فرهنگی‌هنری 07:11 - 28 مهر 1400
شهدای هفته وحدت؛
«گروهک‌های ضد انقلاب سنگ دل تر از این حرف‌ها بودند که بخواهند به التماس مردم، یک زن بی گناه را آزاد کنند. آنها در کنار روستا، برادر شیرخوارم را از مادرم جدا می‌کنند و به خواهر کوچکم تحویل می دهند. آن از خدا بی‌خبرها مادرم را در برابر دیدگان خواهر کوچکم و برادر شیرخوارم به شهادت می‌رسانند و از روستا متواری می‌شوند.»

سه شهید یک خانواده اهل سنت در یک نگاه

به گزارش ایسنا، دومین روز از هفته وحدت به نام شهید «مریم امین‌پور» نامگذاری شده است. به همین مناسبت مروری بر زندگی این شهید اهل سنت خواهیم داشت.

مریم امین‌پور در اولین روز از فروردین ماه سال ۱۳۲۳ در روستای ایرانخواه از توابع شهرستان سقز متولد شد. پدرش کریم کشاورزی می‌کرد و مادرش بانو خدیجه به کار خانه‌داری مشغول بود. مریم به دلیل وضعیت نامناسب روستاهای مناطق محروم هیچ گاه نتوانست وارد مدرسه شود و به همین خاطر خیلی زود کار خانه‌داری را در کنار مادرش یاد گرفت و در سنین جوانی ازدواج کرد و صاحب دو فرزند پسر و پنج فرزند دختر شد.

مریم که بعد از ازدواج به اتفاق همسرش به شهرستان سقز مهاجرت کرده بود، در اولین روز از خردادماه سال ۱۳۶۳ زمانی که به دیدن خانواده‌اش رفته بود به اسارت گروهک‌های ضدانقلاب درآمد و در روستای ایرنخواه توسط گروهک‌های ضدانقلاب تیرباران شد و به شهادت رسید.

یکی از فرزند شهید مریم امین‌پور روایت می‌کند: «آن روزها ما در شهر سقز اقامت داشتیم و چند روزی می‌شد که پدر بزرگم از زندان گروهک‌های ضد انقلاب آزاد شده بود. مادرم تصمیم گرفته بود که برای دیدن پدرش به روستای ایرانخواه برود. موضوع را با من در میان گذاشت، اما من مخالفت کردم؛ چون گروهک‌ها به شدت با خانواده ما دشمنی داشتند و منطقه نیز در آن روزهای به خاطر حضور گروهک‌های ضد انقلاب آلوده بود.

مادرم بی قراری می‌کرد و تصمیم گرفته بود هر طور شده پدرش را ملاقات کند. به همین خاطر به همراه خواهر کوچکم و برادر شیرخواره‌ام به طرف روستای ایرانخواه حرکت کردند. گروهک‌های ضد انقلاب که با خانواده ما دشمنی داشتند، از حضور مادرم در روستای ایرانخواه باخبر می‌شوند و به همین خاطر خانه پدر بزرگم را محاصره می‌کنند. مادرم که اصلاً سلاحی به همراه نداشته به اسارت نیروهای ضدانقلاب در می‌آید.

گروهک‌های ضد انقلاب مادرم را به همراه دو طفل معصومش از خانه بیرون می‌برند. اهالی روستای ایرانخواه سد راه گروهک‌های ضد انقلاب می‌شوند تا مانع به اسارت بردن مادرم و خواهر و برادرم شوند. اما گروهک‌های ضد انقلاب سنگ دل‌تر از این حرف‌ها بودند که بخواهند به التماس مردم، یک زن بی گناه را آزاد کنند. آنها در کنار روستا، برادر شیرخواره‌ام را از مادرم جدا می‌کنند و به خواهر کوچکم تحویل می‌دهند. آن از خدا بی‌خبرها مادرم را در برابر دیدگان خواهر کوچکم و برادر شیرخوارم به شهادت می‌رسانند و از روستا متواری می‌شوند.»

به گزارش ایسنا،  کریم امین پور ـ پدر شهید مریم امین پور ـ نیز نزدیک به دو ماه بعد از شهادت دخترش در روز چهارم مرداد ماه سال ۱۳۶۳ در روستای سبزی برکان به اسارت گروهک‌های ضدانقلاب درمی آید و در همان جا تیرباران می‌شود.

هم چنین محمد امین‌پور ـ برادر شهید مریم امین‌پور ـ بعد از گذشت یک سال از شهادت خواهر و پدرش، در روز بیست و هشتم آبان ماه سال ۱۳۶۴ در شهرستان سقز هنگام درگیری با گروهک‌های ضد انقلاب به شهادت می‌رسد و به خواهر و پدر شهیدش ملحق می‌شود.

انتهای پیام


11280066
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» این روز‌ها تامین آب آشامیدنی، یکی از اصلی‌ترین دغدغه بشریت به شمار می‌رود. به این بهانه پنج فیلمی را معرفی کرده‌ایم که به به بحران آب اشاره داشته‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک صداگذار فیلم‌های سینمایی گفت: صداگذاری فیلم‌های با تعداد کاراکتر‌ها بالا دشوار است و همین که دیالوگ‌ها به گوش شنونده برسند سخت‌ترین کار است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس سینما گفت: وظیفه ستاد صیانت این است که یک بیانیه بدهد و عاملان اصلی تعداد مشخصی از فیلم‌ها که قاچاق شده‌اند را معرفی کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد ششم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی راه‌های شکرگزاری به بچّه‌ها را آموزش می‌دهد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری برنامه سلام «صبح‌بخیر» گفت: من بعد از برنامه «دورهمی» خیلی آسیب دیدم. بی‌نهایت از اعتماد و حمایت دیگران ضربه خوردم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: با لغو روادید ایران با ده‌ها کشور دنیا، در حال حاضر امکان سفر بدون روادید نیمی از مردم دنیا به ایران وجود دارد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح مراسم یادبود سی‌و‌یکمین سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی با عنوان «میراث مرتضی» برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» به همت بنیاد فرهنگی روایت فتح مراسم یادبود سی‌و‌یکمین سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی با عنوان «میراث مرتضی» برگزار شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «بی‌پایان» به کارگردانی ساسان فلاح‌فر با نمایش یکی از مهم‌ترین مقاطع زندگی شهید حسن طهرانی مقدم مقابل دوربین رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم سینمایی «تمساح خونی» در بازه زمانی ۴۰ روزه، ۱۰۰ میلیاردی شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است