایا و معایب مختلفی وجود دارند و هر کدام از آنها می‌توانند در بخش‌های مختلف ساختمان‌ها استفاده شوند اما در حقیقت مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل استفاده از این مصالح کاهش وزن کلی ساختمان، افزایش فضای مفید، افزایش سرعت ساخت‌وساز، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مصرف مصالح، افزایش ایمنی و ... هستند. از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای دیوارهای تری دی پنل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این دیوارهای پیش ساخته می‌توانند نقش دیوارهای باربر و غیر باربر را در ساختمان داشته باشند.
  • پنل‌های سقفی می‌توانند در سقف ساختمان‌ها و سوله‌های مختلف استفاده شوند و جایگزین بسیاری از سقف‌های سنگین گردند.
  • این پنل‌ها می‌توانند برای پارتیشن‌بندی قسمت‌های مختلف ساختمان به کار بروند و در نهایت باعث افزایش فضای مفید ساختمان شوند.
  • دیوارهای تری دی پنل می‌توانند به عنوان عایق برای قسمت‌های مختلف ساختمان کاربرد داشته باشند
  • این پنل‌ها می‌توانند برای ساخت ویلاهای یک طبقه، انواع سوله‌ها، دکه‌ها و ... استفاده شوند.

قیمت دیوارهای تری دی پانل

دیوارهای تری دی پنل می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و هر کدام از آنها می‌توانند از مصالح و مواد مختلفی تولید شوند به همین دلیل قیمت آنها نیز می‌تواند تحت تأثیر عوامل و فاکتورهای مختلفی قرار داشته باشد و نمی‌توان یک قیمت دقیق و مشخص برای آنها عنوان کرد. از جمله مهم‌ترین فاکتورهایی که می‌توانند در قیمت دیوارهای تری دی پنل موثر باشند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • برند و شرکت‌های تولیدکننده انواع تری دی پانل
  • کیفیت ساخت پنلها و جنس مواد مورد استفاده در تولید آنها
  • هزینه‌های مربوط به حمل‌ونقل و نصب و اجرای دیوارها
  • نوسانات نرخ ارز و قیمت مواد اولیه
  • ضخامت پنل‌ها و قطر میلگردهای استفاده شده و همچنین ضخامت لایه بتن یا گچ پنل
  • نوع اسکلت ساختمان‌ها، تعداد طبقات و ارتفاع طبقات آن
  • میزان دانسیته یونولیت استفاده شده در هسته پنل
  • ابعاد و اندازه‌های پنل سه بعدی
  • حجم و متراژ مورد استفاده از پنل‌ها و ...

با توجه به در نظر گرفتن تمامی فاکتورهای عنوان شده قیمت دیوارهای تری دی پنل می‌تواند از چندهزار تومان تا چند ده هزار تومان متفاوت باشد

جمع‌بندی نهایی

دیوارهای تری دی پنل در اصل نوع دیوار پیش ساخته هستند که از فولاد، یونولیت و بتن تولید می‌شوند و به واسطه ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصربه‌فردی که دارند استفاده‌های متعددی در صنعت ساختمان‌سازی دارند. این پنل‌ها با توجه به کاربردهایی که دارند می‌توانند به انواع مختلفی تقسیم شوند که مهم‌ترین آنها شامل پنل‌های باربر، پنل‌های غیر باربر، پنل سقفی، پنل دکوراتیو و ... هستند.

 


11631149
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است