علمی فناوری 11:27 - 27 مهر 1400
معاون پژوهشی دانشگاه تهران:
معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: به منظور ادامه حیات در دنیای رقابتی کنونی، بنگاه‌های اقتصادی باید مزیت رقابتی خود را در نوآوری‌های برخاسته از تحقیقات جستجو کنند و اولویت‌دادن به تولید به عنوان ثقل توجه، به سرعت، محصول و در نهایت مجتمع اقتصادی مربوطه را از گردونه رقابت و دیده شدن توسط بازار حذف می‌کند.

بنگاه‌های اقتصادی مزیت رقابتی خود را در نوآوری‌های برخاسته از تحقیقات جستجو کنند

به گزارش ایسنا، دکتر محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران، در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین معدن و صنایع معدنی (اینوماین ۳) که دیروز(دوشنبه، ۲۶ مهر)، در تالار علامه امینی دانشگاه برگزار شد، خلق ارزش در علوم تجربی خواه صنعتی و یا آزمایشگاهی را نتیجه یک فرایند برنامه‌ریزی شده و هدفمند دانست که اجزای مختلف و نقش‌آفرین در آن همانند دوندگان یک دو امدادی نقش خویش را ایفا کرده و سپس، عرصه را به منظور تداوم فعالیت به بعدی واگذار می‌کند.

وی گفت: «این فرایند از طراحی تا تولید، به صورت هدفمند کنترل‌شده و ضمن ایجاد محصول دلخواه، ارزش افزوده مهمی را برای سیاستگذار، برنامه‌ریز، مجری و جامعه مخاطب آن محصول ایجاد می‌کند».

معاون پژوهشی دانشگاه تهران تصریح کرد: «در سال‌های اخیر، گرچه مراکز تحقیقاتی و آموزش عالی به صورت عمده بر انتقال دانش و فناوری تمرکز داشتند، اما این امیدواری وجود داشت که در صورت ممارست در همکاری منظم و قاعده‌مند با مراکز صنعتی این چرخه انتقال به تدریج در مسیر زایش قرار گیرد، اما به دلایل مختلف که شاید مهمترین آن ضعف هماهنگی و عدم احساس نیاز صنعت به پوست‌اندازی و نبود بازار رقابتی واقعی است، این مهم به نتیجه نرسیده است».

رحیمیان گفت: «در ممالک توسعه‌یافته، ارتباط مستمر و پویای صنعت و دانشگاه همراه با دریافت بازخورد اصلاحی آن، چرخه مثبتی را به وجود آورده که از طریق آن، این دو نهاد به بالندگی یکدیگر کمک می‌کنند. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، دانشگاه و صنعت به صورت موازی به علاقه‌مندی‌ها و اولویت‌های خویش پرداخته و هماهنگی احتمالی آنها موسمی، غیرپایدار و غیر مؤثر است و مهمتر از همه بازخورد سازنده به منظور توسعه همکاری‌های آتی با توجه به عوامل سیاستگذاری، اجرا و نظارت و پایش مستمر وجود ندارد و به اصطلاح اکوسیستم ارتباط صنعت و دانشگاه، غیرزایشی است. این ارتباط و زایش مستمر امری غیر دستوری است که احساس نیاز عمیق این دو نهاد در بستری رو به رشد افق‌های آتی آن را می‌گشاید».

معاون پژوهشی دانشگاه تهران سوق دادن واحدهای صنعتی به سمت فعالیت‌های تحقیقاتی را نیازمند حمایت و سیاست‌گذاری دقیق در سطح ملی دانست و ناکامی را محصول مشارکت عوامل مؤثر (اعم از دانشگاه، صنعت و نهادهای سیاستگذار) در سو برداشت از فرایند مذکور و یا اقدامات ناقص عنوان کرد و افزود: «ضروری است که هر سه نهاد فوق با درک دقیق از شرایط روز، امکانات موجود و همچنین سقف توسعه امکان‌پذیر در مسیر کاهش موانع و بسترسازی همراه با حسن نیت گام بردارند، سطح مداخلات غیر ضرور در سازوکارهای یکدیگر را فرو کاسته و نگاهی هم‌افزا و معطوف به هدف مشترک را در برنامه داشته باشند».

وی با اشاره به این مطلب در ادامه تاکید کرد: «بهادادن به نوآوری و اقتصاد مبتنی بر دانش تنها مسیر پیش روی مجتمع‌های صنعتی – اقتصادی است. یکی از مصداق‌های این موضوع جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین حوزه معدن و صنایع معدنی (اینوماین ۳) است که توسط مؤسسه یونیدرو طرح و اجرا شده است».

وی اظهار امیدواری کرد که تجربه یونیدرو در انجام فعالیت گروهی، بین رشته‌ای و بین‌سازمانی موفقیت‌آمیز بوده و بتواند نقش برجسته اندیشکده‌ای و تسهیل‌گری خود را در این مسیر به خوبی ایفا کند.

طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، سومین جشنواره ایده‌های ارزش‌آفرین معدن و صنایع معدنی (اینوماین ۳) از ۲۶ مهر ۱۴۰۰ به مدت سه روز با با برپایی نمایشگاه و با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی و دیگر دست‌اندرکاران حوزه معدن و صنایع معدنی و اقتصاد دانش‌بنیان در حال برگزاری است.

مؤسسه یونیدرو که مؤسسه آموزشی و پژوهشی مشترک دانشگاه تهران و سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران است با مأموریت انجام و توسعه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی در حوزه معدن و صنایع معدنی در سال ۱۳۹۵ از سوی شادروان «دکتر سیدشمس‌الدین وهابی» مطرح شد و با استقبال از این ایده، در آبان ماه همان سال، اساسنامه مؤسسه تدوین و برای آن عنوان «یونیدرو» برگرفته از نام دانشگاه تهران و ایمیدرو انتخاب شد.

انگیزه اصلی تأسیس مؤسسه یونیدرو، تلاش به منظور طراحی و سازماندهی رابطه بین صنعت و دانشگاه برای استفاده از ظرفیت مراکز آموزشی و پژوهشی ملی و بین‌الملی با تکیه بر امکانات دانشگاه تهران، بر بستر وزارت صنعت، معدن و صنایع معدنی در بخش خصوصی بوده است.

انتهای پیام


11278758
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی هنر و همچنین گروه آزمایشی زبان‌های خارجه راس ساعت ۱۴:۳۰ آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که ساخت یک خانه تک طبقه به روش سنتی ممکن است چند ماه طول بکشد، اما بزرگترین چاپگر سه بعدی جهان که توسط مهندسان دانشگاه مین (Maine) ساخته شده است، می‌تواند این پروژه را در کمتر از چهار روز به پایان برساند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ روی ویژگی‌های هوش مصنوعی سلامتی‌محور حلقه‌ی هوشمند خود تمرکز ویژه‌ای خواهد داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به گزارش وبگاه خبری Reuters، مدیر اجرایی تیک‌تاک امید دارد در چالشی قانونی برای ادامه حیات و فعالیت در ایالات متحده، برابر دولت آمریکا پیروز شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کاربران تردز از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون افزایش کاربر داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش از دادن امتیاز ویژه به دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوشیدنی‌های دارای فیبر می‌توانند میان وعده خوبی برای کودکان باشند و مایعات بدن آنها را تامین کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است